AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.808

Ja ha då var min första Bmw bort bytt...

ma
26
martin993
Porsche Panamera 4 s
Bmw M550d xdrive touring beställd:)
Har en konstig känsla nu när jag sålt 1 av mina Gt bilar och övergett Bmw efter 11 år!
Men upplever att Bmw på sista tiden börjat prisa bort sig lite i förhållande till vad man får, och dessutom har min återförsäljare väldigt dålig service just nu!!
Är det fler än jag som upplever att Bmw börjar bli väldigt dyra framförallt om man kryssar mycket i tillvals listan..;) ?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

BMW har alltid varit dyra i förhållande till de flesta andra...
BMW hade en "prissvacka" i mitten/slutet av nittiotalet när E39 kom(den ansågs mycket prisvärd av många då), men sedan har det bara stigit hela tiden vad jag kan se iaf..

Men marknaden styr, finns det folk som betalar så är det bara att köra vidare ;)

BMW har i Sverige nu över 5% av marknaden och det är en rejäl uppryckning från t.ex nittiotalet och då har man ju gjort rätt i det mesta inkl. prisökningarna :)

Mvh Janne.
ma
26
martin993
Porsche Panamera 4 s
Ja det är ju marknaden som styr precis som du skriver, och det är väl inte grundpriset jag kanske hänger upp mig på. Utan det är totalpriset som jag syftar på och jag jämför med Mercedes som "alltid" har varit eller upplevts som dyra.
Men jag tycker en Bmw x5 4.0 d för 960 000:- brutto är sjukt mycket pengar det var bara det jag menade. och då börjar man ju snegla på andra märken.....Och det blev till och med affär för min del... Så jag bara undrar om dom inte är ute på lite "hal" is......och sedan har ju tyvärr deras bilar inte varit problemfria...
AA
47
AArvidsson
118dM -10
Jag funderar litegrann på att göra ett byte jag själv; får man fråga vad som lockade bort dig från BMW-fållan?
ma
26
martin993
Porsche Panamera 4 s
Ja det var många faktorer, men en orsak var min lokala Bmw verkstad om inte upplevs som helt premium om man säger så... Sedan har jag ju haft Bmw i 11år och var lite sugen på att testa något nytt. Det som har "hindrat" mig innan är att jag älskat Bmwes motorer :) Där det bara finns ett fåtal tillverkare som spelar i samma liga...
Och sedan tycker jag Bmw blivit lite för dyra i förhållande till vad man får även om jag "kan" betala så vill jag känna att bilen är värd de pengar som man betalar...
Så det är många orsaker som spelar in
Jämför man med andra sk premiumtillverkare tycker jag egentligen inte BMW är särskilt dyra, varken i inköp eller att extrautrusta. Det märket jag tycker bäst kvalar in i din definition är MB, där kan vi verkligen snacka om att prisa bort sig på både utrustning och inköpspris. Och utan att längre leverera en så mycket bättre produkt heller för den delen.

Men om du vill testa något nytt tycker jag du gör helt rätt. Du verkar även ha fastnat för mitt drömmärke som jag själv tänker utforska inom ett par år :-)
ar
457
argungu
118i -20
Instämmer i att extrautrustningen lätt kan dra iväg i pris, speciellt märkbart på F20 och F30 där själva bilen inte behöver vara så dyr (för att vara en BMW alltså).

Har testat att "fullutrusta" en 116d i konfiguratorn, och lyckats komma upp i 476.600 kr. 238.000:- för bilen och 238.700:- för extrautrustningen. Det är tokigt mycket pengar!

/Erik
viobebe
Martin993

Håller helt med dig, BMW är helt enkelt för dyra, man får för lite bil för pengarna.

M-B har däremot sett över sin prispolitik ordentligt hyfsad välutr E200CDI jub modell

för 299.900 det är billigt det..
Kan hålla med om att paketen till 1:an och 3:an inte är optimala men jag tycker flera av inläggen ovan totalt missar helheten.

Att en 116d blir dyr att extrautrusta beror helt enkelt på att tillvalslistan är extremt lång för att kunden skall kunna skräddarsy den. Prova gör detsamma med en C180 eller A3 och se var de hamnar, billigare blir det dock knappast...

Att samma möjligheter inte finns till märken som VW - tja vad är det för bra med det?
viobebe
Kristoffer:

Hahaha, ja precis, varför betala extra för något som är standard???
Bl.a är ju sportstolar extrautr på alla BMW förutom M modellerna, eller?
ar
457
argungu
118i -20
Visst är det bra att det finns mycket utrustning att välja på. Extrautrustning för 200.000 kr förekommer kanske mest på demobilar. Men 100.000 extra kommer man upp i utan att anstränga sig. Jag gjorde ett mer seriöst försök på 116d: sportline med metallic, läderklädsel, 18", M sportpaket, navi pro, automatlåda, larm, hifihögtalare, xenon. Då är man uppe i 132.000 extra. Plockar man bort M sport och går ner till 17" ligger man ändå på 109.000 extra. Grundpriset framstår som ett lockpris. Priset för att undvika "snikutrustad" är högt! ;-)

Mercedes och Volkswagens prislistor är jag inte så insatt i. Det jag vet är att en god vän just nu inväntar leverans på en ny B-klass, minsta dieseln, med fullt acceptabel utrustning som han betalar kring 240.000 för om jag minns rätt. Tror dock han fick hyfsat bra rabatt på det köpet.

Oavsett ovanstående: nästa gång jag byter bil lär det bli en BMW i alla fall. :-)

/Erik
Viobebe: vilken biltillverkare tycker du har en standardutrustning som motsvarar BMWs kompletta utrustningslista? Varför envisas VW med att ta 13,000kr för xenonljus när BMW skänker bort dem i flertalet paket eller för halva priset? :-)
viobebe
Kristoffer:
Det kan man undra, hutlöst pris, trots detta betalade jag 13 tkr för xenon, men jag var även tvungen att välja till ljus och siktpkt 2, och lägga till ytterligare en slant..Katastrof håller med dig
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker Audi är värre än BMW när det gäller prissättning på extrautrustning. På nya modeller existerar ofta inga paket alls (BMW brukar ju oftast erbjuda komfortpaketet i någon form redan från start, förmodligen för att man skäms att de inte är standard). För egen del tycker jag att motsvarande Audimodell oftast slutar något dyrare när man kryssat i det man ska ha. Å andra sidan så brukar Audihandlarna vara mer generösa med rabatter (egen erfarenhet).

Kollar man på totalkalkylen över tre år brukar dock BMW oftast ligga bland de lägre i driftskostnad jämfört med andra premiumtillverkare, mycket tack vare den fria servicen, skapliga reparationskostnader och ett relativt bra andrahandsvärde.

Jag har också samma erfarenheter av Audis rabatter, fick utan ansträngning 9% på ny Q5 förra året, medan fighten hos BMW och många andra biltillverkare oftast börjar kring 6-7%. Om detta beror på en generellt aggresiv marknadsstrategi från Audi Sverige eller om förtjänsten är större på varje såld Audi kan diskuteras.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.