|
|
|
|---|---|
|
Jag ska försöka hjälpa en polare med hans 523 -98 som fått helgalna avgasvärden. Han har nyss köpt bilen och vad jag förstått så har servicen inte skötts för fem öre. Han var på besiktningen och fick värden som följer: CO: 1,4 (0,5) CO 2500: 1,4 (0,3) HC: 226 (100) Lambda: 0,96 (0,97-1,03) Jag har inte hunnit kika närmare på bilen än men får hem den imon och det enda jag vet hittils är att luftfiltret var helt igenbombat med skit. Rent spontant så tyder värdena på att den går väldigt fett. Vad kan orsaka så extrema Co-värden? Läcka innan lambdan? OM katten vore kass ¨så skulle väl ändå inte en frisk motor ha så hög CO? Förslag? | |
|
Mitt standardsvar i dylika trådar brukar vara att serva bilen först...du skrev dessutom att vagnen inte är servad för fem öre vilket antyder att det är liksom steg 1 i detta... Dvs byt luftfilter, bränslefilter, försök konstrollera "alla" insugsbälgar mht läckage, kontrollera att avgassystemet är tätt, byt stift.. Redan det där du skriver om luftfiltret indikerar att det rent av skulle räcka med ett nytt luftfilter för att få bättre värden....eller kanske att du har sådan tur att värdena skulle bli tillräckligt bra och gå igenom besiktningen med bara luftfilterbyte. Jo, 0,96 i lambdavärde indikerar att motorn går för fett och det gör den om luftfiltret är helt tätt eller i det närmaste tätt.. Mvh Janne. |
|
|
Ja...byt naturligtvis motoroljan + oljefiltret direkt.. Mvh Janne. |
|
|
Tack Janne T, vi tänker lika i denna fråga. Börja med service, sen byta delar.. Kompisen hade åkt till en mindre seriös verkstad som sa att katten var kass me 200%(?) säkerhet utan att ej plocka av den och skulle ha 7500:- för ett katbyte och då kände jag att det var dags att rycka in. På verkstan sa dom också att dom kopplat in datorn, den sa att motoroljan var kass och att tändstiften behövde bytas. Måste vara en bra dator som "ser" stift och olja så jag sa åt kompisen att hämta bilen genast. Finns det några generella "typfel" just på dessa e39 523 när det gäller avgasrening? Vevhusventilationen var ju ofta igensatt eller hade spruckna slangar på e34:or med M50, har M52 ärvt dessa bekymmer med? Kanske samma bekymmer som M54? Fortsättning följer.. |
|
|
Vevhusventilationen har inte alls samma felfrekvens på M52 med enkelvanosmotorn som många andra BMW motorer haft eller har.. T.ex jag har inte rört en skruv i min M52 motor vad gäller avgasreningen...gått ca 22600mil nu. Men katalysatorn är en pkt som kan vara lite känslig på en 523:a, men inte såå vanligt enligt det jag vet iaf. Däremot så ska/bör katalysatorn vara varm/het när man kör in i besiktningshallen, men det gäller många BMW´s. Mvh Janne. |
|
|
Okej ja det var gott höra, allt skittrist att pyssla med vevhus vent. Börjar med en service så får vi se sen. Man kanske ser något uppenbart med lite tur och som du säger, rejäl varmkörning är A & O när det gäller BMW det vet jag sedan tidigare. |
|
|
Förutom ny motorolja av god kvalitet (helsyntetisk), nytt oljefilter och nytt luftfilter, hade jag satsat på en omgång nya stift för slitna eller felaktiga stift gör att motorn inte går som den skall! Lämpliga stift: NGK BKR6EK eller BKR6EQUP, alt Bosch FGR7DQP (eller ännu hellre FGR7DQI - men de finns inte att köpa i Sverige så det blir att beställa från t ex USA där de kostar ca 70kr/st). Fyrelektrodsstiften håller i 10.000mil så milkostnaden blir inte högre än för vanliga standardstift! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det får bli NGK BKR6EK, har lagt undan 6st + oljefilter hos mekonomen. Motorolja (5w-40) och luftfilter plockar jag hos biltema. | |
|
Börja med en service enligt förslag. Jag tror inte det kommer att hjälp helt utan du har nog också en dålig lambdasond eller annan dålig givare. Katten kan mycket väl vara skaplig men kan inte fungera med lågt lambda så börja med att få lambda rätt (1,00) innan du dömer ut den. Läsa av felkoder är också en mycket bra idé om du har möjlighet, det kan spara mycket tid och slumpmässig felsökning. // Magnus |
|
|
Be besiktningsmannen varmköra ordentligt innan mätningen görs, så gick min igenom besiktningen. Hade dåliga värden trots ny kat & lagat läckor.. Men efter nån minuts varmkörning så fick den perfekta värden. |
|
|
Janne-T@ Vet du vart sitter insugsbälgen/- arna ? Har en i garaget som jag tänkte byta framåt sommaren, men kanske kan göra det redan nu & få det överstökat. Tack på förhand! - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Det är nr 3 på bilden som är insugsbälgen. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.