AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
19.696

AUX ingång till BMW 530 e60 -05

Sida 1 av 2
vi
14
villvetamer
Bmw 530 -05 sedan aut.
Tjena allihopa!
Jag behöver lite hjälp. Jag vill kunna spela musik genom min iPod i bilen.
Kör en bmw 530 -05.
Aux ingång har jag läst lite om. Men eftersom jag inte har CD-växlare undrar jag hur man löser det hela.
Någon på forumet med erfarenheter?

Jag har sett en liten lucka med ett hål bakaom i facket under armstödet. Någon som vet vad det är?
Jag ska ju inte ha nån aux ingång i bilen, så vad är det för hål?

Jag har suttit och läst och letat, men är inte världens bästa på forum.

Väldigt tacksam för hjälp!

Mvh Daniel
vi
14
villvetamer
Bmw 530 -05 sedan aut.
EDIT*
Jag vet nu vad det är för hål. Någon sorts kylning med hjälp av ACn.
Så ingen aux ingång nån satt dit tyvärr =(

Så det jag skulle vara tacksam för är hjälp/tips på vilka sätt det finns att installera nåt som hjälper mig spela iPod/iPhone i bilen.
Tack
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
På min e60, som är en 07:a sitter en ingång bak på armstödet som är mellan stolarna. Det är alltså åtkomligt för de som sitter i baksätet.

BMW CS #5206
vi
14
villvetamer
Bmw 530 -05 sedan aut.
Okej. Ah tyvärr har jag inget sådant.
Måste installera en aux adapter verkar det som.
Om någon sitter på instruktioner, prisuppgifter, länkar ang det här så uppskattas det enormt.
Hittar gamla trådar i forumet, men alla länkar är för gamla, sam monteringsanvisningarna som bifogas.

Mvh
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Aux ingång+annat lull-lull kom med faceliften..
har efter lite tjatande övertalat far min att byta bil...
han har en 530IAM-2005 som hade gått ca 3000 mil när han köpte den..nu ca 7500mil
värre plastbil,är svårt att hitta...bangles bidrag:)
facelift o inte facelift...som natt o dag.
så nu blir de ytterligare en tysklandsresa framåt vårkanten..
Han har bestämt sig för en 745 -2010/2011..grymt fina,och den snyggaste 7-serien som gjorts sedan e38an..
däremellan undrar jag vad BMW höll på med:)
Men va skumt. Farsan har en -05 530 också med standard stereo. Han har Aux uttag i sitt handsfack.
Bi
3.797
Bianca

Asså`?"
De va som attans??!!
Bi
3.797
Bianca

faceliftade brukar som oftast både ha AUX+USB
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min är en 07:a innan facelift

BMW CS #5206
Var Aux-ingång extra utrustning innan facelift?
jo
33
jonte530
530iA Touring -06
Jag fick en Dension 500 Gateway installerad i min 530 -06'a. Densionen ger dig aux-ingång, iPod-anslutning, samt USB-anslutning. De senare två integreras fint med bilens skärm så du får dina låtar, spellistor mm där och styr på sedvanligt sätt m IDrive o ratt-knappar.

Tror Dension-grejen kostade drygt 4000 och sedan ytterligare en tusenlapp att få den installerad (skrev ett inlägg om det förut i samband med att jag fixade till ljudet i bilen, men det kanske har gallrats bort. Var trots allt ett tag sen nu...!)
vi
14
villvetamer
Bmw 530 -05 sedan aut.
Jonte:
Okej okej, låter rätt nice. Snackade me Bmw idag och dom ville ha runt 4500kr för att sätta in aux och uppdatera idrive.
En fråga bah.. Hade du cd växlare och stora skärmen? Tror du det funkar att få upp låtnamn mm på min skärm fast jag har lilla skärmen?
Mvh
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
@vill veta mer

Om du inte får upp Aux i idrive så finns det ingen kopplad och precis som BMW säger måste dom programera in den. Men du kan kring gå det hela med dension gw 500. Men för att få upp låt namn osv måste din bil klara spela mp3. Annars är det uppdatering som gäller.
Gw500 hittar du på enat för ca 3000-4000kr och är inte allt för svår att montera in.
Skulle du behöva hjälp så bara maila.
Kollar du även runt lite här på AP kommer du hitta fler som har gjort samma sak.
vi
14
villvetamer
Bmw 530 -05 sedan aut.
Okej.
Fan Dension 500 låter intressant. Om det bara handlar om att lägga till nån tusenlapp istället för 4000 kr på en vanlig aux.
Frågan är om det går att integrera med min display i bilen bara genom en uppdatering. Får väl slå en pling till mds och fråga?
Billigaste gw500 jag hittar är 4500kr på MDS.
Någon som vet vart dom finns billigare??
Mvh
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Jag har instruktioner för installation av AUX. Har gjort det själv och lämnat till BMW för inkodning. Funkar bra och var inte svårt att göra själv. Inte så snyggt som Dension eller ipodinterface men fungerar till alla telefoner eller pda.

Kabeln kostar ca 500:- och inkodning hos BMW Karlskrona har jag för mig ca 1000:-. Det kan dock variera mycket i pris har jag sett.

Om det är intressant, skicka mig ett pm och ange en vanlig mailadress som jag kan skicka pdf till. Går inte att göra via pm.

***bmwcs 2202***
vi
14
villvetamer
Bmw 530 -05 sedan aut.
Okej! Låter som en grej jag borde klara av. Ja Bmw verkar ha helt olika priser på inkodning. Fick ett pris på 2000:- av en i sthlm.

Jag blir lite sugen på dension om det kan bli en snyggare lösning och OM det går att integrera den med min display även fast jag i dagsläget inte har mp3 eller cd växlare kompatibel..
vi
14
villvetamer
Bmw 530 -05 sedan aut.
Kidney:
Satte du aux uttaget i handskfacket eller fram växelspaken?
Jag är sugen på ha det framme på panelen så man slipper ha en klämd aux kabel hängandes från facket..
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Man kan sätta det var man vill. Det är en sladd med en phono 3,5 mm hona i änden. Kontakten sitter i en liten plåt som fästs med två skruvar. Så man borrar bara ett hål för kontakten och två mindre hål bredvid för skruvarna.

Jag har inte bestämt mig än så min ligger lös i handskfacket.

***bmwcs 2202***
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Kolla i forumet för stereo, där finns mycket info.
Denna diskussionen borde kanske varit där?
Jag har plockat ut lågnivå och monterat slutsteg också, det behövs till std stereon. Finns info i ovanstående forum.

***bmwcs 2202***
vi
14
villvetamer
Bmw 530 -05 sedan aut.
Okej Okej, grymt! Ja det här ska bli kul, få in 4000 låtar i bilen sen när allt är klart. Får svar från en "polare" på bmw ikväll vad dom ska ha för jobbet. Annars fixar jag det själv!
Tack för all hjälp!
Visa användare
20
Alexandere
BMW 530iA -04
Jag har en iphone 3gs och använder mig av en FM sändare som man sätter i 12v uttaget "cigguttaget" På sändaren dockar du din ipod, med hjälp av knapparna på sändaren ställer du inte vilken mhz du vill sända din musik. Starta spotify eller itunes, sätt igång en låt och ställ in samma mhz manuellt på din radio, smidigt som attan. Dock kostar den runt 600-700 hundra men det kan det väl vara värt. Jag får upp vilken låt som spelas där det egentligen står vilken radiokanal som används nere i vänstra hörnet av iDrive displayen. Har navi proffesional men inte prof stereo tror jag inte i alla fall. Har en 530iA E60 -04.

Här är en länk =) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.