AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
489

M3 E36 köpa eller inte?

pontus_i
Kan inte släppa tanken på bmwM3, så jag har bestämt mig för att köpa en. Jag har kollat runt lite, på både bra och dåliga exemplar.Men vet inte vad jag skall kolla efter.
Min fråga till alla Er.

Vad skall man tänka på?
Finns det något speciellt man måste kontrolera, ett M-test lär var på sin plats, men kan man kolla upp motorn? Det känns ju tråkigt med ett motorras efter ett halvår....
Jag brukar prioritera antal ägare högt.

Dvs få ägare är bättre än lägre mil med många ägare.

Servicebok är ett måste. Ännu bättre emd kvittoen eller ngt annat som styrker serviceboken.

Motorn borde BMW kunna kolla upp åt dig.

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Leta efter gamla trådar här på forumet...
Lycka till!

/Kristian
elof
klart du ska ha en M3 grabben!
var noga med att dokumentation och var frågvis när du tittar...ju mer papper på bilen desto bättre köp
lycka till
redestad
Håller med elof, kör på bara, bästa BMWn i min mening, 3,2 an är helt fantastisk. Härlig sleeperkaraktär. Instämmer i att det är viktigt med få ägare.

Kolla även med BMW en verkstad kan kolla motorn, historik, de har även något sätt att kolla om bilen är omlackad. Försök definitivt prata med tidigare ägare!! Kan säga mycket om hur bilen har använts, skötts och i vilket skick den egentligen är i, tidigare ägare borde inte ha någon anledning att ljuga om något.

Provkör även länge efter att ha startat från helt kall bil, lyssna noga och ställ massvis med frågor, inget ska vara oklart. Kolla karosspassning och efter ev lackskarvarar i motorrummet - möjliga krockskador. Men sådant här är väl egentligen självklarheter, ville bara nämna det.

Ett stort M-test är oerhört bra för att få en bedömning av skicket så att du vet vad den är värd och i huvudtaget värd att köpa.

Lycka till och du kommer garanterat att få mycket skoj med en fin M3a, helst då en 3,2a är mitt förslag, är ju lite av en evo version och uppgraderad på många punkter.

Hälsningar

redestad

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.