AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.436

Erbjudande av "bildiagnos" i samband med bilprovning, värt priset?

E
1.156
E
320 ci cab -04
I förra veckan fick jag ett erbjudande om bildiagonos från bilprovningen till det facila priser av 200 kr. Det kunde hitta "dolda" fel på bilen genom bilens datasystem skrev de. Till 200 kr frågan. Har man någon nytta av bilprovningens bildiagnos? I så fall vilken nytta?

e
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Prisvärt? Kanske, en "vanlig" felsökning via OBD på auktoriserad firma brukar vara dyrare. Eller så söker du runt här och hittar att man kan köpa en blåtandsadapter till OBD2-uttaget och få all info till din smarta telefon. Kostar ca 300 spänn - och du har den kvar. Alla ev felmeddelanden i klartext direkt i telefonen.

Annars får du gärna prova och rapportera här vad man fick för 200-kr-kalaset.

mvh
CF
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det jag har läst här på forumet är att man inte får reda på något vettigt med den diagnosen och de kan inte heller radera ev. felkoder (som kan vara flera år gamla och inte vara aktuella längre) - mycket bättre att lägga pengarna på en egen adapter/program eller låta en verkstad som har riktig utrustning för just märket göra en avläsning!

Ur ett felperspektiv kan man säga: om bilen går som den skall och du inte får några felindikeringar via varningslampor etc. - varför skall du då lägga pengar på att göra en felkodsläsning?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
NeZaN
Någon som faktiskt har provat denna blåtandshistoria? Jag kommer köpa en annars för skojs skull :) Skönt att ha hemma ifall någonting enkelt dyker upp som man kan ordna själv och slippa anlita verkstäder varje gång man vill kolla felkoder.

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jag köpte Länk
Använder den tillsammans med appen Torque, och hittills funkar den bra. Hade en gammal felkod på en liggandes i E46:an som jag raderade. Och så finns det en del livedata man kan kika på.
Tror att Teknikmagasinet säljer samma dosa för 300.-, men när jag skulle köpa fanns den inte hemma och skulle ta tre veckor att beställa. Beställde samma dag från Dealextreme och fick leverans efter fem arbetsdagar. Rekommenderas!
Jag antar att det är en e-diagnos dom erbjuder och inget annat? En bildiagnos är väl bilprovnings motsvarighet till ett m-test.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
grizzly:
i vilken telefon använder du appen Torque?Iphone lr android?
E
1.156
E
320 ci cab -04
GE

Det är en e-diagnos de erbjuder.

Det låter som om bilprovningen söker extra försäljning ungefär som charterresans guidade turer.

e
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
@Stanic:
Jag kör android. Tror inte den finns till IPhone faktiskt.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Ok,
Någon som känner till något bra obd2 för iPhone?
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
För er som kör Android finns en lång tråd (jag startade frågan där) om hårdvara och app. Sök på android eller blåtand så finner du.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
E
1.156
E
320 ci cab -04
Ok, kan vi släppa "blåtand" frågan och återgå till ursprungsfrågan, är e-diagnosen värd pengarna? Är det någon på forumet som fått något ut av en e-diagnos via bilprovningen?

Någon som vill komplettera Johan B inlägg
"
Ur ett felperspektiv kan man säga: om bilen går som den skall och du inte får några felindikeringar via varningslampor etc. - varför skall du då lägga pengar på att göra en felkodsläsning?
"

e
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.