AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.295

Dags för Sommardäck

Sida 2 av 2
ne vet att man inte direkt pressar bilen när det är vått. bara noijig då mina nuvarande sommarsulor är som att köra sommardäck på is, rent livsfarliga när det är lite vått ut, halkar omkring som bambi i rondeller
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag tror att de flesta "premiumdäck" har bra våtegenskaper.
De senaste två somrarna har jag kört på ps3, mycket imponerad av dess grepp på våt asfalt.

-------
Min bil suger inte...
känHar läst flertalet tester på goodyear f1 asy2 och det verkar vara ett kanondäck so far.
dock inte sett nått neutralt test, helst på en bmw, mellan CSC5, f1 asy2 samt ps2, synd
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Om frågan gäller "normalkörning" har det ingen som helst betydelse om du köper

- Pirelli P Zero
- Continental SportContact 3 eller 5
- Nokian Z G2

Ovanstående däck är kanonbra och endast däcktester kan skilja dem åt. Gå på det du hittar billigast!

Michelin PS2 var ett mer utstuderat prestandadäck för de som ägnade körtid på banor; hade det själv på Alfan och var fullständigt lyrisk. På torr asfalt var det oslagbart; fantastiskt bra känslighet för att vara ett normaldäck med mönster. Men det var och är skitdyrt, och dessutom känsligt när det väl släpper på blöt vägbana. Ibland blev det lite väl plötsligt...(ähum) Tror PS3 är mer som gänget ovan - alltså ett toppendäck som man lätt blir nöjd med.

GoodYear har jag inte så mycket erfarenhet som sommardäck; lusläser däcktester i alla möjliga tidningar och tyvärr brukar inte GoodYear hamnar i toppen; min erfarenhet är att de bunkas oftast ihop med Dunlop och Hankook - dvs bra däck, men inte bland de bästa.

(För de som är intresserade av att maximera greppet på bana bör naturligtvis andra däck än vad som nämnts hittills användas, men det blir nog en annan tråd!)

----
BMW CS #6212
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Jag funderar på Vredestein Ultrac Sessanta eller deras Ultrac Cento. Båda ligger runt 1300 kr /st. Fått rätt bra betyg tidigare.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När PS3 utvecklades så förbättrades våtegenskaperna jämfört med PS2 men samtidigt så fick man kompromissa med bl a torregenskaperna. Samtidigt så skapade man Pilot Super Sport där man ytterligare förbättrade torregenskaperna vilket gör att detta är svagare än PS2 på våt väg.

___
//Ulf
har bestämt mig för att köpa goodyear
och ska beställa idag medans de har 3% rabatten på däckonline

men när jag ska beställa står det följande
Eagle F1 Asymmetric 2 R18 92Y XL R1

vad står R1 för?
har googlat som en tok och får bara upp massa olika saker om vinterdäck samt traktorer :P
är det nått jag kan helt enkelt skita i och bara beställa utan problem?

samt var tillverkar goodyear sina däck? vill ju inte få däck gjorda i kina.
nån som beställt från däckonline som vet hur man gör för att kräva att inte få kinadäck?

antar att man får ett ordernr när man beställt, ska man dra iväg ett mail direkt till dem där man förklarar att man ej vill ha däck tillverkade i asien?
Ty
93
Tyng
320da F30 2012
M3 E36 Cab 1997
Jag rankar Michelin högst, men tydligen ska conti sport 5 vara riktigt bra.
Mo
6
Motch
Ingen för tillfället. :(
Passar på att fråga här.
Jag har snubblat över en hyfsat schysst affär på ett par begagnade fälgar (till min kommande 330 e46 coupe) med ett par Nankang NS2 däck på.
Är dem lika värdelösa som namnet skvallrar om eller duger dem åtminstone en sommar?
Nankang är riktigt skit. Oavsett väder. Även soppa förbrukning och ljud

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Ty
93
Tyng
320da F30 2012
M3 E36 Cab 1997
Har man en m5 så ska man inte ha nankang. Har man däremot en 320 med 19" så funkar dom.
Har du tänkt att köra lite inspirerat så satsa på ett bättre märke. Men jag har nankang och dom funkar,fast jag dom på min cab(automat) och kör inte särskilt inspirerat.
Allt beror på vad man har för krav och tycke.
E3
1.828
E36
USA bilar
Ozeki, Nu står det alltså bara R1? Annars står RO1 för Quattrobilar

Goodyear har liksom de flesta tillvberkare fabriker på olika håll i världen (t.ex Brasilien), du kan nog ha svårt att ställa dina krav till ett företag som DoL
Ännu ett argument för att handla hos din gummiverkstad..
min lokala firma ville ha 7600kr för ett par ps3or
medans om jag köper på däckonline går däcken på ca 5800kr sen 600kr för att skifta fälg/däck på mekonomen

Länk

står endast R1
E3
1.828
E36
USA bilar
7600:-/par?? Alltså 3800:-/st? 225/40-18 Michelin PS3??
Isåfall har du också en dyr verkstad, "listpris" på dessa i 225/40-18 92Y är 2240+16+moms och arbete, alltså 2820:- + arbete, sedan ligger de flesta verkstäder under detta pris...
7600kr för alla 4 altså

så det blir ca 1200kr billigare att beställa från däckonline.

men är det ingen som vet vad R1 står för?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.