AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.517

Vart sitter oljetryckskontakten på e30 325?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Var ute och letade,ska den inte sitta vid oljefiltret? Om man sitter i bilen, blir de då höger sida nästan vid fläkten den sitter? eller blir de mot torpedväggen? Olje lampan blinkar lite svagt på tomgång vid varm motor
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den sitter på höger sida av blocket, snett nedanför där oljefiltret sitter.

Du kan se uttaget på bilden här nedan, fast sensorn är inte ditskruvad på denna bilden. OBS! Pile på bilden pekar INTE på oljetryckssensorn, den råkar peka på pluggen för kylarvattnet.
Länk

Ska se om jag inte kan hitta en lite tydligare bild.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här har du en tydlig på hur det ser ut på en 323i -85
Länk

Och såhär ser det ut på en 325ik -88
Länk

Sitter på samma ställe, det är bara kontakten som är lite annorlunda mellan dessa årgångar.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jo hittade, mrn var tvungen att åka och handla en lång 22mm hylsa! Går den att repa på nåt sätt tills man fått hem en ny?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Reparera oljetryckssensorn? Nej, det är ingenting man gör.

Men det kanske är så att du faktiskt har dåligt ojetryck på låga varv? Men det märker vi när den nya oljetryckssensorn kommer på plats.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Hylsan och oljetryckskontakten är troligtvis bortkastade pengar.

Blinkande lampa (lågt oljetryck) på tomgång vid varm motor är inte ovanligt på äldre motorer.

Hade det själv på min E30 325a. Löste problemet med lämplig olja, tex QS 20-50 racing mineral.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Kanske inte är problemet, men hursomhelst så läker de rätt mycke från kontakten så bortkastade pengar är de inte om man får en tät kontakt och slipper oljeklet:)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
En oljetrycksmätare kopplas väl in på de stället oljetryckskontakten sitter i? Alltså man byter bara plats på kontakten med oljetrycksmätaren?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, iallafall för att mäta samma tryck som ordinare oljetrycksmätare mäter. Det är M12x1.5 gänga där.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ja men hypotetiskt sett, hade man väl kunnat ha en oljetrycksmätare inkopplat ocg använda den? Fast då försvinner ju oljelampan
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer.

Men nuvarande oljetrycksgivare varnar först när trycket är mycket lågt, kommer inte ihåg hur lågt - men det är ganska lågt. Så om den lyser en liten tid när man kör så är det stor risk att det har gått sönder någonting redan...

Finns det inte oljetrycksmätare som man kan ställa in ett gränsvärde och där det finns separat utgång för att styra valfri utrustning (lampa, siren, discokula, you name it...)?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Alltså den har aldrig varit tänd, men däremot så blinkar den till på tomgång med mycket svagt ljus! Den är så svag att man inte ser de om de är ljust i bilen!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Brukar vara 0,3 bar.

En riktigt frisk motor brukar ligga på 1,0 varm tomgång.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Bilen går ej varm,men däremot så går den ca 1mm över mittstrecket och vandrar fram och tillbaka till 1mm över mittstrecket åt de kalla hållet. Alla bmw jag har haft har alltid pekat exakt rakt upp, eller lite åt vänster, men aldrig åt höger iaf som denna gör! Detta är efter ganska långkörning den ställer sig där, typ 30-40 min! Den kokar inte eller nåt, men nåt är fel iaf! borde inte vara luft i systemet! Kan de vara tempgivaren? De är ganska varmt ute nu oxå om de har nån orsak. Kanske e30 kan vara lite pendlande på tempen, jag vet då inte iaf...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
På alla E30 jag haft eller kört ligger mätarnålen lite åt vänster, på alla E36 jag haft 3st ligger den lite åt höger !!

Hur som helst, nålen ska inte pendla, kärvande termostat skulle man kunna misstänka, kanske är vattenpumpsimpellern påväg att lossna.
Mycket vanlig fel på BMWs som gått över 15" mil är viscokopplingen i fläkten, men det brukar man mest upptäcka när det blir varmt och man står i en kö.

Ett litet lekage kan oxå stöka, systemet är slutet och ska vara helt tätt, på en bil jag hade bytte jag nära nog allt när kylningen stökade, problemet låg i kylarlocket som inte var tätt.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
"Isåkare" Har sprillans nytt kylarlock...systemet borde vara helt tätt, de pyser dagen efter jag öppnar kylaren vilket tyder på ett tätt system enligt mina teorier iallafall=) Använde electronic cleaner på alla möjliga kontakter jag hittade under huven! Drog isär dom och sprayade! Sen de där med oljetrycket...har sagt lite fel, provade igår och lampan blinkar till jättesvagt när man släpper gasen och varven kommer under 1000rpm typ! Alltså,den kan stå hur länge som helst på tomgång utan att den lyser eller blinkar.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Motortempen går lite över de normala när de är varmt ute, typ 1 mm åt höger! står man på tomgång så verkar den sjunka till normal!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Bytte filter o olja till 20w50! Inge blinkade oljelampa nå mer!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Hoppas det funkar då.

Jag åkte i 6 år på 20-50 olja efter att lampan börjat blinka på låga varv vid varm motor, och jag körde bana, drifting och isåkning med den.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
De låter ju riktigt bra! Men fortfarande som vanligt de där temp problemet som jag tycker ALLTID dyker upp förr eller senare på gamla bmw i nån form iallafall! den står som den ska en stund, sen går den över mitten ytterst lite! Sen går den tillbaka och håller på så där! Men en vanlig människa skulle inte märka de, handlarr om kanske 1mm den vandrar! Och ibland när den nått drifttemp så är den stadig för att sen göra ett litet hopp till andra sidan mittenstrecket och hålla sig är en stund! Tankmätaren är även den knäpp, men den lever verkligen sitt eget liv! Kan ju hoppas att de är givarfel på tempmätaren! Har en autogauge vattentemp inkopplad som ej fungerar! Den lyser, men inge mer! Kabel går till en antagligen tempgivare som sitter på översta kylslangen på nån grunka:) nåt tips på att få den att funka så man säkert vet motortempen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.