|
|
|
|---|---|
|
Hej! så att jag tänkt få lite mer snurr i bilen "turbokonvertering" Har då en bmw e30 323i-83a får köpa en 325 motor billigt och tänkte då renovera den bottendelen och stoppa i min. då till frågan funkar det och ta det blocket och bara stoppa i min bil utan att byta topp osv ? lite suddigt skrivet men ni förstår nog :) mvh | |
|
Glömde. passar det med växellådan osv ochså? |
|
|
Tror du får problem med 323 toppen på 325 blocket, kolvarna kommer slå i toppen. Men varför inte köra med 325 toppen? den är bra mycket bättre än 323:ans allt annat passar. |
|
|
okej okej va lite osäker när man läst runt lite angående kablar osv värkar inte vara bolt on? annars hade ju de varit helt klart bäst och stoppa i hela motorn :) |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som CDrom säger så kommer med största sannolikhet en 320i/323i topp (de använder samma topp) på ett 325i block orsaka kollision mellan kolvar och ventiler (eller iallafall ligga obehagligt nära). Dock inget jag mätt själv, utan bara som jag sett på detta forum. Även om du hade monterat 2.3 toppen på 2.5 blocket så hade du fått flytta över en del saker ändåså. Fördelaren måste ju över till 2.5 blocket, och sen ett uttag på vänster sida längst bak på blocket för att hämta kylarvatten till ventilen som ger extra luft vid kallstart. Vattenpumpen måste nog flyttas över också då din 323i har den gamla varianten av kylsystem. Säkert ett par småsaker till som jag glömt. Ska du flytta över 325i motorn så bör du ju ta med allt runtomkring såsom kylsystem, motorstyrsystem och dess kablage. Det är inte samma motorkablage. Växellådan skall dock vara densamma. |
|
Jag har kört med 323 topp på 325 bottendel. Jag slipade ut förbränningsrummen lite för att öka squish för att minska risken för spikningar eller mekanisk kontakt. Men fick du med 325 toppen kan du ju köra med den så slipper du krånglet. Jag rekommenderar absolut att du i samma veva byter till 325ans Motronic motorstyrning med kabelhärva, givare, lambdasond och databox. Speciellt om du har tänkt turbokonvertera. Om du inte tänker köra eftermarknadsmotorstyrning vilket vore det bästa (vid överladdning). --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Okej såpass. men hur blir det om jag skulle ta och behålla 323an istället då och köra turbo på den? självklart kommer toppen svetsas mm läst runt lite angående fekzen chip men finns det att få tag till en 83a? till att börja med sen blir det eftermarknads grejer men man måste ju börja nånstans :) |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
L-Jetronic är inte lämpligt för turbokonvertering. Du måste tänka på att detta motorstyrsystem är två delar. Du har insprutningsdelen som styrs av själva huvudenheten (plåtlådan under instrumentbrädan). Sen har du tändningsdelen som är helt separerad från insprutningsdelen och i princip helt mekaniskt (tändningen ställs in statiskt genom att vrida på fördelaren och ändrar sig dynamiskt via centrifugalvikter och vakuum). I Motronic-systemet är insprutning och tändning inbakad i ett och samma system. Plåtlådan styr både insprutning och tändning och därför är det enklare att modifiera en sådan då man kan styra båda insprutning och tändning. Spiidfriik : Intressant med ett 320i/323i topplock på ett 325i block, visste faktiskt inte att det gick. Var det en 731 topp? Vilka kolvar var det i 325i-blocket? |
|
Riktigt bra svar :) bra att veta det där om l-jetronic. bilen blir skattebefriad i år så då får det bli ett vinter projekt till vintern att plocka i antingen en m20b25/m50 med härva :) får bli någon vassare kam nu i sommar bara:) något tips på en kam som gör sig fin i 2.3an? |
|
|
Schrick 284 gör sej bra i en standardmotor. Bättre knuff över 4000rpm utan att jag tyckte jag tappade nåt därunder. Jag använde topp från en E21 323 och botten från en svensksåld -88 325. Kan inte speca närmare än så tyvärr. Jag chansade bara ihop det för att få köra konbana en helg. Fungerade kalas, tyckte det blev lite mer ork än med 2,5 topp. Högre komp? Körde Motronic från samma -88. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| mindre kanaler i 323 toppen = mer botten vrid. å säkert mer komp iom mindre förbrännings utrymmen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.