AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
634

Tips och råd om 324td!

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Då jag och min flickvän står inför ett husköp så behöver vi en bil till eftersom huset ligger en bit utanför staden där vi jobbar. Eftersom jag tvärvägrar att köpa en "tråkbil" som andrabil så funderar jag givetvis på en BMW E30, gärna touring. Förmodligen kommer det att löna sig med diesel också så därför har 324td kommit upp i tankarna. En 324td måste dessutom vara en roligare bil än en 318i och 320i/325i drar för mycket soppa...
Vad ska man då kolla på dessa bilar förutom det vanliga så att säga? Årlig skatt utan lb-reg? Vad är det för vrid i dem? Är de överj-vliga på vintern p.g.a. dieselvridet?
Tips och erfarenheter mottages tacksamt!
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Jag är ägare till en 324 TD Touring, kan inget annat att säga det utan att jag är mycket nöjd med den. Den modellen finns inte som svensksåld tyvärr så det blir till att leta om du ska få tag på en sådan. Skatten ligger på ca 5500. Motorn är på 115 Hk samt vridet är 220 Nm, inga problem att köra snålt med den. Jag kör blandad körning på 0,63 och då är det ganska mycket stadskörning. Min är dessutom diffad, vet ej om det är det standard på dem. Så det har ju sin fördel på vintern när man ska ta sig framåt.

Om det är något mer du undrar så fråga på.

Mvh Tobias
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ok, det låter ju bra så långt bortsett från dieselskatten...
Jo, jag är på det klara med att man kanske blir tvungen att fara ner till Tyskland för att hitta en, och då verkar det handla om priser på ca 20000kr för att få en 90-91 i hyffsat skick.
Hur är det med reservdelar till denna icke-svensksålda modell? E28an har ju sålts med samma(?) motor i Sverige så till själva motorn finns det väl grejer om det skulle behövas? Vad är det för delar på den i övrigt? Jag tänker på bromsar, dämpare m.m. Samma som till någon annan E30?
Varför jag frågade om vinteregenskaperna var för att min tjej också ska använda bilen. Min E34 är oerhört snäll så länge man är fin på gasen eller inte provocerar fram sladdar, men en liten E30 med tung diesel i fronten och bra vrid på låga varv är kanske en liten luring då det är halt ute oavsett diffbroms eller ej?
Tackar för svaret!

/David
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Jag vet inte riktigt hur det är med reservdelar, men jag antar att mycket är detsamma som 324 TD sedan. Jag vågar inte säga hur det är med delar till den såsom bromsar, dämpare etc. Jag har nivåreglering på min i alla fall. Jag har inte prövat hur den är på vintern, men det behövs lite provocerande samt ganska mycket varv/turbotryck för att få den till att släppa på grus. Den släpper inte i första taget! Men jag vet inte hur egenskaperna är på vintern förstås, men det borde vara lättare att få den att sladda med på vintern då det är halt.

Ska det vara på det viset?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.