|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag går i tänkarna att köpa en beg 520D eller 525D e61-08 med automat och nya LCI versionen. Max mil: 12000. Den utr jag gärna vill ha är navigator och lucka och det verkar vara väldigt svårt att hitta dom mod på blocket. Jag har börjat att kolla en del på Mobile och där är många varianer där 525D mod verkar var ca 1000Euro billigare än 520D. Självklart bör väl 525D mod vara lite dyrare att äga med skatt och bränsle. Försäkringen ligger på samma nivå. Vilken mod är det bästa köpet, samt vilken mod tror ni är mest lättsåld i framtiden (ca 2 år framåt) JAg börjar bli mer sugen på en 525D pga att det finns fler i utbudet med den utr. //Jimjam | |
|
Jag upplevde ingen större skillnad mellan 520d och sexorna i praktiken, det var främst vid stadskörning dem drog iväg något men aldrig mer än en knapp deciliter. Och sexorna har en helt annan gång, visst alla dieselmotorer har en rå gång, knatter och lite vibrationer men jämfört med fyran kan sexan påstås gå mjukt och tyst. Sedan är kraftutvecklingen trevligare, det märks visserligen mest med manuell låda men 6cyl. är klart piggare vid start innan turbon kickar in medan fyran snarare har lite tvärt dragläge. Det skall va en sexa i en premiumbil tycker jag, att det finns ett större utbud av sådana är förstås ingen nackdel. Titta på 530d med, skiljer sig försäkringen inget är förbrukning och skatt i princip densamma. Inte ens 535d blir mycket dyrare (+1dl/mil mot 520d, 0.3dl/mil mot 525d enligt pappren) om du kan tänka dig mariginellt högre driftkostnader för mycket mer krut under huven. :) //Bjersér |
|
|
525d är en oerhört lyckad motor och förvandlar 5-serien från en bara okay bil med fyran till en fantastisk bil. Jag tycker skillnaden är som natt och dag. Det är framförallt tonen i motorn som är annorlunda och mycket mycket mjukare. Jag kör runt min med automatlåda på 0,7 kan inte tänka mig att en 520d skulle vara mer än max någon deciliter snålare. Min fars A4 med tvåliters dieselfyra drar lika mycket som min. ------- //Lövet |
|
|
Börja med att provkör med den mindre motorn. Den motorn är fullt tillräcklig för de flestas behov. Om du tycker den räcker till gör du nog klokast i att välja 520 D, lägre ägarkostnader och sannolikt mer lättsåld när du en dag vill sälja. Det där med "premiumbil" är mest fantasier och ett uttryck för att vissa hemskt gärna vill att det ska vara så, särskilt när det gäller den egna bilen. Själva begreppet är naturligtvis ett marknadsföringspåhitt av biltillverkarna och ett sätt att stärka sitt eget varumärke. Varför betala för sånt ? |
|
|
Nämen Gourmand - dyker du upp här också med dina tvärsäkra uttalanden om hur saker och ting är. Har du överhuvudtaget kört en 525d? Notera också att ingen använt ordet premium innan du kom hit. ------- //Lövet |
|
|
Gourmand, Av vilken anledning ska du i VARJE tråd slänga ur dig dina negativa åsikter? Att det enda vettiga och dugliga för just dig själv i frågan om bil och bilägande och tyckande, kräver inte att du förkastar andras åsikter i varje inlägg. Du börjar bli rätt tjatig. |
|
|
Jag hade tveklöst gått på en 525D, det blir en helt annan bil med den motorn. Navi hade jag ju skippat. Iofs lär den väl knappt höja priset om du hittar rätt bil. Sikta inte bara på de billigaste bilarna på mobile.de. Kollar man på spritmonitor.de på 520D resp 525D årsmodellerna 2007-2009 så ligger 525D på 0,78l/mil i snitt på 97 bilar. Får ju anses riktigt bra, 0,1L7mil mer än 520D. Gourmand: skriver som du äter förstår vi? Gorumand = en matintresserad person som gärna äter stora mängder, till skillnad från en gourmet, vars intresse i första hand ligger i förfinad mat |
|
|
Allt annat lika så måste ju en 525d ligga före en 520d; just för det välbehag en sexa ger. 520d i all ära, men motorn är en lite råbarkad typ som är mest känd för sin bränsleekonomi och inte för sin gång eller sitt ljud... ---- BMW CS #6212 |
|
Karl-Hilding |
Har också haft förmånen att prova en 525d -09. En underbar bil. Värd varenda tusenlapp som den överstiger 520d. Med råge! |
Karl-Hilding |
Gourmand! Du har erhållit två poäng av mig = plus 2. Men nu ligger du ta mig fasen på minus 2. Fritt fall skulle jag betecka det som. |
|
Varenda tusenlapp är att ta i :) Men visst, som begagnad bil hade jag nog övervägt dieselsexan före fyran. Tycker dock att dieselfyran är allt annat än oduglig så tipset är väl att provköra. Som ny bil är det tyvärr alldeles för många tusenlappar som skiljer för "det där extra", närmare bestämt 90' skiljer 530 mot 520 om man nu vill ha dieselsexan. Skillnaden på E61 var dock kring 40 har jag för mig (525 mot 520). |
|
|
Det är ju det som är det fina med begagnat. Man får all extrautrustning nästan gratis. Då är det bara att passa på. Som ny är det inte självklart med 525d, dock så har den definitivt ett mervärde. Det beror väl på hur snål man är. Själv är jag uppenbart jättesnål eftersom jag inte köper nytt alls, däremot frossar jag gärna i välutrustade begagnade bilar för småpengar i sammanhanget. ------- //Lövet |
|
| Anders_lofgren; Den som först använde begreppet "premium" var signaturen Bjerser i denna tråd, inte jag. Därav min kommentar. Såg just att du dök upp även här. Där ser man. | |
Karl-Hilding |
"Varenda tusenlapp är att ta i :)" Nu menar jag som begagnad. Skiljer väl 20-25 nåt. Och i de flesta fall så följer det med lite mer utrustning. Det är absolut inget fel på en 520d men känslan och den bättre kraften och den mjukare gången och den snabbare responsen och ...........känslan igen att det sitter en 3-liters sexa. I alla fall på en LCI. |
|
Varför ska man köpa en BMW? De allra flesta BMW-ägare som får den frågan använder orden "körglädje" och "känsla" i sina svar. Därför rekommenderar jag att man väljer en 6-cylindrig motor i sin BMW (åtminstone från 3-serien och uppåt...). Om man, när man ska köpa bil, använder ord som "snål" och "lägsta pris" etc så kan man välja en 4-cylindrig motor och då gärna monterad i en bil av annat fabrikat. |
|
Verdi |
Visst är BMW:s 4-cylindriga dieslar rätt ettriga och lite bruksiga i karaktären, men jag tycker de är underskattade. Inte i verkligheten där de är superpopulära, men på det här forumet. Min chippade 320d E90 gick riktigt snålt och fint. Tyckte både gång och ljud blev bättre i trimmat skick. Den drog runt 0,55 liter/mil med manuell låda. Iofs drar min nuvarande 330xdAT "bara" 0,77 liter/mil på samma körning. Man kan tycka att 0,22 liter/mil inte spelar så stor roll men det är ju faktiskt en ökning på 40%. Men då får jag iofs automat, mjukare gång, xDrive, touring och en massa extra hästar för det... Skulle nog inte ta en sån ökning av förbrukningen bara för en mjukare gång och motorljudets skull. Mitt råd är absolut att skippa den rätt meningslösa 525d och gå direkt på 530d/535d istället. I princip samma skatt och samma förbrukning men med ett anständigt antal hästkrafter. :) Dvs, valet är inte mellan 520d och 525d utan mellan 520d och 530/535d. Egentligen mellan 520d och 535d, om man nu inte som jag gillar xDrive. |
Karl-Hilding |
Verdi: Varför inte mellan 520d och 550d om du nu ändå skall ta i!? |
|
Ulf, Nja. Att det är eller ska vara en "sexa" säger ju inte så mycket. Har ägt både små och medelstora sexor och det beror ju helt och hållet på vilken bil den sitter i och inte minst vilken sexa det är. Exempelvis skulle jag utan att tveka välja en 520d före en 525i om vi pratar E6X. Visserligen är bensinaren marginellt snabbare men körbarheten och gången i dieseln är faktiskt betydligt trevligare. |
|
|
Enligt spritmonitor.de så är snittet av de rapporterade förbrukningarna för 520dA 7,01 525dA 7,78 530dA 8,17 535dA 8,42 2007 - 2009 år, LCI'er /Tobias |
|
Verdi |
Karl-Hilding, 550d fanns inte på E61. ;) Och om man är ute efter nya bilar så blir ju inköpspriset en större faktor än om man ska köpa begagnat där större dieslar inte alls uppskattas som de borde. Kollade på blocket nu och 525d LCI och förutom en billig import och en billig privaperson så får man ge strax över 200' för en bil med rimliga mil. (under 12' mil) För 530d LCI så ser prisbilden närmast identisk ut. Kanske skiljer 10 tusen eller nåt. 535d LCI är dock ganska mycket dyrare ser jag... Men absolut hellre 235 hk än 197 hk om det ändå inte skiljer alltför mycket. |
Karl-Hilding |
"Men absolut hellre 235 hk än 197 hk om det ändå inte skiljer alltför mycket." Håller med! Men 525d med samma spis är inte dum! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.