AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.293

Dags för Sommardäck

Sida 1 av 2
Dags att beställa nya sulor till bilen, då jag sköt på det problem förra sommarn:p

Jag har länge vart inställd på michelin ps2 225/40/18 till min 330 då jag hört många tala väl om dessa däck.

har nästan bara hört bra saker om det däcket.

Dock är jag mer konfunderad över våtegenskaperna. Vissa test säger att detta är det bästa våtdäcket som finns. andra test visar på att det är sämst när det regnar, stor risk för vattenplaning osv.

Däcket kostar ca 1600kr på däckonline så är väl i den prisklassen jag kollar däck.
Finns ju även bridgestone potenza, men dessa ska bullra en del, samt pirelli P zero.

så vad säger ni med lite mer erfarenhet?

samt vad är skillnaden på
Pilot SPORT PS2 225/40 ZR18 92Y XL
Pilot SPORT PS2 225/40 ZR18 88Y

92Y och 88Y är väl belastningen men vad är XL?
Jag har det senaste decenniet kört på ContiSportContact 2 och 3 och varit helnöjd. Ny uppsättning varje vår.
Jag gjorde en avstickare till Michelin PS2 vid ett tillfälle, men ffa våtegenskaperna är inte i klass med Conti.
Jag kan varmt rekommendera Conti

(Nix, jag har inga intressen öht inom däckbrachen) :-)
Hade sportcontact på min gamla audi s4, vill minnas att de bullrade nå förbannat.

nu ser jag dock att det finns både sportcontact 2 3 och 5
är det senaste modellen som e bäst eller enligt dig?
för ps2 är ju bättre än ps3, så inte alltid senast är bäst:P
Länk

verkar dock vara ps1 de testar där men sportcontact får ju toppbetyg
man blir ju lättgalen när man kollar runt på olika tester och forum.
på diverse audiforum gillar dom potenza och tycker sportcontact är skit.
sen kollar man på porscheforum där dom säger att potenza är totalt skit och att det är livsfarligt att ha dem när det är vått osv
så alla däck presterar ju olika beroende på vilken bil de sitter på.

finns det inga bmwtester:P
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Jag la på goodyear eagle f1 asymmetric 2 på min 530 förra året. Grymt nöjd med dom. Tysta, och bra egenskaper både på torr och våt vägbana. Lite osäker dock på deras livslängd, men som sagt - prestandamässigt älskar jag dom.
Själv väldigt nöjd med Kumho däck. Grymt bra grepp på vått. prövade en gång goodyear och michelin däck med så kallat pil/ v mönster värsta skit jag varit med om. lite fuktigt efter regn på avfart och bilen ville gå rakt fram.

Just nu kör jag Linglong med V mönster från däckonline och är väldigt nöjd trots mönstret. För min del blir det billiga Linglong fram och Kumho bak.
E3
1.828
E36
USA bilar
XL betyder eXtra Load mao ett förstärkt däck (jämför med det som tidigare kallades RF) där har du också förklaringen till skillnaden i LI på dina 2 däck
någon med ps2 som kan berätta hur dem är när det regnar?
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Kan även jag rekommendera contisportcontact 3, köpte förra året och de känns bra. Ganska mjuk gummiblandning som biter sig fast bra. Nackdelen är säkert att de slits en del om man kör inspirerat men det får tiden utvisa.
Står inför ungefär fråga..
Står mellan; ps3, sportcontact 3 eller 5...
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Ozeki: Jag kör med PS2 och Pilot Supersport till min M3:a och jag är grymt nöjd i vått som torrt. Helt klart de bästa däcket jag har kört på. Har dock inte testat ContiSport som någon nämner ovan.

I vått väglag pressar jag inte bilen precis och har heller inte behövt göra någon undanmanöver, bromsegenskaperna upplever jag som mycket bra. När det gäller vanlig körning i vått tex. på motorväg har däcket väldigt goda egenskaper tycker jag, trots den bredd jag har, 265/30-19 bak.

Både Michelins och Continentals sportdäck sitter original på M3 och M5, alltså säkerligen jämlika däck.

Innan du beställer så be att få tillverkningsdatum på däcken, PS2 har enligt uppgifter som jag fick förra våren inte tillverkas på minst ett år. Ersättaren ska vara PS3 eller Supersport, snacka med Michelin så får du bra info.

Hade jag behövt köpa nya däck idag hade det helt klart blivit Michelin SuperSport igen.

Mvh Jimmy

Jimmyboy, tyvärr verkar inte dackonline ha supersport.
ÄR ps3 verkligen lika bra som ps2? eller kanske tom bättre?
för priset är ju det samma.

blivit intresserad på sportcontact med då så många här sagt bra saker om det däcket, men sportcontact 3 eller 5?
ser ju ut som 5an finns som speciall bmwdäck då jag har för mig ** betydde bmw
Jimmyboy, tyvärr verkar inte dackonline ha supersport.
ÄR ps3 verkligen lika bra som ps2? eller kanske tom bättre?
för priset är ju det samma.

blivit intresserad på sportcontact med då så många här sagt bra saker om det däcket, men sportcontact 3 eller 5?
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Nä det ser jag ju nu, Däckonline har inte Supersport i de "mindre" dimensionerna. Undra om de finns över huvudtaget då, jag vet att Michelin endast rekommenderade dem till "motorstarkare bilar och sportbilar".

Så då kanske de tillverkar PS2 i de dimensionerna iaf. då.
Vet att Däckonlines hemsida och vad man får upp där stämmer dåligt med vad de kan få tag i . När jag beställde däck för ett år sedan så hade de kvar PS2, ringde tom. och frågade, så jag beställde två nya bakdäck i det men sedan fick jag ail om att de däcken inte fanns att få tag på.

PS3 är ingen rak ersättare för PS2 eftersom PS3 är ett mindre sportigt däck enligt uppgifter från Michelin.

Mvh Jimmy
frågan är om det är värt att beställa från däckonline eller om man kan hitta nån däckfirma i sthlms området och köpa direkt ifrån men lär väl kosta rejält då.
tur man har ett par veckor kvar att bestämma sig på innan man plockar fram bmwn från vinterdvalan
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Kolla med Nordendack.se, de har både Michelin supersport och Conti 5.
Bra priser verkar det som..

-------
Min bil suger inte...
Vad tror ni om goodyear eagle f1 asymmetric 2 som nämns ovan?
1478 för conti 5 är ju hyggligt på nordendäck.
dock var det väldigt otydligt på michelindäcket
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag har hört mycket bra om Conti 5, ska tydligen vara rätt mycket bättre än 3orna.
Har själv köpt dem i år.

-------
Min bil suger inte...
Jag tycker PS2 har funkat bra när det är blött men som Jimmyboy skriver så blir det knappast att man pressar på samma sätt när det är blött.

Min lokala däckgubbe matchar i princip däckonlines priser på PS2 när man har räknat med monteringen så kolla med lokala däckkrängare, det behöver inte bli dyrare.

Nu har jag inte nån koll på michelins tillverkning men jag tror inte att dom slutat med att tillverka PS2, det är t.ex det enda porschegodkända däcket dom har eftersom supersport saknar det godkännandet i dagsläget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.