AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.096

Nåt för BMW att lära sig av av - Smidig Spotify integration för Audi.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har precis installerat en adapter - som Audi själva (Original) tagit fram till sina bilar med AMI (Audi Music Interface).

Denna adapter ser till så att du med din smartphone kan streama tex Spotify till bilens högtalare.

Dessutom är det mycket billigt med denna lösning enligt min mening.

Jag köpte en sån här för ca 1250kr inkl frakt till dörren:

Länk

Så har ni en Audi med AMI, så kan jag varmt rekommendera denna lösning - man behöver ej ha Bluetooth sedan tidigare.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Ska kolla i morgon hur det fungerar med iPhone och Spotify.
Men den yttre antennen för iphone är inte så effektiv som en trådansluten antenn så jag tror inte förbindelsen blir tillräcklig.
Kan även prova att ta ut spotify via usb och ha iphonen synlig i en vindrutehållare.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Spotify fungerar mycket bra i bilen från telefonen via snapinadapter.
Dvs, man gör en spellista med musik som man gillar, sedan låter man telefonen spela upp den. Därför att man kan bara byta direkt på telefonen. Om man försöker med rattkontrollen eller iDrive så tar iPod (i iPhone) över.
Man kan se i varvräknardisplayen vilken låt som spelas (och låten före och efter i listan) men det går ej att byta låt den vägen.
Bilder på skivkonvolut kommer upp i CD/Multimediarutan. Likaså musiktitel och spelad tid.
Problemet ligger nog i telefonen. Med en Android telefon kan man kanske låta bilen kontrollera Spotifyporgrammet. Det är läge för någon att bygga en iPhone app som premierar Spotify före iPod.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Kaparn: Om Man jailbreakar sin Iphone, så kan man med vissa versioner av IOS få det att funka.

Den lösningen som Audi har, riktar sig primärt till bilar innan prod vecka 45 2008.

Audis AMI, är ofta placerat i handskfacket - vilket är ett olämpligt ställe att lägga sin Iphone på (Ipod är bättre eftersom man ej ringer med den).

Så deras lösning är att alltså att det har tagit enkelt sätt att få Bluetooth streaming (A2DP?) - tycker BMW borde ta fram en liknande lösning till alla som har ett USB uttag.

Enda chansen för att få Spotify i de BMWs som är äldre än prod Sept 2010 är via Aux uttaget. Eller någon eftermarknadslösning liknande Dension.

/Andreas
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Kan tillägga att Audis lösning tillåter dig att styra Spotify via bilens system (MMI joysticken och rattknapparna)

/Andreas
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Har själv MMI (displayen) men ingen AMI, men bluetooth, och är så imponerad!

En knapptryckning på MEDIA-knappen på stereon så startar stereon Spotify i min iphone (som ligger släckt i innerfickan) och i MMI ser jag låt/album/artist etc. Kan även skifta låt på multiratten.. Utmärkt ljudkvalité!

Är så nöjd!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Faan va nice Andreas. Ska beställa omgående:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Andreas: min fru har precis hämtat ut en ny A4 quattro som tjänstebil. Den har bluetooth men ingen AMI...skulle det fungera?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Kristoffer: min A1a med bluetooth hade funktion redan, så om ni provar att trycka på "media" så kan den dyka upp. Stefan: bara att handla, grymt ljud tycker jag att det är tillsammans med mitt Bose iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.