AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.166

Skillnader på växellådor på E36.

Skulle byta växelåda på en e36 323i -97

Kollade på realoem efter artnr på växellådan (hade inte tagit ner min vid det här laget) fanns två olika artnr 23001222400 och 23001434410.

Ringer bmw och frågar då det står avslutad på den ena så säger han att jag ska ha det senare som är en ersättare.

Köper en låda med det senare nr på skroten.. surprise.. Hardyskivan på den nya lådan är större så kardanen passar inte och den gamla hardyskivan är då för liten att montera rakt av på utgående axel.

Min första fundering, är det någon annan skillnad på lådorna?

Den andra är väl om det går att montera bort infästningen för hardyskivan på utgående axel från lådan som ser ut att sitta låst med en stor mutter?

Eller går det att byta främre delen / hela kardanaxeln till en som passar på den nyare hardyskivan eller skiter det sig längre bak då?

sista alternativet är väl att köpa en ny (begagnad) låda med rätt nr, tyvärr har dessa gått så långt men men.. hoppas nån som har koll har svar på mina funderingar.
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
du kan byta utgående flänsen på lådan. ta bort muttern å dra ut den. sätt dit den "gammla" om det är samma låda dvs. du skulle ha gå efter lådans namn typ GETRAG SD5 250G då vet du att du får samma låda.
För annars kan du ha haft en Getrag låda å köpt en ZF då passar inte kardan osv..

Så kolla lådorna är dom samma så går det att byta utgående flänsen på lådan.
Givetvis så satt det en getrag låda på bilen och vi har köpt en zf..

Bara att leta ny låda då..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.