AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
37.134

På gång att bli Z3 ägare

Sida 1 av 3
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Har provat ett par Z3:or i veckan och har lite funderingar.
Är inte fjärrstyrt centrallås standard på z3 ?. Det fanns bara 2 nycklar utan fjärr på en av bilarna. Hur många nycklar ska finnas?.
Färddatorn glömde jag i upphetsningen att kolla, är den standardutrustning?
Bilarna är tyskimporterade.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Fjärr är inte standard - jag har det inte på min 2,8:a -98 (med M-chassie). Ursprungligen har det säkert funnits minst två nycklar + en liten reservnyckel i plast. Färddator var inte standard från början i alla fall.Vet inte om det blev det på senare modeller.

Min är tyskimporterad och jag har inte hittat några skavanker på den som är anmärkningsvärda. Det enda problemet är att komma ihåg att slå på lyset eftersom det inte finns någon halvljusautomatik. Har köpt ett kit för det men inte installerat ännu.

Jag har bara gjort en förändring på bilen och det är ett fjäderbensstag fram vilket minskar rörelserna i karossen och gör det behagligare att åka på lite sämre vägar.

Det end a jag saknar är AC. Det är faktiskt skönt riktigt varma sommardagar! Men det är inget jag inte kan leva utan.

Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Tack för svaret Kornknarr. Glömde skriva att det var en 2,0-99 och en 2,0-00 jag testade, 99:an var med fjärr den andre utan. Blev riktigt sugen på en z3:a men vet inte riktigt vilken modell jag ska ha, förutom att det ska vara en 6:a i den. Någon som har erfarenhet av en 2,0 ?, eller ska man gå på de större 6:orna.
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej!
Z3 finns med 3,0 litersmotorn dom är lite dyrare och ovanligare men en fantastisk motor. Annars skulle jag helt klart välja en 2,8 som finns mängder av.Dessa stora motorer har ett härligt vrid så jag tycker absolut att du ska provköra en sådan bil innan du köper.
Lycka till!!

Hasse Z4
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Det finns en 3,0 Z3 på blocket nu som bara gått 3000mil
Verkar vara en fin bil med låga mil men den kostar ju också nästan som en Z4

Hasse Z4
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Jag hade en 1,8 några månader innan jag köpte min 2,8. Det är en härlig motor! 1.8 är ingen dålig bil men utseendet kräver mer motor! Det blir väl inte sämre med en 3 liters tänker jag. Det finns en estorilblå M Roadster oxå ute nu...
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Den 3,0 som ligger ute är lite väl över min budget, men man får kanske vad man betalar för ;). Ingen som har något om 2,0 ?. Jag såg att den motorn bara fanns 99 och 00 så där var kanske problem med den. Någon som vet vad som är standardutrutning på tysksålda bilar eller kan de vara hur "nakna" som helst.
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Jag såg den estorilblåa nu...mmmmmmmmm... riktigt fin, men tyvärr för mycket pengar för mig. Den verkar rätt dyr att serva oxå. Förresten tack HasseZ3 för infot. Vet du om det skiljer mycket i ägande kostnader mellan en 2,0 och 3,0.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Bugbear, 2.0 tillhör samma motorfamilj som 2.8 så den är precis lika bra som en sådan men inte lika rolig. 2.8 är en underbar motor med härligt ljud som räcker för de allra flesta, dessutom är den det vanligaste motoralternativet (994 st i Sverige i januari) på Z3.

Observera att alla 2.0 är facelift med lite annorlunda bakskärmar jämfört med äldre modeller. Faceliften infördes april 1999 så det finns 99:or med både gamla och nya utseendet.

/Masten
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Tack för infot Masten. Jag får nog prova en 2,8 eller 3,0 oxå.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Bugbear
Jag har en 2.0 från 00, och visst hade min bil vid dess köp haft en 2.8 så hade jag också köpt den, jag hade sökt länge efter en speciell färg och då fick det bli den motor bilen hade.
Det blir min 6:e sommar med bilen och jag har aldrig saknat de större motorerna, men det beror ju också vad man ska ha bilen till.
Burning och rödljuskörning kanske behövs lite starkare grejor men som jag gubbkör och bara njuter av att åka öppet med en trevlig bil då räcker 2.0:an, den drar soppa ändå och nu kostar det ännu mer att åka.
Det ska sägas att hornen växer hos mig med ibland trots den svagare sexan och den räcker väl även då.
Hittar du en bra bil till ett pris du vill ge så kanske du ändå blir nöjd, tänk igenom hur du vill använda bilen och köp en därefter, ju starkare motor desto hårdare har den körts, bilen är ju ändå tolv år gammal och glöm inte att titta i kofferten efter skador i golvet och vid skarvar, Z:3an kaross är för dåligt dimensionerad för det kraftiga vrid de större motorerna utgör, jag vet inte om man hade planerat för sexor i Z:3 för den kom ju först med bara fyror, men det finns inlägg med bilder här i forumet om du vill forska hur skadorna kan te sig.
mvh Uffe/bildock
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Jag tror inte att det är någon större skillnad på kostnader att äga en 2,0 eller en 3,0.
Jag har en Z4 med 3,0 motorn och den ligger på 0,8 liter milen.
Otroligt snål på bensin med tanke på motorvolymen.
Servicekostnaderna tvivlar jag på att det skiljer så mycket heller.

Hasse Z4
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Det är ingen skillnad i driftskostnader. Bensinförbrukningen är så beroende av hur man kör. Jag skulle säga att det viktiga är att få en bil man trivs med och där pris och miltal ligger rätt. En härlig sak med de större är ju vridmomentet tillsammans med varvvilligheten. Det känns som att man aldrig behöver växla. Det är bra gubb-glidarbilar ;-)
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Bildock, jag tyckte oxå att 2,0 räckte gott o väl. Det blir nog mest gubbkörning för min del oxå ;).
Vad har du för färg och utrustning på din. Har du haft några problem den?
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Bugbear
Jag har den ovanliga på Z3 färgen Siennaröd, ville ha något åt vinrött och det här var det närmaste, jag ville ha en del krom som jag planerade innan köp och det bryter fint mot den mörkröda färgen, svart ex.vis blir för hård kontrast.

Problem ? och fel? inte några speciella sådana annat än gnissel vid nedtryckning av kopplingen, åtgärdades med smörjning av splines vid kopplingen, defekt vattenpump med inträngande kylvätska vid lager, och nu lyser lampan för säkerhetsbälte och ska nu åtgärdas, det är vad jag har haft under mina år.

Utrustningen är lite njugg från BMW original och jag tycker inte jag behöver något extra det är bara att åka öppet som gäller, AC och stolsvärme och Hartop finns men har aldrig behövt den då det bara är sommarkörning som gäller.
mvh Uffe/bildock
DE
28
DEN
325Ci E46 -01
Z3 3,0 Roadster -01, Individual edition Imola
X2 xDrive 20i -18
Bugbear
Testa en bil med någon av de större sexorna, tycker du därefter att 2,0 "räcker" - köp en sådan! Var själv en hårsmån från att köpa en 2,0 men efter att ha provat en 3,0 var valet enkelt - för min del.
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Det låter fint Bildock, har du ingen bild på den? Jag gillar oxå mörka bilar, gör sig fint mot chromet. Hade tänkt uppdatera en blivande bil med chromegälar och vita blinkers. Fick ikväll höra om en 2,8-00 aut, blåmet som eventuellt blir till salu, väntar på lite info om den och kanske en provkörning framöver :).
Hej! Köpte själv en 2,8 liters Z3 med automat i slutet av november och är därför ny här på forumet. Jag har presis tagit ut den efter vinterfövaring. BMW's 6-or är ofta ansedda som de bästa motorerna från 90-talet. Det är ljuv musik.

När en motor har det kraftfulla momentet är en automatlåda härlig. Det "suger" iväg. Dessutom är bilen förhoppningsvis snällare körd. Racerföraren väljer knappast en automat.
Fick dock rådet från flera experter att byta olja i lådan. BMW har bra automatlådor, men man måste betänka att bilen du är intresserad av är 12 år gammal inklusive oljan i lådan. Du har förmodligen tänkt att behålla bilen i ett antal år. Totalpris byte av olja och filter i automatlåda, motor och bakaxel, knappt 5000 kr. Renovering av låda, minst 50.000 kr.
Studerar man prisutvecklingen i Tyskland så verkar 6-orna bli dyrare. Idag är det obetydlig prisskillnad mellan 6-or i Sverige och Tyskland. Däremot 4-or är betydligt billigare i Tyskland. Förmodligen kommer samma priutveckling även att ske i Sverige.
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Prins Valiant, Grattis till köpet. Då har du väl knappt hunnit köra något sedan du köpte den.
Provade du några olika modeller innan eller blev det den första?
Jag har kört den ca 10 dagar totalt. Njuter fortfarande. Vintern var en lång väntan.
Jag provade inga andra, jag föll direkt. Flög upp på morgonen från Skåne till Uppsala och hämtade den i vintermörkret. Det var en härlig körning söderut.

Nu är jag en gammal vän av 6-or och detta är lite av återfall. Att öppna huven och se denna jättemotor är härligt. Ljudet och balansen!

Innan köpet snackade jag med en bekant som är Z3 ägare med 4-cylindrig. Han sa att hade han köpt en idag hade det utan tvekan blivit en 6-a. Det är en leksak, låt det då vara en rejäl sådan.
I vanliga fall kör jag en Volvo S80. Brukar säga att detta är den totala motsatsen. Kraftfull, högljud, spårkänslig, vindbrus, obekväm, väghållning..,skoj!
Za
22
Zatre
Z4 3,0Si Roadster -07
Audi Q5 -14
Hej Bugbear!
Eftersom du är intresserad av en Z3 skickar jag denna info.
Kommer att lägga ut min Z3 2.8 2000 i slutet på mars, efter besiktning. Det är en svensksåld lågmilare. Kan naturligvis säljas tidigare om intresse finns.
//Rolf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.