|
|
|
|---|---|
|
Såsom nybliven Z3 ägare har man en del frågor. Har noterat att värmen i kupén är i princip = 0 om motorn varvar långsamt på min 2.8 liters Z3. Värmen är mycket bra vid landsvägsfart. Enligt vissa forum verkar detta vara helt normalt. Jag undrar eller finns det enkla knep som löser problemet, eller om det bara är att acceptera. Systemet har en vattenventil koppat till värmevredet. Jag har kollat att den fungerar . Jag har läst i min Bentley reparationshandbok, och konstaterat att M-serien 2000 - 2001 har en elektrisk vattenpump till just värmepaketet som är hopbyggt med vattenventilen, troligtvis för att lösa problemet. Är det någon som provat på att installera en sådan på en vanlig 2,8 liters med M52 motor. | |
|
Hej Gjorde också en sökning. Antar att du hittat dessa men i alla fall: Länk Länk Länk Verkar vara ett inbyggt fel mer eller mindre men att det är känsligt för luft i systemet. Har aldrig tänkt på det eftersom jag bara kör på sommaren... Per |
|
|
Tack Kornknarr för länkarna. Den i mitten hade jag läst. Jag skall prova att lufta ordentligt. Jag har haft en minimal läcka vid kylarens övre infästning som nu är tätad. Även om det endast kom ut droppar då motorn är varm har läckan kanske sugit in luft då vattnet svalnat. Jag skall läsa länkarna och prova alla ideer med att hålla nosen högt vid luftning m.m. På älder bilar har jag spolat värmepaketet baklänges med rent vatten och fått ut avlagringar och smuts. Då har symptomen varit densamma. Vattnet orkade inte igenom värmepaketet vid lågt varvtal. I övrigt kan man säga att värmesystemet (utan AC) är ytterst simpelt. T.o.m den gamla Volvon typ 240 hade en termostat i värmepaketet som påverkade vattenflödet. |
|
| v | |
|
Ursäkta jag slant på knapparna i förra rutan!!! Jag hade tidigare en Z3 1,9 som jag hade samma problem med som du Prinsen har med din 2,8. Jag vill minnas att så fort man bara stannade en kort stund vid tec. blinkljus så försvann värmen. Detta problem finns alltså inte bara på dom stora motorerna. Har inte märkt detta problem på min Z4 3,0. Kanske behövs det en ordentlig rengöring med genomspolning och allt av hela kylsystemet. Det kan bli riktigt geggigt i ett kylsystem, så det kan ju vara ett värmecellspaket som är halft igensatt efter alla år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.