AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.137

Vad begära för Audi a6 1995

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej,

Inom kort kommer jag och sambon flytta till annan stad. Situationen kommer innebära att vi enbart kommer ha nytta av en bil (även om det är bekvämt med två). Då vi flyttar till större stad innebär det också att fri parkering kommer vara ett minne blott.

Det jag funderar på är att försöka skänka iväg vår Audi enl profil, den lär man inte få många skattade för. Det som stör mig är att den är en väldigt bra bruksbil, och att den funnits inom familjen sedan 1998 så därför har vi koll på historiken. Förra året skoddes den med nya continental sommardäck och förförra året med nya yokohama dubbdäck, den är regelbundet servad och chassi+motor+vxllåda är i bra skick, däremot har den börjar rosta i framskärmarna. ECC funkade förra året, än vet jag inte med säkerhet om den kyler även nu pga väderlek. Tanken är egenligen inte att få så mkt pengar för den, utan snarare att slippa utgifter på den. Kan ju ställa av den så klart, men jag har inte nåt bra ställe att förvara den på, skillnad vore ju om man kom över en billig parkeringsplats. Då hade den fått vara kvar å så hade vi haft den som vinterbil.

Men va tror ni man ska begära?

Audi a6 4 cyl ABK motorn (slö) 20400 mil från 1995. Den rullar på bra och har inga fel som jag vet. Däcken är bra, speciellt då sommardäcken som inte rullat mer än cirka 500 mil. Dragkrok, motorvärmare, ECC som sagt. Inredningen är kanonfin (Audi hade en jäkla slitstark inredning förr alltså) däremot är det en del skavanker på utsidan.

Mvh Martin
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Du gillar bilen. Du vet vad den går för. Gör inget förhastat. Pengarna kanske inte betyder något, men du vill ha lite mindre att tänka på, och kommer inte ha två garage.

"Hyr" ut den till en släkting, yngre släkting? På landet, eller som studerar på en mindre ort?
Känner du en bonde med plats i en lada? Tänk på saken ett år?

Bida din tid, bra "andrabilar" som man litar på och vill sköta om är det ont om.

/CF
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jo det är sant... det är precis som du skriver faktiskt. Ska faktiskt ta och kolla runt lite om det är någon i bekantskapskretsen eller i släkten som behöver ha en bil ett tag. Annars blir det nog till att leta upp nåt bra ställe att ställa den på, en boendeparkering kostar inte så mkt, men kan ge mig fan på att den kommer bli vandaliserad alterintivt stulen om den får stå vecka ut och vecka in på en parkering på gatan.

Mvh Martin
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag tro du gör dig en björntjänst om du parkerar den i en lada eller på gatan. Bilar är till för att användas. Bilar som blir ståendes mycket får ibland andra problem än rent slitage.

Ska du inte använda bilen på ett bra tag, sälj den. Billiga bruksbilar går det alltid att hitta för en rimlig peng.

Mvh/ Niclas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sälj...

Jag håller i stort med föregående talare, finns massor med andra bilar i den prisklassen om du nu skulle behöva en billig bruksis senare.

Du "förstör" bilen mer i någon lada eller parkering....typ fastrostade bromsar, kopplingen kan rosta fast(om den står ett längre tag), råttor är ett annat problem om du ställer den i en lada t.ex...
Vandalisering är ett annat.. mm.mm.

Sälj så slipper du tänka på det sedan..

Mvh Janne.
Behåll och ställ den i enskilt garage eller enskild bur. Har man haft en bil så länge som 14år och vet allt om det är det mycket svårt att hitta en ersättare som man har lika stort företroende för, hittar man någon med samma historik så kan det då vara en Honda Civic-98 som inte alls är samma slags bil. Boendeparkering är däremot dömt att misslyckas om det är enda alternativet är det bättre att sälja.

Ett billigt garage för säg 3-400kr/månaden som man kan ställa den finare bilen i över vintern är bästa valet, hittar man ett säkert garage behöver det i vara nära boendeorten heller. Sånt går att lösa.

Mvh Stephan
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Nu har jag ordnat så jag kan hyra ett garage i min hemstad på andra sidan Sverige för en 500 per månad. Så jag får se hur jag gör, men ska besiktiga den om ett par veckor. Går den igenom kan den ju vara lite lättare att få iväg om jag bestämmer mig för att sälja, men om jag ska slänga ut en annons vad ska jag begära? 5-10 tusen?

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ska väl tillägga att nu när det blivit lite varmare ute så verkar det som ECC:n funkar även i år....

Mvh Martin
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, vad du evtl ska begära är såklart upp till dig, men JAG skulle inte sälja en dylik besiktigad vagn för under 10 tusen..
OM jag inte har väldans brådis att bli av med den..

Jag menar den går ju bra har inte gått speciellt mycket(jaja, allt är relativt) och har inga kända defekter än det du redan skrivit..
5000kr får man ju nästan för "alla" bilar bara bilen gått igenom besiktningen, så den prisklassen tycker jag är alldeles för billig för din vagn, nästan som att skänka bort den :)

Fungerar dessutom ECC så är 10 papp inte alls svårt att få för denna "sommarbil"...tror jag.

Mvh Janne.

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Så ni menar att TS ska betala 6000 kr/år för att ha bilen ståendes?! Det är kanske motiverat om det är en entusiastbil av lite högre rang än en Audi från 1995.

Om bilen behålls och förvaras för 500 kr/mån så får det tas från kostnadsposten "sentimentalitet" och inte "ekonomisk sundhet".

Garage: 6000 kr/år
Försäkring: ~1000 kr/år
Allmänt underhåll: ~1000-3000 kr/år

Så ni menar att TS ska betala mellan 7000- 10 000 kr/år för att ha bilen ståendes?! Det är kanske motiverat om det är en entusiastbil av lite högre rang än en Audi från 1995.

Mvh/ Niclas
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Jag håller med ovanstående om att det känns som ekonomiskt vansinne att betala nästan hela bilens värde varje år för att bara ha den ståendes. Vad är meningen med det?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej hej,

Tackar får åsikter.

Gällande garage så skulle det kosta 3500:- för mig då Audin skulle gå som vinterbil om jag behåller den. På vinterhalvåret så får resterande kostnad för årshyra på garaget belasta kostnaden för vår BMW.

Försäkrngen skulle kosta drygt 1000 lappen på hela året.

Skatt skulle la bli en si så där 750 :-, besikning minst 300:- Allmänt underhåll under förutsättning att inget pajar (som det gör för eller senare) är väl rimligt att det ligger på 1-3000 :-

Så 6500-9500 papp per år är la rimligt att räkna på.

Då får jag dra av 2500:- per år som jag sparar på att ställa av BMW på vintern i försäkring, 1250:- drar jag av för skatt.

Så om jag räknat rätt så blir det mellan 2750-5750:- per år att ha kvar i Audin. Så om den håller så blir det ju inte så farligt mkt pengar. Mkt siffror nu, och trött är jag så jag reserverar mig för att räknat/tänkt helt fel.

Mvh Martin
rsarits
Billiga bilar finns det gott om, på blocket just nu: 335 bilar till salu, årsmodell -95 tom -98, högst 19999mil, pris 5-10K, kombi och sedan, alla märken

Samtliga dessa går att pruta på, i de flesta fall ganska ordentligt

Om du verkligen gillar bilen och vill ha den kvar av sentimentala skäl, så är det väl bara att slå till på garaget.

Är beslutet ekonomiskt betingat, så är det bara att sälja

Lycka till!

Micke
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Uppdatering. Bilen är nu såld. Fick till slut 12´för den vilket känns helt ok för både köpare och säljare.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.