AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.561

e39 börjar få rost

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Såg små tendeser till rost på bagaeluckan och en dörr vad tycker ni jag ska göra åt det slippa bort och lägga på färg eller lämna bort det till lack firma? mvh Henrik
Fixa de innan de är försent.
De gör du ju som du själv vill och hur mycket pengar du vill lägga.
De är ju också standard att bakluckorna rostar på dom flesta E39orna.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Tendenser! Min e39-97 började rosta för tio år sedan och sen fick jag jaga rost varje år tills jag sålde den.

BMW CS #5206
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Va mycket kostar det ungefär att lämna in? Bilen är i väldigt bra skick annars så vill ha det bra gjort...
OM du tycker bilen är i så pass bra skick så kanske de är värt att lämna in de till en lackerare, höjer ju även värdet av bilen när de inte finnes nån rost.

Jag fick ge 1800kr för en baklucka till en nyare passat, den hade fått ytrost och fick sig en rejäl ansiktslyft.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ska själv lacka om höger bakskärm då det krupit upp en bubbla som kommer från nånstans bakom stötfångaren strax bakom skärmkanten. Har sett det fenomenet på flera E39:or och jag gissar att det börjar runt nåt fäste för stötfångaren där bakom. Ska återkomma med det, för det är ju en grej man kan fixa tidigare om man plockar ned stötfångaren innan.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har haft lite på min ovanför nummerplåten precis, men vid hantaget så man inte ser det alls, har lagat lite där.

Har börjat få bakom framdäcket lite, där samlas mycket grus osv ska fixa där, jag tycker man kan göra det ganska snyggt om det är på diskreta ställen, jag skulle aldrig ge mig på att laga mitt på bilen någonstans.

Slipar ner, har ingen bläster tyvärr.
Lägger på 2 K epoxy från hagmans, lägger på finspackel, våtslipar och lackar brukar bli fint tycker jag.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Jag betalade 4500 för höger bakskärm; fals och nedre del av förardörren samt vänster A-stolpe en bit upp på taket.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det är lika bra att ta det som ska göras vid ett tillfälle. Skulle tro att ställkostnaden ligger på runt tusenlappen och lite till.
Visa användare
301
Fredrik1971
Ett tips är att låta en rostskyddsfirma rostbesiktiga bilen för att få grepp om vilken status bilen har ur rosthänseende. När jag gjorde det i höstas hade de nån typ av kampanj och det kostade 150 kronor.

Jag hade vissa angrepp på insida av baklucka och fals under motorhuv som de fixade billigt i samband med rostskyddsbehandlingen, som jag valde att göra efter att synlig rost åtgärdats.
Precis som Silve´n så jagade jag rost hela tiden på min 01:a tills jag gav upp och sålde skiten.
Min blommade också upp på bakskärmarna,det gick över en vinter sen vart det hål.
kryper in fukt/rost mellan dubbelplåten bakom stötfångaren sen sväller det..
sen började det krypa i båda övre hörnen till vindruteramen,skarven mellan bakstam och bakskärmar,skarv mellan framskärm och sparklåda,framkant huven osv. osv.
allt gick på lite över ett år och då skötte jag bilen exemplariskt.
och så diamantsilvermetallic bil på det, väldigt kul att försöka bättra..
ofattbart att en bil som påstås vara galvad kan rosta så in i h-e.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror E39/E46 till stora delar börjar rosta på ogalvade ytor. Allt karosserikitt är redan lagt då karossen doppas i ED-lackbad. Så falsar, skarvar o.s.v. är ogalvade under. Sedan ett kitt som blir hårt som krita på det...
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
ska åka till en lack firma när jag får tid någon dag och prata med dom om vad de tycker jag ska göra.. är en 02 touring som snart gått 14000 mil riktigt tråkigt på så fina bilar...
Visa användare
301
Fredrik1971
När jag hämtade ut bilen från rostskyddsbehandlingen visade de upp en ca 1 dm lång fals som de knackat bort från huven. På undersidan av falsen kunde man se ett fint rostlager och det ligger ju helt i linje med vad du säger Anders -72. Innan de tog bort falsen kunde man bara se några fina bubblor i lacken vid falsen.

Vet du om de bytt metodik till E61?
Visa användare
301
Fredrik1971
Det var en kittsträng de knackat bort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.