|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.399 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jepp, precis. Se bilden som Japmax länkade till Länk |
|
Jag lånar tråd lite, eftersom de är samma ämne och har en lite fråga, kände att de va onödigt att skapa ny tråd. Vilket är bäst ? Att jag skaffar en M5 diff och sätter på min 540 ? Eller att jag svetsar den som sitter på original ? |
|
DeLuxE_ : Varför vill du svetsa i din differential? |
| Jag vill ju att den ska diffa, de gör den inte nu ju..känns ju så jävla volvoraggaraktigt att svettsa diffen ;) | |
Den "diffar" redan - det är en av två huvuduppgifter som bakre differentialen har. Det du är ute efter är en bromsad differential eller en helt låst differential som inte "diffar" någonting alls. Varför vill du köra omkring med en låst differential? Det blir inte särskilt bekvämt tex runt gathörn eller rondeller om inte hjulen får rulla olika fort. |
|
Jaa jag är ute efter en bromsad diff ! Är m5ans bromsad ? Jaa du.... Blir mycket roligare att ligga på flygfältet i vår och träna inför sommarens aktiviteter! Sen sliter den lika mycket däck på båda sidorna ;) |
|
Ja, alla M5:or hade bromsad differential, den vanliga 25% bromsverkan. Aha, är det mer dragracing du tänker på? Eller bankörning? Superstage? Men bromsad differential fanns även som tillval till andra modeller. På laga.se finns tex ett par M5 differentialer till salu, en för 9000 SEK och en för 5000 SEK. |
|
Då får de faktiskt bli att leta efter en M5 diff och renovera upp och sätta på den. Hittade en på blocket för 5000:- som tydligen ska vara renoverad, kanske kan vara värd att titta på. Kommer bli lite "drifting" och bankörning, ev nån repa på mantorp eller emmaboda, så de va i de syftet jag menade att jag ville ha en bromsad diff, inte för att ligga och sladda på parkeringarna i stan, sen är de även en kul grej för bilen med =) Alltid kul när man kan göra lite uppdateringar på bilen :) |
|
|
Ska du sladda omkring på en bana så kan du väl svetsa om du känner för det, men jag avråder ju starkt att köra runt i en 2ton tung bil med breda däck och svetsdiffat till vardags. M5 diffen är den absolut vanligaste att få tag på. De har utväxling 3.91 och ger en klar förbättrad acceleration på en 540. M5 med 6 petad låda har 3.23 i bakaxeln (540 2.93) Diffade 540 är inte särskilt vanliga då de flesta utrustades med antisladd. Mycket sällan man ser sådana tillsalu. Och när man gör det är det oftast för att folk tror att det är standard på 540, vilket det inte är. Även 535 diffar passar bra, finns med 3.45 och 3.64 i utväxling. Till lilla diffen finns mycket delar att köpa, lamellpaket och brantare ramper. Till stora diffen finns det inget sådant mig veterligen. |
|
|
precis som du säger så tänker jag inte köra omkring med svetsad diff till vardags :) Och sen vet ja inte om jag vill svetsa heller, känns onödigt att förstöra orginaldiffen :) Tack för svaret, ska definitivt köpa mig en M5 diff! |
|
Kan bekräfta (nu med diffen nedmonterad) att det sitter 210-hus på E34 535i, precis som Japmax sa. Här är de åtta skruvarna på sidotäcklocken som identifierar ett 210-hus Länk @str8 : Vilken lösning på differentialen blev det till slut? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.