|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Fälgen vill vänster på bilden är så kallat tyskstuk. Det är när själva fälgen är mycket bredare än vad däcket är vilket får till följd att däcksidorna buktar inåt väldigt kraftigt. Länk soda: Du har inte en aning om vad du skriver om här och jag hoppas verkligen att ingen gör något baserat på detta!!!! Ett 245 brett däck på en 10" fälg är på gränsen att däckmontören ens kan få dit. Tro mig för jag har gjort just detta. Efter otaliga försök fick han på det på ena fälgen och sedan ett helsike att få på det andra. Det är ett otroligt smalt däck jämfört med fälgen och kommer att se ut exakt som på bilden jag bifogar trots att det är 265or på en 12" bred fälg. knugen: Har du inte råd med bredare däck till dina 10" breda bakfälgar så borde du nog fundera om. Dessutom skadar det inte att läsa in dig lite på vad bredd kontra profil är på däck. |
|
|
crli9194: Synd att du sågar mina kunskaper utan att känna mig eller ha en aning om vilka kunskaper jag besitter. Jag har hållit på med däck och fälgar i 15år, men du kanske redan visste det. Att det skiljer på däckstommars bredd på profilhöjd har du visst full koll på också. Ju lägre profil ett däck har desto mer stretchar det ut på fälgen. Dvs ett 245 däck strecthar olika mycket på en 10" fälg beroende på hur hög profil däcket har. Om en däck montör inte kan kränga ett 245 däck över en 10" fälg vet han inte vad han jobbar med, iof är det faktisk stor skillnad i hårdhet mellan olika fabrikat när det gäller stommar. Jag har hjälpt 100tals personer med däck och fälg genom åren. Även supportat verkstäder. Hur många har du hjälpt bakom ditt tangentbord? Jag skriver här för att hjälpa andra baserat på mina kunskaper, inte för att stjälpa, det borde du också göra. Tänk konstruktivt, och ge gärna konstruktiv kritik som inte baseras på personangrepp. Tack! Mvh Henrik |
|
|
Varit i samma sits som trådskaparen.... Köpte bbs rs 17" fälgar vid årsskiftet med 8,5" fram och 10" bak och har sedan dess inte kunnat bestämma vilken dimension på bakdäcken jag skulle välja, mestadels pga att jag har 255/40 17 däck liggandes i garaget. Men jag köpte för 2 veckor sedan splitt nya Vredestein ultrac sessanta för bra pris på däckonline, 6000kr runt om med dimensionerna 235/45 17 och 275/40 17 och nu när dom sitter på bilen tycker jag att detta passar perfekt. Nu i efterhand skulle jag verkligen inte rekommendera 255/40 17. Rullomkretsen och höjden på däcken är nästan som original och ballong varning är det inte. Visserligen är min även sänkt men ska knäppa ett foto i helgen så får ni se. |
|
|
275/40-17 får plats på en 7-serie men läser man runt lite på nätet så har de flesta som åker 275 breda däck på E39 fått rolla sina skärmkanter. Ett annat problem med 275/40 är att det är nästan 3% större än orginal. Mvh Henrik |
|
|
soda Min fd m5 e39 hade 275:or original och min alpina b10 v8 e39 hade 265:or original och då fanns det plats kvar och jag tror det är lika mycket plats på alla e39 då skärmarna är lika. Dom som rollat har med stor sannorlikhet fel et mått. E32an min har original dimensionerna 225/60 15 och då skiljer det endast 0,1% med 275/40 17 enligt däckberäknaren men du kanske syftade på e39:an. |
|
|
Syftade såklart på E39, på E32 sitter 275/40 perfekt. Mvh Henrik |
|
|
Mina 20x10" fälgar är nästan 28cm från ytterkant till ytterkant. alltså måste man ha 285 för att slippa det extremt fula tyskstuket enligt mig. |
|
|
285 gummi på 20x10 fälg är inte snyggt, alldeles för breda. |
|
|
Raffe73: Visa Bild på vad som är så fult med 285 på en 10" fälg då. |
|
|
Här kommer en bild på min bakfälg (10x17) på e32an detta är som sagt 275/40 17 med helt nya fälgar och däck. Har inte hissat ner bilen då jag håller på att byta till nya dämpare och fjädrar med sänkning 50/35 ska bli intressant att se om bakdäcken tar i skärmkanten. Rätt inpressning är det (et20) men tajt är det oxå! Länk skaplig skillnad Länk Länk |
|
| Har du nån bild som är mer bakifrån på hjulet dobo? Tyckte nästan det såg smalare ut än mina 265 som jag har på 10 tum breda fälgar till ena bilen. Vad är det för däck? | |
|
Bilden ljuger lite GE håller med dig, jag har mätt dom och dom är nästan exakt 275mm. Det är lite trångt i garaget just nu därav fotots konstiga vinkel men jag kör ut den måndag eller tisdag nångång om vädret är fint då det är dags för påställning för säsongen. Kan fota igen då. Men jag har bilder precis efter leverans, dom kommer här: Vredestin ultrac sessanta heter dom Länk Länk |
|
|
Soda/Henrik: Imponerande erfarenhet! Självklart visste jag inget om detta och vad för typ av person du är (säkert en trevlig prick). Jag har nog hjälpt ungefär 4-5 stycken här på forumet med frågor om just tyskstuk då det på den tiden när jag hade E36 var ont om folk som hade just detta. Nu när jag tänker efter så kan jag ha skrivit fel gällandes däcken jag fick monterat på mina E34 Contur kopior som var 10" bak (som jag hade på min E36 med fel ET-värde). Däcken var nog faktiskt 235 breda och inte 245 som jag skrev så jag ber om ursäkt för detta. Däckkrängaren är en mycket erfaren sådan hade verkligen problem att få på däcket. Ja alltså han fick ju på däcket men det ville inte stretcha ut så pass mycket att det blev lufttätt, eller vad det kallas för med rätt termer. Men tillbaka till ämnet och frågan som trådskaparen ställde. Du är fortfarande fast vid att det är en bra rekommendation att montera 245 brett däck på en 10" fälg? På mina E39 M5 original bakfälgar som är 9,5" breda sitter det idag 265 breda däck och dessa är för smala för fälgen och kommer man för nära en trottoarkant så blir det skrap direkt. Oerhörd stor skillnad om man jämför med de 245 som sitter på framfälgarna som är 8" breda. Vill man ha däck som är mer proportionerligt till fälgen så bör man nog ha 275 viket jag tidigare har haft, eller rentutav 285. Men tillbaka till den 10" breda fälgen så kan ett 245 brett däck omöjligt komma så långt ut att det skyddar fälgen eller åtminstone ligger parallellt. Argumenterar du emot? Med utgångspunkt att trådskaparen inte vill ha tyskstuk. Jag skulle gärna vilja få ett motargument speciellt om du har 15 års erfarenhet. Uppfatta inte detta som något angrepp på din person, som sagt du är säkert en rättskaffens man :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.