|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Rolf. Just nu är alla Z3 med 6:or intressanta. Vad är det för färg och vilken utrustning ? Kan du säga på ett ungefär var den hamnar i pris? |
|
|
Hej Bugbear! Har skickat info på Min PowerPost. /Rolf |
|
| Tack Rolf, jag har svarat på ditt mail. | |
|
Den blåmet 2,8-00, aut , visade sig vara en 2,0 och provkörning ej möjlig under de närmsta veckorna. Har en annan bil på gång som jag ska titta på snart. Någon som kan tipsa om viktiga detaljer att kolla xtra noga. Det är en tyskimporterad 2,8. Kan man kolla om bilen har varit krockad. |
|
|
Vad skall man titta på? Krockad, en välbyggd bil har samma storlek på dörrspringor, huvspringor m.m. Titta under huven på de skruvar som håller skärmar och front. De är lackade. Då kan man se på den brutna lacken om skruvarna varit loss för exempelvis skärmbyte. Z3 är en låg bil. Han som bytte olja och servade min påstod att många av dessa är mer eller mindre sönderslagna undertill. Kolla bottenplatta och stag. Nu är jag inne på djupt vatten, men många är oroade för de ställbara ventilerna, ett system som heter Vanos och dubbel Vanos. Någon påstod att om man varvar motorn och släpper gasen direkt till tomgång hänger en dålig Vanos inte med. Ett ventiltickande ljud uppstår medan varvet sjunker. Kanske kan någon bekräfta? Den elektriska cabben fungerar ej alltid. Något att kolla. Det är dock helt normalt att man skall hjälpa till med att lyfta den för hand i starten från stängt läge. Annars så är Z3 ansedd som en av de mest tillförlitliga bilarna BMW har byggt. Gedigen enkel och beprövad teknik från 3-serien. |
|
| Glöm inte att man måste hålla foten på bromsen för att cabmotorn ska gå. Jag har följt olika webforum under vintern och det är påfallande lite problem som rapporteras. De vanligaste är svetsar för bakvagnsupphängningen i kofferten som släpper (mest på m-bilar), problem med vattenpump, och sedan har vi de oundvikliga sätesbussningarna och abs-varningarna på grund av fukt under passagerarsätet. De senare triviala och lätt åtgärdade problem. | |
| Tack för tipsen prins valiant och kornknarr. Det här med vattenpumpen hur visar det felet sig, missljud eller läckage? | |
| På en bil jag är intresserad av, säger säljaren att det finns larm och imobiliser. Något spår av larm syns inte och hur är det med imobiliser, finns det som standard på en 99:a? Är det samma som startspärr med kodade nycklar? | |
Karl-Hilding |
Jag saknar vår "gamla" Z3, 2.8 -97. Den var hellrot och trimmad i tyskland. Enl firman i tyskland hade de bla bytat kamaxlar och att den skulle ge cirka 230 hk. Denna trimsats kom från BMW. Har också för mig att nån gång år 2000 när 330 var på G så sålde BMW denna trimsats. Någon som vet nåt om det. Fö så gick vår Z3 oerhört bra. Ett rejält bottendrag men inte samma krut på toppen som en 3.0. |
| Vattenpumpen ska man nog hålla koll på och ev. byta om man känner sig osäker. Enligt forumen går det fort och det slår sönder en del saker. Men man måste komma ihåg att forumen alltid överdriver en del problem eftersom de som inte har problem sällan skriver. Jag har ingen personlig erfarenhet så jag kan inte uttala mig närmare. | |
|
Tack alla för hjälpen. Nu är Z3:an inköpt, det blev en 2,0-00 Oxfordgreen II Met. 45 års krisen är fullbordad. :) |
|
|
Gratttis!!!!!! //Anders |
|
| Tack Anders. Inget riktigt cabväder dock, men det känns så jäkla bra. :) | |
| Grattis. Jag vet hur det känns! | |
|
Jag som i morgon varit Z4 ägare i en vecka har fortfarande den känslan kvar :-) Vill inget annat än ut o åka!! :-) Längtar!!! Vi vill se bilder på din pärla!! |
|
|
Hämtar bilen på måndag om vädret tillåter, kan knappt vänta...:) Måste man vara pro medlem för att lägga upp bilder? |
|
|
Härligt, ska bli fint väder har jag hört. Jag la bilder på garaget.com kostar gratis.. //Anders |
|
| Fick in en bild trots allt. Håller tummarna för fint väder ;). | |
|
Grattis till nya bilen Bugbear! Häftig färg :-) |
|
|
Tack Kax. Gillar färgen själv, men den är kanske lite annorlunda ,British racinggreen på en BMW ;). Din bil var ju riktigt fin...blåmet är alltid snyggt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.