|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en E39 från 96. Har sådana här nycklar Länk (den till vänster) Men jag har en sådan här knapp Länk under växelspaken, och enligt den här bilden Länk så har alla BMWs med den knappen, även keyless remotes. Har läst att typ 99% av alla e39 som tillverkades, har trådlösa nycklar. Vore konstigt att bara min inte hade det typ... Kan det ha varit så att tidigare ägaren slarvat bort de trådlösa nycklarna och köpt vanliga? | |
|
Om jag nu ej misstager mig så är nyckeln till vänster en reserv/servicevnyckel medans den till höger är enbart för bagageluckan. Sen skall du ha en "huvud" -nyckel. dvs med "fjärr". Totalt skall du ha 4stycken nycklar (Men som sagt, oftast får man vid köp utav en begagnad endast 1 - 3 beroende på hur "väl" de gått från ägare till ägare). Du kan "kolla/checka-up" upp antalet nycklar som givits ut alt. tillverkats hos en BmW återförsäljare. Där kan du även beställa nya nycklar. - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Det är en sådan "huvud"- nyckel du saknar?! > Länk - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Som Ljepone skriver, det är 4 nycklar original, de 2 som du visar samt 2 nycklar med fjärröppning. BMW CS #5206 |
|
|
Oj, det här visste jag inte! Tyckte väl att det var lite konstigt att den inte hade nycklar med fjärröppning. När jag köpte den fick jag med två stycken sådana som ni ser på vänster Länk , samt en reservnyckel och en liten plastnyckel. Glada nyheter i så fall på ett sätt. Det tråkiga jag kan tänka mig, är väl att det är rätt dyrt med en (eller två) nya trådlösa nycklar... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jepp de är dyra 13-1400 kr och kan endast köpas hos BMW handlaren om du vill använda den som startnyckel också dvs den innehåller rätt startspärrtransponder avsett till din bil. Fjärrfunktionen där kan vilken BMW nyckel som helst kodas in till bilen det gör du själv enligt instruktionsboken.. Snikvarianten är att köpa en billig fjärrnyckel på ebay kapa svärdet och enbart använda den till fjärrfunktion och sedan använda de nycklar du har som startnyckel. Notera fattas det nycklar så är det lämpligt att låta BMW koda bort dessa ur bilen så inte förra ägaren kommer och hämtar bilen :) försäkringsbolaget kan ha en del synpunkter också om den blir stulen och det finns aktiva nycklar inkodade i bilen som är borttappade ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Vissa försäkringsbolag ersätter borttappade nycklar. | |
| Är det 1300 per styck inklusive installation? Eller är det är det för en nyckel utan installation? 2600 för två nycklar då utan installation då? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De behövs inte installeras, de ligger redan i bilens startspärrsbas. Det finns 11 nycklar från början med rätt transponder till just din EWS enhet. Däremot får du själv initiera/synka dom för fjärrfunktionen ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ursäkta, hänger inte riktigt med. BMW har alltså redan de nycklar som passar min bil? Men om jag köper mina två nycklar med fjärrfunktion hos BMW, så måste jag synka dem själv? |
|
| Ringde BMW nu, skulle kosta 1700 per nyckel. Får fundera lite på det. | |
Jepp BMW tar hem dom från tyskland, det finns som sagt 11 nycklar till varje E39as EWS modul. ja du får synka fjärrfunktionen själv enkelt bara att läsa instruktionsboken man får göra det vid batteribyte också om det tar längre än 30 sekunder. Nycklen har alltså 2 transpondrar en till startspärren som är unik till bilen och den behöver inget batteri. Sedan en för fjärrlåsningsfunktionen som behöver batteri. (nyare från 99 har uppladdningsbara nycklar som laddas induktivt i tändningslåset som en eltandborste ungefär. Så då har du snikversionen att ta ställningen till dvs man kan koda in vilken BMW fjärrnyckel som helst sin bil.= Du köper en billig Ebay nyckel och initerar denna till din bil men använder den nyckel du har med rätt EWS transonder till att starta med, Du får moa har två nycklar på knippan, men kan ju kapa av svärdet på fjärrnyckeln. Jag betalade ca 1150 spänn för en ny nyckel till min fd 528-96 men det var nog 2002 eller nått sånt. En kollega med en V40 fick betala ca 3000 spänn och på dessa måste man koda in nycklen till startspärren osså vilket kostar verkstadsbesök. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| bara 1700??? fyfan va billigt, jag har hört att på volvo tar dem 5000....TS, jag hade utan tvekan fixat en ny huvudnyckel för 1700, fattar dock inte varför du funderar på att köpa två??? en räcker till sån gammal bil! | |
|
Bara koda av de nyklar som inte finns i din ägo Annars kan du få problem om bilen stjäls tex inte få en krona av försäkringsbolaget eller tok hög självrisk Ha deT |
|
|
Knappen som visar i första inlägget är för att låsa/låsa upp samtliga dörrar (centrallåset). Keyless remote vet jag inte riktigt, kanske du menar keyless entry, detta är en helt annan funktion som bara finns på nyare modeller. Trådlös fjärrstyrning av centrallåset däremot brukar det finnas, då skall du ha ett par nyckar med två eller tre knappar för detta. FP |
|
|
Det var dåligt förmulerat av mig folke. Menade såklart fjärrstyrning av centrallåset från nyckeln. En nyckel med fjärrkontroll är dock inget akut, jag ska lägga pengar på att få den besiktigad först. Men det här hamnar på inköpslistan :) |
|
|
Köpte precis två nya "nycklar" på ebay eftersom skal och knappar är väldigt slitna. Jag ska flytta över elektroniken från mina gamla nycklar och tänkte kopiera nycklarna hos en låssmed. Någon här som varit hos låssmed och fått kopierat svärdet? Kostnad för en nyckel? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.