AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.659

95W vs 93Y däckindex

Sida 1 av 2
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Hej,

Om jag har 225/55 R16 95W i org kan jag ha ett däck med index 93Y? 245/40 R18 93Y
W=270 km 95=690 kg
Y=300 km 93=650 kg
Jag kör aldrig i över 200 km blir som max autobahn max 180 så säkerhetsmässigt är det kanske ingen fara även med lite baggage och 4 pers. Tänker jag rätt? Sen har vi det där med regler, försäkrings bolag osv... Hur är det?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag har väldigt svårt att se att försäkringsbolaget skulle klaga om du har W istf Y i däckindex :) Åk och var glad!
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
(eller tvärtom)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Högre hastighetsindex än bilen är typad för är inga problem vare sig rent praktiskt eller lagligt.

Däremot kan det bli problem om du använder däck med lägre load-index än vad bilen är typad för (kolla i reg.beviset vad det är för belastningskod som är minsta godkända - det kan ju vara "bättre" däck monterade nu).

Lägre LI ger större slitage, sämre bärighet och kan bli svajiga...och är som sagt inte OK rent juridiskt även om det är tveksamt om du kommer att få böter eller liknande för det - största risken är nog att försäkringsbolaget kan sätta sig på tvären om det vill sig illa...

Satsa på sk. XL-däck, de har ett högre LI än vad som är normalt för aktuell däckdimension så är det inga problem alls!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Tack för svar,
Johan B:
det är just load-index jag är fundersamm över. XL-däcken har jag också funderat på men de är ju just för extra load och mer för SUV bilar (min bil 520d E61 touring), det enda tillfälle jag har bagage är på semester plus att XL är dyrare. Sen har jag knappt sett index 95, bara 93 ellr 97. Conti CS5 ellr Michellin PS3 var däcken jag tittar på annars. Känns onödigt att ha XL däcken bara för en semester resa per år. Tänker jag helt fel nu igen :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det jag vet är att många lågprofildäck numer även finns (ibland bara finns) i XL-utförande eftersom allt fler tyngre "familjebilar" har dessa dimensioner.

Om jag vore som dig skulle jag slänga iväg ett mail till t ex Michelin eller STRO med frågan.
Jag misstänker dock att de svarar ungefär som jag har gjort.

Mvh
Johan B

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
650 kg per däck ger 2600 kg vilket är betydligt högre än totalvikten på en E61. Bilprovning godkänner dessutom att man överbelastar däcken med 10% vilket då ger ok för en totalvikt på 2860 kg.

Förutsatt att du har 50% av vikten fram/bak vilket kanske inte det är vid maxvikt.

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Och det betyder att det är ok med 93 index eller?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ja
Håller med JB. Bilen är helbilsgodkänd med ett visst (minimum) belastningsindex. Det är definitivt inte rekommendabelt att understiga detta, och inte heller godkänt om en nitisk ktrl görs. XL-däck håller oftast lite längre så kostnaden är försumbar.
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
tack för svar...blir förvirrad nu...ringde BMW i Mölndal (Gbg) och pratade med en tekniker där. Jag frågade honom detta och hans svar var ju "inga problem" vare sig med försäkring eller lagen. E61 går att köra med 93 utan problem. Men vet inte om jag skall lita på honom kändes lite som att han svararde för fort, typ bara för att bli av med mig....kolade i reg beviset och där står det inget om minsta tillåtna utan bara 225/55 R16 95W....kanske för att vara på den säkra sidan man skall satsa på XL-däck...ringde Michellin också och frågade om skilnaden och de sa att XL -däck är i princip samma däck som utan XL men bara förstärkt. Jag vill ju inte försämra prestandan om jag går för XL jämfört med däck utan XL. Undrar hur påverkar den förstärkningen prestandan? Oljud, slitage livslängd osv....??
E3
1.828
E36
USA bilar
Mats Det är på släpvagn som det är tillåtet att överskrida däckets maxbelastning med 10% detta skall dock kompenseras med högre lufttyck

adde Eftersom ett XL är förstärkt (motsvarnde det man för kallade RFdäck) så får du givetvis ett däck med hårdare stomme, vilket givetvis gör att det blir en hårdare gång, men du lär knappast märka det, å andra sidan kan du räkna med något bättre livslängd också

Det är aldrig att rekommendera att minska LI, men ett eller två steg är aldrig något problem
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
har pratat med försäkringen också....folksam...och efter en runda med kopplingar till olika avdelningar komm jag äntligen till en tekniker som inte hade hört något om att sådant skulle kunna anmärkas av F-bolag....enligt honom var det ok, de har inga såna synpunkter, bryr sig inte, utan hänvisar till däck tillverkarna och däck montörer....som en bekräftellse fick jag ett namn och tel nummer på personen jag pratade med ifall det skulle vara något....hoppas det räcker....
men nu det E36 skriver kan kanske vara bra argument till XL däcken---längre livslängd iom hårdare stomme....
hm....nu har du kastat mig en funderare igen...livslängden är ju ett av mina krav+komfort (tysta däck) men hårdare gång lär ju förstöra det andra, hoppas att det inte är som du skriver märkbart!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Maila Scandinavian Tire & Rim Organisation, de är en paraplyorganisation för de som sysslar med däck och fälgar i skandinavien - de kan ge dig ett "korrekt" svar:

info@stro.se

Mvh
Johan B

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Har drat iväg ett mail till de, få se vad de svarar.
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
det blev XL-däck iaf....har snackat med BMW Sverige, och Michellin och komm till slutsatsen att för att vara på den säkra sidan välja 97Y XL. Det är inte mycket skilnad mellan XL-däcken och vanligt däck vore sig prismässigt eller prestandamässigt enligt Michellin och det positiva är också att livslängden är snäppet bättre på XL just pga det förstärkta stomme.
E3
1.828
E36
USA bilar
STRO har lite långa svarstider nu iom byte av personal efter Torstens hastiga bortgång
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Fick följande svar från STRO:

Hej !

Lagen säger att däckens belastningsindex måste klara bilens maximala axelbelastning, och i ditt fall så räcker med 93 då 245/40R18 med LI 93 är option på din bil. Men när man inte vet vilken maximal axelbelastning bilen har så skulle jag rekommendera att välja ett däck med minst samma belastningsindex som originaldäcken, annars kan det bli problem med försäkringsbolag, etc. om det skulle hända något.

Med vänlig hälsning

Bernt Wahlberg
Informationschef
The Scandinavian Tire & Rim Organization

Innan det här mailet hade jag ett långt samtal med Michellin om detta igår där jag faktiskt fick väldigt bra mottagande och utförligt svar och nämnde för de att jag även skrivit till STRO om detta och hon sa att det är det absolut bästa för just precis har deras bästa däckexpert slutat och gått över till STRO så om någon kan det här så är det han, Bernt.
E3
1.828
E36
USA bilar
Ja, han har eftreträtt Torsten, men dte är alltid lite inkörningstid..
Fast du fick svar snabbt, bra
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har belastnings index 91 =615 kr per däck på vintersulorna 225/45/17.
615X4 =2460kg Och totalvikten på bilen är 2280Kg dvs 180 kg tillgodo 45/kg däck. Nu kör jag kanske bara 50-60 mil vintertid max. 97/ på sommardäcken. Dock är väl 94 det som står i pappren=2680 KG 670/kg däck
dock ska det ställs i förhållade till hastighetsmärkningen också.
Belastningsindex är ett värde på den maximala belastningen som ett däck får utsättas för vid den hastighet som anges av hastighetssymbolen.
Och det är knappst så man kör 200Km vintertid så marginalen ligger ändå på rätt sida med råge med H- V el W märkta däck.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Hasso: Glöm inte viktfördelningen, du har inte 1/4 av vikten på varje hjul
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.