|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, har då en Bmw 520 1989 i grunden. Sitter nu m30b35 (535 motorn) med tillhörande växellåda. Min fråga är då om en diffklump från en 535 e34 passar bolt on samt om m5ans också gör det. (medveten om att medbringare måste bytas på m5 klumpen) Men passar alla fästen osv från någon av dessa klumpar? Anledningen till att jag vill byta är att jag har den hemska 4:44 klumpen som sitter på 520 med m20 motorn. //Fille | |
|
Det finns inga medbringare som passar stora diffen och små drivknutarna. Annars ska diffen passa bolt on, stora diffen är ju längre så du måste ha ny kardan också. Eftersom medbringarna inte passar måste du antingen byta drivaxlar med allt vad det innebär. Förslagsvis monterar du en diff från en 525 istället, de finns med flera olika utväxlingar och passar bolt on på din bil nu (ev får du byta ingående medbringare mot den du har nu) |
|
|
Så drivknutarna är alltså mindre på den diffen jag har? (antar att jag har 188 huset?) Har för mig att jag läst någonstans att det går att få dit en m5 klump bara man byter medbringare men det kanske gäller nån 535 eller nåt dylikt med större motor? |
|
![]() 13.399 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Undersökte nyss vilket hus på differentialen jag hade på min E34 535i och det var ett 188-hus. Baserar detta på att man skall kunna identifiera huset på antalet skruvar som täcklocket runt de utgående axlarna sitter fast med - small (168) = 4 skruvar - medium (188) = 6 skruvar - large (210) = 8 skruvar Verkar som det är endast E34 540i och E34 M5 som har 210-huset. |
| Det betyder alltså att det måste vara smidigast att leta fram en 535 klump så man slipper byta drivaxlar samt kardan? | |
Det är inte omöjligt du kan ta från vilken E34-modell som helst. I en annan tråd så gjorde jag lite korsreferenser i EKT och det verkar som att alla E34-modeller (utom 540i och M5) har iallafall samma storlek på differentialhuset. Kanske inte samma drivaxlar och anslutning till kardanaxeln. Är dock inte helt hundra på ovanstående, men mycket tyder på att det är så. Men kan du få tag i en 535i klump så är du iallafall 100% säker på att den passar och slipper stå där med 30kg järnskrot :-) |
| Tackar för svar! Ska försöka få tag i en lamelldiff från antingen en 535 eller 525! | |
|
Nej, Alla manuella 535 har stora diffen (168mm finns inte ens på E34). På automatväxlade verkar det finnas lilla diffen, på bilar tillverkade efter september 89 enligt ETK. Innan det va det stora diffen även på automat. 535 med lilla diffen har dessutom helt fel utväxling så du ska absolut inte ha en sådan. Drivaxlarna på M5, 540 vissa 535 och 530 är stora. Resten har små. De finns bilar med stora axlarna med lilla diffen (535, 530), men det finns inga bilar med stora diffen och små axlarna varför det inte finns några medbringare som gör det möjligt med en sådan ombyggnad. Ang bultar till täcklocket så stämmer det som bmw-slangen säger, men det är lättare än så att avgöra. E34 finns som sagt inte med 168 diff. Alla 540 och M5 har stora, och drygt hälften av alla 535 har det. Resten har lilla. Dieselar verkar ha nån märklig variant också, en 188mm med annat hus. Stora diffen är avsevärt mycket större än lilla. Jag sa att du skulle ha en 525, men det finns fler beroende på vad du vill ha för utväxling. Du ska inte ha en 535 diff. |
|
Japmax : När du säger stora och lilla diffen, vad menar du då? 168, 188, 210? |
|
Så alltså passar en M5 diff på 540ia rakt av ? är de samma på dom ? För en kompis satte dit en m5 diff på sin 525a touring och de passade tydligen, men sen vet jag inte om ägaren innan gjort något med diffen typ konverterat den :) |
|
|
När jag säger lilla och stora pratar jag om de som finns tillgängliga på E34, nämligen 188mm och 210mm. En M5 diff passar nästan bolt on på 540, man får byta ingående medbringare då 540s är större, men den går alltså att skifta. Denna operation har jag gjort själv personligen. En M5 diff passar dåligt på en 525, inte alls faktiskt. Visst går det att bygga om men det krävs att man byter allt mellan växellådan och hjulen i princip. |
|
Ok, då är det tydligare! Men om man ska gå efter 4-6-8 teorin så har min 535i en 188-differential. Och den är manuell, vanlig Getrag 260/6. Min är byggd 7 Juli 1988, så det kanske är så att tidiga E34 535i hade 188-differentialen? Det är mycket go fakta, men får inte ihop en sak du skriver. Överst skriver du att alla 535i har 210-diffen (stora). Men sen skriver du att drygt hälften av 535i har 188-diffen (lilla). "Alla 540 och M5 har stora, och drygt hälften av alla 535 har det. Resten har lilla." |
|
Jag skrev att alla manuella 535 har stora diffen. Ska jag va ärlig har jag ingen större erfarenhet av 535 diffar, mina uttalanden är baserade på teori och vad jag snappat upp på forum genom tiden. Detta stämmer bra överens med ETK, om ETK är 100% tillförlitligt vet jag inte men det har inte svikit hittills. Tills jag såg att 535 automat hade lilla diffen i ETK trodde jag att alla 535 hade stora diffen, så sa alla andra på ppf forumet tex. Jag sa fel när jag sa att jag monterat M5 diff på 540, det va en 535 diff jag monterade. Den här bilden visar en 188mm diff och en 210mm, Länk |
|
Japmax : Nu blev jag faktiskt lite osäker på hur bra jag räknade antalet skruvar på den där bilden jag hade av min differential. Jag ska fysiskt lägga mig under bilen och verkligen räkna antal skruvar nu i helgen för säkerhets skull. Inte omöjligt jag räknat fel och jag faktiskt har stora diffen (210). Men tittar man i ETK så verkar det iallafall ha skett ett byte på utväxling för 535i, upp till 09/89 hade den 38/11=3.45 men från och med 09/89 fick den 40/11=3.64 |
| Du bör ha stora diffen :) | |
| Oj vad rörigt det blev, inte en aning vad jag ska välja för diff. Vad hade ni valt som vet att det verkligen kommer passa utan att behöva byta drivaxlar och kardan. Om medbringare skulle behöva bytas är det skitsamma. | |
|
Det enda jag vet om den diffen som sitter på nu är att det förmodligen är en 520 diffklump. Det sitter 6 skruvar på medbringaren vid hjulet alltså inte inne vid diffen. Kommer ihåg det då det inte var länge sen jag bytte hjullager på båda sidor bak. |
|
|
Alla medbringare är sexbultade, det är täcklocket innanför som skiljer. ALLA små diffar passar på din bil, förutom diesel. |
|
| Alla utgående ska tilläggas, ingående verkar finnas nån fyrbultad knutkorsvariant på motorsvaga modeller. | |
| ursäkta men vad menar du med täcklock? | |
| Edit: Nu förstår jag! Det locket som sitter bakom medbringaren på diffen alltså? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.