|
|
|
|---|---|
|
Hej! Mitt första inlägg på detta trevliga forum som man har hängt på ett tag nu :) 520i E39 -96 (tysk import) Det är så här att min BMW har strulat ganska länge nu och jag har legat lite på latsidan gällande att fixa problemen, men det börjar bli dags nu! Elhissarna bak på bilen fungerar väldigt sällan och försöker man använda dom så hör man ett klickande ljud ifrån under handskfacket, så min första tanke gick till att det är något relä kanske? Ingen säkring har gått. Det var första problemet som jag har haft ganska länge, men sen började flera fel visa sig.. En vanlig dag när jag skulle parkera så märkte jag till min förvåning att det högra helljuset var påslaget hela tiden, även fast jag inte rört det. Lyset stannar på även fast bilen är avstängd och stoppar man i kabeln så tänds det direkt, även fast den är avstängd som sagt. Det sista felet har bara visat sig två gånger, helt random. Började med att centrallåset inte låste upp alla dörrar förutom förardörren, men när det hände så fungerade inte elhissarna fram samt de elstyrda backspeglarna... Takluckan som också är eldriven har alltid fungerat. Någon som kan ha någon idé på vad det kan vara? Vill oerhört gärna ha tips och sorry för den långa texten. :) Mvh Thomas | |
| Att högra helljuset lyser konstant beror på en defekt effekttransistor i ljusmodulen. Den går att byta och det finns beskrivet om du söker i forumet eller under mektipsen. En hel del konstigheter med elektroniken kan avhjälpas med en "batterireset". Koppla bort batteriet, lägg ihop + och - kablarna kort och vänta en halvtimme med att ansluta batteriet. | |
| Tack för svaret! Har testat det där med batteriet, glömde även att säga att jag köpte även ett nytt batteri direkt när felen började visa sig, det hjälpte inte! Men har som sagt även testat att ta ut det sådär. Ska prova det där med helljuset | |
|
Elhissarna och även andra liknande småmotorer har ett skydd för överström i de fall som mekanismen kärvar eller går trögt. Detta för att förhindra att motorn brinner sönder, och ganska säkert är det detta skyddsrelä som du hör, när det slår ifrån matningen till motorn som du försöker köra. Prova att köra upp en av framrutorna som redan är upphissade, håll inne knappen och lyssna om det är samma klick som kommer efter c:a 1 sekund. Helljus som lyser ständigt: Fel (kortis) i effektkretsen inne i ljusmodulen som styr den aktuella lampan, se ovan om mektips osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.