|
|
|
|---|---|
|
Hej jag undrar om denna kommer att duga åt mig. Jag tvättar bilen ca en gång i veckan och är väl ganska noggrann när jag tvättar men ibland så vill man ju bara få det gjort :D Länk Tack på förhand! | |
| Länk | |
|
Jag tycker vattenflöde är bättre än högt tryck när man tvättar bilar. Den du tittar ger 5.22 l/min enl Råd och Rön senaste test. Jag skulle satsa på en maskin som ger högre flöde. De som ger bäst i de testet ligger på 7.5 l/min. Någon som vet om man märker skillnaden? I testet hamnar den i mitten segmentet av 13 testade tvättar. I momentet biltvätt får den 7. De flesta tvättar får 7 eller 8 poäng. /Rikard |
|
| Denna då? Kostar ju mer än det dubbla men Kärcher är väl kvalité? :) | |
|
Ser inte vilken du menar men kan säga att Kärcher tar plats 1-4. 1. K 5.7 2. K 4.6 3. K 3.5 4. K 2.2 |
|
|
Priset på den första hos Clas Ohlson är alldeles utmärkt. Visst kommer den duga fint att tvätta bil med. Vilken tvätt är det som har 7.5lit/min i testet? Jag har en men den gav jag nästan 8ggr mer för än CO-tvätten. Prisskillnaden är rätt stor. ------- //Lövet |
|
|
Jag har en sån som TS länkar till. Duger väl med nöd och näppe. Ställer man den i relation till priset får jag säga att den är helt okej. |
|
|
Det enda jag kan säga är att de billigaste nilfisk maskinerna har en plastslang högtryck som är värdelös men kolla på en med gummislang istället du kommer märka det direkt på kvaliteten på slang om du känner på den Den billiga är tokigt svår att rulla ihop och jobbig att använda i jämförelse Hoppas du hittar en du trivs med Ha deT |
|
| Kärcher K5.7 ger ett flöde på 7.5 l/min, K4.6 6.7 l/m, K3.5 6.3 l/m, K2.1 5.2 l/min | |
|
My bad... Min dator ville inte riktigt som jag. Länk Den är jag väldigt inne på just nu. Bättre tryck och mer l/minut. Stort tack på förhand! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Den första duger mycket bra att tvätta bilen med och priset är oslagbart i jämnförelse motsvarande Kärcher K3 150T T200 som kostar mer än det dubbla så Nilfisken det är rena klippet. Kvaliten på dessa märken är väl likvärdigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Blir nog Kärchern. Känns som jag kommer bli jättenöjd med den? :) | |
|
Var tvungen att kolla upp lite mer. Tyckte att de mindre var "för bra" i jämförelse. Dock så har jag räknat fel, 9.2 l/min är det i min. Som jag är mkt nöjd med för övrigt: Länk ------- //Lövet |
|
Karl-Hilding |
Jag köpte i Nilfisk/Alto i somras inkl altantvätt. 1.995 kr. Funkade inte alls med deras sk snabbkoppling som är en vanlig slangkoppling. Helt lealös och den hoppade av var 5.e min. Körde ner till Bauhaus igen och bytade till en Kärcher 5.x. 2.495 kr. Detta pris utan altantvätt för min gamla Kärcher altantvätt passade så klart. Står i garaget och jag kommer inte ihåg om det är 5.75 eller 5.95. Oberoende var det ett bra val! |
|
Det största problemet när man tvättar bilen med en högtryckstvätt avsedd för konsumentmarknaden (lägre priskategorin) är att dess munstycken ger en väldigt tråkig sprutbild jämfört med 'proffsgrejer'. Jag har en Kärcher K 3.150 för runt 2000kr hemma, och det tar lätt dubbelt så lång tid att tvätta bilen hemma jämfört med på jobbet, där bara vi har en fast monterad elmotor/kompressor och ett 'riktigt' handtag. Beror det på dåligt vattenflöde i Kärschern? Strålen blir väldigt hård och fokuserad, man får en yta på ca 5 cm att ta bort skit med, att jämföra med kanske 20cm svepyta med bibehållet tryck på jobbmaskinen. Någon som skulle föreslå en lösning på det problemet? Någon som är nöjd med sin maskin/munstycke och kan rekommendera? |
|
| Lösningen är nog att gå upp i högre prisklass... Hade fram till för några år sen en gammal KEW (numera Nilfisk/Alto) från 1980 avsedd för åkerier/lantbruk med uppgivet tryck på 120 eller 150 bar, minns inte riktigt.., men vattenflödet var betydligt högre än en tvätt för 2000 kr. Jmf med den billiga Kärchern jag kör med idag var det mkt bättre "drag i slangen" och gick mkt snabbare att tvätta då den tar större yta. Känns som att en liten tvätt med högt tryck sliter mer på lack/lister än den gamla gjorde men den lilla tvätten är lättare att använda.., men det är ju billig skit egentligen med plastvev och sånt. Har man mer att tvätta än bara bilen är mitt tips att kolla marknaden och köpa en större för kanske 15-20 tusen, eller se vad man får för 10 kkr... En fröjd att tvätta med riktiga grejer där man nästan ramlar omkull om man inte håller emot...:) | |
|
Tyvärr tror jag de flesta villaägare har för dåligt vattenflöde ut ur kranen. Jag tror det behövs grövre ledningar för att få det flödet som man ser på tex tvätthallar. Visst är det underbart med en riktigt bred stråle som håller bra tryck. Går riktigt snabbt att spola av och det sköljer riktigt rent. |
|
| Jag satsade på en Kränzle 1150T, mest för att den har 15m flexibel armerad slang på vinda. Bra känsla med rejäla M22 kopplingar och utlovad lång livslängd. Sedan har den inte så högt tryck 115bar tror jag men som andra påpekat, vattenflödet är viktigt. Jag köpte från tyskland och hade hemma för 5700 tror jag. | |
| 1151T hette den visst.... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
HFR: har nog lika tvätt som du. köpt på netonnet för några år sedan men använder alltid rotojetmunstycket som medföljde fungerar väldigt bra tycker jag. Hade liknade munstycket till den gamla tvätten. Även kört den med Kärcherers avloppsrensare inte dumt alls. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Är den här ngt man nöjer sig med? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.