AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.196

118d beställd

Sida 2 av 2
Tankningen imorse visade att bilen den senaste veckan förbrukat 0,43liter/mil.

1092,3Km på 47,14 liter ger 0,4315. Färddatorn visade 4.0l/100Km, så den är fortfarande optimistisk :-)

Du har en snål bil att se fram emot :-)
Pe
15
PerLan44
118d -12
Coolt!
Gourmand,
Du representerar en välkommen "tillnyktringsfas", detta med löjligt hård fjädring och fäljkosmetik som innerbär överdimensioner, vilka endast försämrar bilen, blir ju mer och mer malplacerat.

Har kört de flesta av BMWs M-bilar och visst är de imponerande, men ska man utnyttja dem så måste man ut på en bana även om de långt ifrån är banracingbilar. Motorjournalister baserar ofta sitt arbete på tonårsdrömmar och spär på det hela, det diskuteras vilt om en ny Veyron är bättre eller ej men det måste ju vara ett pseudoproblem då de flesta bara sett den på bild och aldrig lär komma längre än så.
det går alltså att köra riktigt snålt med en 118d.. har du automat eller manuell??
continental: det var till dig jag skrev men ser nu att du skrivit att det är en 118da, dvs en med automat hehe..
332 ! Att hästkraftsraseriet och vurmandet för plastspoilers, vulgära 19"-fälgar, stötiga och stenhårda fjädringar och andra dumheter har så många anhängare på ett bilforum som här, beror antagligen på att det är en liten grupp "bilentusiaster" som är aktiva i dessa sammanhang. Ett exempel är när någon startar en köprådstråd för t.ex 520 D - vad händer, jo, de flesta uppmanar trådskaparen att välja en större motor, gärna med sportchassi + en massa andra komfortförstörande attiraljer. -Ta 525 D istället, men då kan du ju lika gärna ta en 530 D och eftersom det ändå inte är någon större skillnad, så är det väl bättre att ta en 535 D osv. Tittar man sen på gatan, så är det just 520 D, som syns i trafiken. Slutsatsen man kan dra är att kulturen på detta och andra bilforum definitivt inte är representativ för människors upfattning i allmänhet. Och det skan man nog vara glad för.
Åter till den aktuella tråden, så förefaller den nya 1:an vara ett riktigt lyckokast. Stämmer uppgifterna om den extremlåga förbrukningen någorlunda och bilen håller måttet i övrigt, så har BMW konstruerat en vinnare. Dessutom en snygg vinnare, under förutsättning att man inte pimpar bilen med plastbitar, hallickfälgar och mörka rutor.
J-
534
J-A
325i T -08
Även motorjournalisterna kritiserar sportchassi och däck med extrema profiler på standardbilar. Nya 3-serien har t ex ett steg högre däckprofiler än tidigare.

Tyvärr ingår ovanstående ofta i paket med andra vill ha tillbehör.

Med adaptiva stötdämpare öppnar sig möjligheten att åka mer komfortabelt med sportchassi. Då finns bara nackdelen med låg markfrigång kvar.

Till sist undrar jag hur samarbetet mellan bil och däcktillverkare har påverkat däckdimensionerna på vanliga bilar. Eftermarknaden omsätter ju stora pengar.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Gourmand;
Jag kan hålla med om att en standardbil ofta blir bättre utan sportchassi och lågprofildäck men det är helt uteslutet på en RS5a eller på en M3, M5 Då kan du inte utnyttja bilen egenskaper. Dessutom är det ju upp till var och en att bestämma vad som är snyggt på en bil och vilka egenskaper man ställer på bilen. Mitt personliga val är en sportigare karaktär och en aning större fälgar än standard, då gäller originalfärgar eller av något kvalitetsfabrikat.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Gourmand, den "extremlåga" förbrukningen stämmer. Inte bara någorlunda, utan helt och hållet.
StefanL,
Gillar verkligen M5an som jag kört i Tyskland (i likhet med många andra högprestandabilar), men frågan som uppstår är ju kanske ändå hur man kan utnyttja den i Sverige. Våra vägar är ju "grova", spåriga och ofta rätt dåliga så en hård fjädring med breda lågprofilsdäck(finessen med vilka man för övrigt inte tagit upp på F1-bilarna) blir lite märkligt obekvämt på den så dyr bil. Återstår då bankörning om man nu vill ha det som hobby.

Många tror att tyskarna ofta kör M-bilar i rasande fart på Autobahn, men oftast kör man bilar med blygsamma dieselmotorer så fort de går (kring 200km/h).
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
332; Håller med att våra vägar är under all kritik, i synnerhet i Linköpingsområdet då det byggs lite här och var.

På vår förra 1-serie hade vi 205 65 16 och det var ganska skönt att köra med den uppsättningen, spårade väldigt lite, samt bra komfort även på relativt dåliga vägar. Snyggt var det kanske inte men bilens syfte var inget annat än korta dagliga transporter.
Nu är ju de flesta prestandabilarna standardutrustade med 19 resp 20 tum pga stora bromsar så möjligheten att gå ner i dimension finns ju inte.

Är det någon som testad 125d?

//Stefan

Stefan L, det är naturligtvis helt ok med denna typ av fjädring och tillhörande fälgar till en M-bil. Dessa bilar är ju regelrätta sportvagnar, utom till det yttre. Problemet är ju att alltfler standardbilar marknadsförs med sportargument, vilket förstör bilens andvändbarhet. Stötigt, spårkänsligt, bullrigt, bränsledrivande och svindyrt blir effekten. Man undrar ju var intresset för komfort tagit vägen.
Till Continental, den förbrukning du beskriver från verklig körning är ju rent sensationell. Jag har idag varit och provkört en 118 D. Det var andra gången jag testade och har nu bestämt mig. Det blir nybilsköp denna gång. 118 D, utan line, men specad med sportstolar och xenon. Och definitivt med standardfälgar och i övrigt befriad från lulllull. Nu återstår färgval.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Gourmand. Grattis till ditt bilval. Jag är själv inne på en 118d eller 120d också utan linepaketen. Jag kan ibland känna att det är lite smått hysteriskt med alla options. Det fördyrar ju bilen enormt. Något måste vara fel när du köper en relativt dyr bil och måste utrusta den för mellan 20-40% av grundpriset.
Vad gäller färgval så tycker jag att vitt är snyggt på ettan.

//Stefan

Vitt är faktiskt det jag övervägt. Passar bra ihop med de tidlösa linjerna på nya 1:an
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.