|
|
|
|---|---|
|
Har ett morrande ljud från höger framhjulslager sedan ett halvår tillbaka. Har byt på vänster efter 20 000 mil. Hörs inte när man har radion på. Haft upp bilen och känt på båda, känns lika, inget glapp och rullar fint i luften. Hur länge kan man köra med detta morrande ljud innan det börjar bli allvarligt? 523 -97 | |
| Jag har kört med morrande lager många hundratals mil och det har alltid gått bra. Men jag tror inte jag kört med morrande lager i tusen mil eller så. Jag har nog bytt ungefär 6-7 lager under årens lopp (ca 60.000 mil) på lite olika bilar. | |
|
Tja, det där ljudet skulle jag inte köra speciellt långt med... Men JAG har kört något hundratalet mil med morrande lager på en E28:a jag hade(visserligen ett bakhjulslager som inte är riktigt så känsligt i trafiksäkerhetshänseende) utan att det blev något "totalhaveri"...INTE att rekommendera alls ty skär lagret så är det ju lätt att föreställa sig vad som kan hända. Byt omedelbart är en rekommendation att hålla sig till vid när det gäller morrande framhjulslager.. Mvh Janne. |
|
|
"Har ett morrande ljud från höger framhjulslager sedan ett halvår tillbaka. Har byt på vänster efter 20 000 mil. Hörs inte när man har radion på. " Humor :) Det är redan allvarligt, nästa steg är att framhjulet eventuellt låser sig. |
|
| Ingen BMW men jag körde över 1000 mil med ett hjullager som lät när man "svängde åt rätt håll". Till slut så bytte jag, drog mig in i det längsta då man behövde ha loss hela fjäderbenet... | |
|
Lite OT men jag hade problem med vibrerande framdäck. Verkstan konstaterade att det var en bula på däckets körbana. De tyckte jag skulle köra närmsta vägen till däckverkstan. Då jag sa men det kan inte vara så farligt om jag kör över 80 försvinner det ju!! Verkmästaren tog ett djupt andetag för att försöka kontrollera sig och förmedla att det var rätt allvarligt utan att bli upprörd. De har lärt sig hur jag fungerar nu. Men jag hade rätt roligt ;0). Givetvis åkte jag och fick däcket bytt direkt. Det är inte värt att sabba bilen med en däckskada som man känner till. Fixa ditt problem innan det tar stopp helt. Givetvis kommer det att ske när du ska någonstans i tidsbrist. |
|
|
Dawwe Jag har bytt på min e39 utan att ta bort fjäderbenet. Lossar stötdämparbenet nertill och trycker ner spindeldelen nedåt. Tre bultar går att dra med moment och den fjärde blir en uppskattning. |
|
| Det håller väl tills det skär ihop, kan bli idag eller om 2år så byt för guds skull innan det händer något | |
|
Jorsten Vet det är olustigt. Byter på fredag! |
|
| Cykelbo: Jag bytte på en framhjulsdriven bil, "presspassning" på lagret. Hade kanske gått att byta på plats men alla rekommenderade demontering av fjäderbenet. | |
| Nu är det bytt! Slipade ner en hylsa så den blev kortare så nu är all bultarna dragna med moment. Tog tre timmar med allt. | |
| Perfekt :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.