|
|
|
|---|---|
|
Har problem med ABSen på 740in. Carsoft säger: 32 Right front wheel speed sensor cable Tyckte det verkade osanolikt med kabelbrott och ser inga skador på kabeln i hjulhuset, så jag bytte sensorn, men utan resultat, har även raderat felkoden som kommer tillbaka direkt. Hur går jag vidare? | |
| jag gick inte efter nån carsoft...mätte upp alla givare...och...va det inte jävel som avvek...den byttes...ABS:en funkat sen dess | |
|
Jag har haft problem med en 728-99. Den sa kabelfel mellan sensor och abs-styrenhet. Så var det ju inte utan styrenheten var kass (finns mekartips). Jag provade med kylspray på styrenheten och felet försvann. Det kom givetvis tiibaka efter en stund men bra sätt att kolla om styrenheten var dålig. För mig funkade abs när det var kallt ute tills motorn värmt upp styrenheten. |
|
|
98 och 99:orna hade problem med komponenter i modulen som inte tålde värme speciellt bra. I mitt fall var det kommunikationskretsarna som hade dött av värmen. Fick fram ett felmeddelande att det var fel i CAN-bussen. Helt logiskt om man tänker efter lite. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Fel !! 99-00 har modulfel mer eller mindre standard. 98 har ett helt annat ABS/ASC system. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Läst på lite mer i frågan, och det verkar som att styrenheten är åt skogen, för det har fungerat i vintras när man har startat bilen iskall, för att sendan sluta fungera när den blivit varm eller om bilen stått i motorvärmare. | |
|
Ja det finns två varianter på 98:orna. 98-9 och framåt är samma, precis som du säger Hasso. Det blir ju i praktiken 99 men ändock 98... Min bil är precis på den gränsen så att hitta vissa grejor kan vara knepigt ibland så man måste ha koll på när BMW ändrade vissa saker. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
9/98 är en 99 BMW byter modellår 1 september. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu har styrenheten varit iväg på rep hos Innosund. Skickade i Söndags fick tillbaka den i Torsdags, monterade idag och det fungerar klockrent! Kostade 2750:- inkl frakt fram och tillbaka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.