AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.096

540ia startmotorproblem hjälp snabbt!

li
2
lilleman91
540ia Touring -97
tja! igår när jag tänkte veva igång 540:in pga. det härliga vädret så villa han inte som jag ville! det började med att startmotorn endast gick runt (fick aldrig grepp om svänghjulet så motorn snurrade inte) sedan efter några nötningar hördes ett högt mettaliskt ljud ( typ som att någon slog på en gång gång) efter det ljudet prövade jag ytterligare en gång och då gick motorn runt ett halvt varv ungefär sedan tog det tvärstopp och nu sitter de fast inget händer när jag vrider på nyckeln utom att de börjar ryka från startern eftersom att een sitter fast så de blir väll överhettningar av något slag.. hoppas någon hajar vad jag menar jag tror att startmotorn har spräckt några kyggar och skickat in till svänghjulet men kanske bara är att startern e paj? tänkte testa idag om motorn går runt i överhuvudtaget.. tacksam för snabba svar! OBS! Detta är min första bmw så är inte så haj på tysk ingenjörskonst ;-)
GR
48
GRH
540Ia -96
Hade startmotor problem på min 540 med, var selenoiden som var slut (bara klickade utan att snurra)

I ditt fall så funkar selenoiden för annars hade den inte snurrat. Men då den inte greppar så kan det vara trasig gaffel, fjäder, axel, eller kugghjul etc.

Är för billigt och lätt att byta för att köra runt med något som man har en 50/50 chans med att den ska starta nästa gång.

Jag gav 800kr för en bättre begagnad (12k mil) startmotor med garanti. Tar ca 30min att byta om man är lite van med att skruva. Har funkat problemfritt för mig sedan dess. :)
li
2
lilleman91
540ia Touring -97
okej då får jag byta den och hoppas på det bästa, tack för svar :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.