AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.198

118d beställd

Sida 1 av 2
Pe
15
PerLan44
118d -12
Ska bli spännade, detta är min första nya bmw. Det var ingen dålig tillvalslista att välja ifrån! Kom upp i närmare 80' utan att ta i för mkt.
Grattis.

Nya ettan är en mycket trevlig bil. Jag är väldigt nöjd med min 118d som rullat ca 1100 mil nu. Automatlådan är fantastisk och komforten suverän för klassen.

Förbrukningen är vettig, även om färddatorn är väl optimistisk. Den brukar visa 0,42-0,43 när det är dags att tanka, men i verkligheten hamnar det på 0,45-0,46 blandat, vilket jag tykcer är bra.
grattis.. vad blev det för färg utrustning m.m??
Pe
15
PerLan44
118d -12
Det blev en svart metallic med automat, sportline, komfort och siktpaket samt svankstöd, xenon, 18"-fälgar och något sportsänkningspaket för drygt 3000' vad nu var?! Rackarns trevlig drivlina!
0,46 i verklig förbrukning ?? Det är ju skandal ! Med en sådan ohemul förbrukning måste man ju ha en egen oljekälla. Allvarligt talat, så är en sådan låg förbrukning i verklig körning snudd på rekord, skulle jag anse. Vad som menas med "blandad körning" är nog trots allt högst olika på olika bilforum och trådkapare. Bara att gratulera till en snål bil.
Gratulerar till en mycket trivsam bil och smart låda. Eco Pro är också oväntat trivsam att köra med, win-win som det heter...
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
PerLan44, hamnar du på 0,45-0,46 i blandad körning nu i vinter är jag mäkta imponerad. Själv har jag kört ca 550 mil med mycket långkörning med EcoPro inkopplad och snittar på 0,54. Har kommit under 0,5 på enskilda långkörninger men ser inte att jag kan komma under 0,5 i snitt med nuvarande setup, dvs dubbade vinterdäck.

Vad har du för däck? Hur fördelar sig din körning på korta/långa sträckor?
Visa användare
92
uffeolby
Volvo S80 2.4D -07
Ooops! Mitt inlägg ovan var ställt till Continental, inte PerLan44...
Pe
15
PerLan44
118d -12
Det låter spännande, det verkar vara en snål rackare :-)
Ja vad som är blandat är nog högst varierande:-)

För min del innebär det oftast (varje vardag) körning från hemmet till arbetet och tillbaka, samt att jag kör på lunch ett par dagar i veckan och då ett par Km varje gång.

Så här ser det oftast ut.
Kallstart, ett par Km stadskörning, ca 3 mil motorväg, ett par Km stadskörning, och naturligtvis tvärtom på väg hem:-)

På helgerna är det mer landsvägskörning än på vardagarna.

För att nå denna förbrukning så har jag ändrat mitt körsätt mot när jag hade min 325:a. ECO-PRO naturligtvis och sen rullar jag "den sista biten", slår hellre av än gasar när jag kommer ikapp någon, och framförallt: Jag momsar hastighetsgränserna betydligt mindre än tidigare...
uffeolby, jag kör på Michelin X-Ice 205 55 16.
Jag ser att du kör på bra däck med normala dimensioner. Det tror jag betyder mer än vad många tror och inte bara för förbrukningen. Breda lågprofildäck är en farsot som spridit sig med spårkänslighet, buller och högre bränsleförbrukning som resultat. Personligen tycker jag dessutom att dessa monsterfälgar med tillhörande däck är vulgära och smaklösa, men det är kanske en annan diskussion.
Funderar själv på att byta min 318 D till en ny 118 D. Den nya 1:an är klassiskt tidlös i linjerna och har faktiskt fått innerutrymmen som gör att baksätet går att använda även för vuxna. Dessutom har ju fönsterrutorna blivit något större och det är inte en dag för tidigt, nu när de flesta biltillverkare verkar tävla i att bygga bilar med så små fönsterytor som möjligt. Hoppas att din extremlåga förbrukning håller i sig. Jag brukar räkna med 0,5-0,6 i verklig körning och även det anser jag vara föredömligt snålt.
Nu är vi OT, men 205/55 16 är inte mitt val. Det beror på företagets policy om max 16". Jag gick från att köra vinterdäck i 225/40 och 255/35 18 , till dessa...
Bra för komforten och förbrukningen, men F20 behöver fälg för att se bra ut.

1035Km på 47.0 liter senaste tankningen = 0,454 l/mil.

Tycker 17" ser helrätt ut på en F20 icke M-sport... 118d <= on-topic ;-)
Visa användare
92
uffeolby
Volvo S80 2.4D -07
OK, Continental, där har vi nog den naturliga förklaringen till din låga förbrukning. Du kör medvetet "snålt" jämfört med mig som i min första BMW tycker att det är kul emellanåt att gasa på lite...

Ska nog prova på att köra en tank med ett ägg mellan fot och gaspedal för att se vad jag kan komma ner i. Dock är jag ganska nöjd med 0,54 med "fri" körning i vinterklimat...

//Uffe
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Företagspolicy 16" !? Då kan ni ju knappt åka annat än bilar i småbilsklassen?
uffeolby, ja där nånstans runt 0,55 hamnar jag också vid det du kallar "fri körning" och då kan 0,45 kännas klent med de "uppoffringar" jag gör, men det är faktiskt ganska skönt att ta det lite lugnare. Det känns mer och mer naturligt ju längre tiden går. I början var det pest, men jag har gav mig den på att jag skulle köra så här.

PerLan44, det ser ut som en trevlig spec. Happy waiting! :-)
Den "företagspolicy" som hänvisas till här, borde fler följa. Allt som förstör en bils komfort, ökar buller, spårkänslighet och driver upp förbrukning bör undvikas. Dessutom så blir däckkontot rejält dyrare om man väljer större fälgar med "lågprofildäck" i samband med byte.
Jag skulle aldrig köpa en BMW med s.k. sportchassi, inte någon annan bil heller för den delen. Audi är ett märke som lyckats med konststycket att förstöra en stor mängd av sina bilar genom att marknadsföra de eländiga sportchassin som de envisas med att kränga till alla sina modeller.
Enda tillfället man kan ha nytta av dessa sportchassin och lågprofildäck är vid bankörning och det är väl ändå inget som man ägnar sig åt med standardbilar som BMW och Audi !
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad vissa finner bekvämt tycker andra ger sämre körglädje. Tycka vad man vill om saken men så är det.
Någonstans går ju gränsen mellan mjuk/behaglig fjädring och väggrepp/kontroll över bilen och vad man sen föredrar är ju helt och hållet upp till var och en som sagt.
Standardstorlek på fälg ska väljas. Dvs på 1 och 3-serie är det 16". På 5an blir det 17". Femman får dock skohornas in under gränsen ekonomiskt sett. (ja det gäller 3an också).
Därför kan inte heller vissa paket väljas.

Vi har även en CO2 utsläppsgräns på 135g.Automat tillåts avvika uppåt med 10%.

Jag hade tidigare tjänstebil i eget företag och där fanns inga gränser, vare sig för utsläpp eller fälgstorlek:-) Därav körde jag en E91 325MAT utan problem.
Däremot så är jag oerhört överraskad av hur mycket jag uppskattar F20. Den är livärdig eller överträffar E91 på många, för mig, väsentliga punkter. Två uppenbara punkter som den halkar rejält efter på är baksäte och bagageutrymme, men det är inget problem då jag är ensam i bilen 90% av tiden.

Däremot så vill vi ha en lite större bil som familjebil, men det är i princip endast för att vi VILL HA, inte för att vi behöver. Denna hade funkat utmärkt för oss (med en 3.5 åring).
Vad gäller baksätet i nya 1:an, så blev jag ändå positivt överraskad. Jag upplevde det som bekvämt, när jag tog plats "bakom mig själv". Dock ej med fler än två personer bak, men det gäller ju även de flesta större bilar. Bagaget är ju småsnålt och knappast något som passar en familj med två vuxna tonåringar e.d.
Körkänslan är ju ett kapitel för sig. Inget annat betyg än toppklass kommer på fråga och detta på 16-tums "standardfälgar". Designen är enligt mitt tycke mycket lyckad, en av BMW:s finaste. Klassisk, tidlös och med harmoniska linjer med perfekta proportioner. Det rnda jag kände mig tveksam till var ett något högt vägljud, särskilt från bakvagnen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.