|
|
|
|---|---|
|
Hej. Tycker jag har onödigt hög förbrukning på min e70 3.0sd , ca 1,15-1.2l / mil vid blandad körniing. Vid långkörning kommer jag ner till 1l/mil. Har nyligen bytt termostat då bilen ej vart varm. Nu blir bilen varn men förbrukningen är densamma. Bilen har gått strax övet 10000mil. Någon som har några förslag på åtgärder? Mvh Daniel | |
|
Hur ser din blandade körning ut? Det kan ju skilja mycket mellan vad två olika personer kallar blandad, så försök beskriva den mer ingående. __________ Mvh Grelle |
|
|
Lägg däcktrycket för maxlast. Oljebyte? Ägg mellan fot och gaspedal. Jag ligger på 0,91 med vinterdäck. (Smalare) (Både enl. dator och mätt vid tankning) Runt 0,94 med sommardäck. Jag kör mycket motorväg i 120 dock. När jag kör mer i stan går det upp mot litern. Dock inga 10000mil ännu. /G |
|
|
Jag tycker inte att det låter abnormt på något sätt. Mycket beror ju såklart hur du kör och vart? Vad är blandad körning för dig? Är stadskörningen en riktigt stad, dvs Sthlm eller Gbg eller är det typ Trollhättan? Vad har du för däckdimensioner osv. Jag ligger på ungefär samma siffror (bara lite lägre) men då kör jag å andra sidan väldigt mycket korta sträckor och inte så mycket landsväg. |
|
|
Har en 3,0d E70 och upplever samma sak. D v s att bilen drar lite för mycket tycker jag. Senaste mätning baserat på blandad körning (30% stad och 70% landsväg) visade 11,1 l/mil. Det visade även färddatorn. Kör för tillfället med dubbfria 18" vinterdäck Tar också tacksamt emot förslag. Lönar det sig att byta luftfilter t ex. Kan det ge någon märkbar efftekt. (senaste service var för ca 1500 mil sedan) |
|
|
Min 40d ligger på ca 1l vid blandad. Lugn motorväg under 100km/h ner till 0,76, men runt 0,9 vid 120. Har inte kört något man kan kalla ren stadskörning annat än fruns dagis turer som är 3km enkel väg. Då ligger den på ca 1,1. |
|
| låter illa... min "gamel" E53 diesel 2003 dra 1,3 mest korta körninger, 19" vinter däk, sällan motorväg... så jeg hadde troet att den nya E70 skulle drag mindre... | |
|
Jag velade mycket mellan diesel och bensin. Men eftersom jag bara kör 1000 mil per år och det dök upp en lågmilare, 3.0Si 08 så slog jag till. Försäkringen var 2500 billigare på bensin vs diesel och skatten 4000 dyrare på dieseln / Per år. Har kört ett par hundra mil nu och visst, det är en törstig bil. Men vid ren statskörning, i Stockholm, inkluderat många kallstarter så kommer jag upp i 1.4-1.5 liter milen (på bensinpumpen). Vid Motorväg har jag legat på 1 liter milen, 120km/h. Blandad 1.2. Hade en E60 med 258hk motorn, det fick jag ner på 0.85-0.90 motorväg. En lättare bil med mindre luftmotstånd, tycker ändå att X5an gör sig ok. Har sökt på forumet och läst att många är kritiska till 3.0Si bland annat iom förbrukningen, men om ovan stämmer så skiljer det inte särskillt mycket.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.