|
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej! Måste koppla ur airbagen på Coupen och har fått ett pris på BMW. Men skulle gärna göra det själv om det går. Nån som gjort det? tack på förhand |
|
Tips; gör inte fel. Man vill inte att den ska panga när man sitter och skruvar där. Inte bra. Jarls i Helsingborg gör det för 1500 kr, då får du med dig den hem i påse. |
|
|
Inga problem att göra det själv. Har gjort det på båda mina bilar då jag vill ha lillen fram när vi är ute och åker. Koppla ur batteriet och vänta i 15 min innan du börjar så att kondingarna som håller en viss säkerhets backup skall hinna ladda ur. Sedan är det bara att börja skruva och koppla motstånd. Löd motstånden på en gammal kontakt du köpt på ex skroten så går det lättare att byta tillbaka. Lossa airbag paketet och lyft ur. Inga konstigheter. /Scnitzermann |
|
|
Tja Scnitzermann. jag tänkte göra samma sak som du , med airbagen , och så långt att jag har plockat ut den på passagerarsidan, och tagit bort bältessträckaren( utbytt bälte), men hur vet jag vilket motstånd( storlek på motståndet) jag skall montera dit och var , på vilka respektive kablar? Skulle jag kunna nå dig på nått nummer eller du mig! Med vänlig hälsning, Ado |
|
|
Hej jag undrar lite om Airbag för jag vill ha barnet i fram på passagerarsidan. Jag har plockat ur airbagen på passagerarsidan, och tagit bort bältessträckaren( utbytt bälte), men hur vet jag vilket motstånd( storlek på motståndet) jag skall montera dit och var , på vilka respektive kablar? Skulle vara tacksam med svar! Med vänlig hälsning, JeanPaul |
|
|
Du behöver två 1/2 watts 3 ohms motstånd eller resistor som det heter som du kopplar in på den kabelsko du just kopplade loss frn airbagen. Vet dom som böjt benen på motståndet så det går ner i kontaktstycket direkt och sedan monterat krympslang över. Observera att det är tvåstegs airbag, alltså två kanaler. Eller gör man som jag gjorde, skaffar en kabelstump frn skroten och löder på motstånden och du har plug and play feature. Har för mig att det skall finnas en anvisning på nätet med bilder. Prova att Googla på "E46 passenger airbag removal" så får du napp. /Scnitzermann |
|
|
Tack för snabbt svar. Såg lite på nätet hur de böjde på motståndet. Men han använde sig av 1/4 2,5 ohm.hur får du fram att jag ska ha 3 ohm?om jag får fråga. Kan jag nå dig på nåt nummer eller mail så jag kan skicka några bilder på hur det ser utt på min bil. Vill göra det rätt bara. |
|
|
Hej Scnitzermann! Har köpt två motstånd idag som är 1/2 3ohms och airbaglampan lyser fortfarande fast jag har tagit bort och satt dit strömkabeln igen. Jag glömde nämna förut att jag hade problem med sensor i passagerarsätet och lampan lös innan jag plockade ur airbagen och kopplade bort bältesträckarkabeln i passagerarsätet. Nu undrar jag om jag bör/ kan plocka ut kabeln ur passagerarsätet och sätta motstånd där också? Så att lampan slutar lysa. Med vänlig hälsning, JeanPaul |
|
|
Klart att ampan lyser om den nu gjorde det innan du började modda. Den måste släckas hos en Bmw verkstad eller med en speciell dosa (finns bla på ebay). Klart det går att lura Ecu med passagerarsätet med men det är ingenting jag provat med själv. Bör finnas info om det om du också där googlar lite. Kan tänkas att det skiljer på resistansen där men inget jag vet säkert. Efter att du har ordnat med sätet så bör du kunna släcka lampan utan problem. Dosa för det har jag. Släng iväg ett pm vet jag om var du bor så får vi se om det är i närheten. /Scnitzermann |
|
|
Tack för hjälpen Scnitzermann! Jag hittar ingen info om hur jag ska lura sensorn i sätet. Om du träffar på nåt om det någonstans så vore jag tacksam om du säger till. Jag bor i Skövde. Med vänlig hälsning, JeanPaul |
|
|
Tja Scnitzermann. Jag släkte lampan , det löste sig, däremot fick jag sätta tillbaka bältesstreckare För att släcka lampan, det borde inte påverka nått för löser den ut så Ska inte det hända mycket med bilbarnstolen! Eller vad tror du? |
|
|
Nej, jag tror inte det är ngt farligt för "passagereren" i barnstolen om den löser ut. Den snarare hjälper till att strama åt så att stolen hålls på plats då den bara är fäst runt stolen och inte på "passageraren". Har sträckaren kvar på min Touring. /Scnitzermann |
|
|
JeanPaul - hur släckte du lampan? Jag har samma problem. Ska koppla ur passagerarbagen, men lampan lyser - och jag misstänker givaren i passagerarstolen. |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Ska själv koppla ur airbag på min e46 -02 nu. Men jag har ju även i dörren. Är det något som man också bör koppla ur? Vet inte hur långt dom smäller ut men man vill ju vara på den säkra sidan. |
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Det va ingen som hade en aning om detta? |
| Bmw gör ingenting med kudden i dörren iallafall. Så jag lät min sitta kvar med! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.