AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.987

523i e39 från 1999.

Hej!

Jag är ny här på forumet och förmodligen snart även ägare av min första bmw :)

Nu till frågan, jag har fått ett erbjudande att köpa en bmw 523i från 1999 (sedan/manuell). Bilen har rullat c:a 15.000 mil och ägaren som står på den nu är ägare nummer 3. Var och tittade på bilen för nån vecka sedan (endast utvändigt) och såg att bilen såg fräsch och trevlig ut. Bilen kunde dock inte provköras vid tillfället då batteriet var dåligt och behövde bytas (bilen står ej på annons utan det är genom känningar som jag fått veta att den ska säljas).

Säljaren informerade om att Airbaglampan lös på bilen och sa att den gått igenom alla besiktningar hittills med detta fel, nu verkar ju dock riktlinjerna för besiktning ändrats från 2012.02.01 vilket innebär att indikation för airbagfel = ombesiktning.

Nu vet ju inte jag vilken airbag som feldumpar eller vad problemet är, men hur försiktig bör jag vara med att köpa den här bilen? Hur mycket skulle ni betala för den utan att detta först är åtgärdat?

Bilen är i övrigt i fint skick, inte mycket rost, komfortpaket osv. Men att köpa en bil som snart ska besiktigas med detta fel känns som att det kan bli en dyr affär.

Tacksam för lite input i hur jag bör tänka.

/Math
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Är du inte lagt åt det pillriga hållet (löda, koppla in dator, felsöka, löda om, bränna säkringar, felsöka mer etc. etc.) bör du nog låta bli, något så enkelt som en sensormatta i stolen kan bli ganska dyrt att byta.
Jag har ju en kontakt på en verkstad som ska hjälpa mig att kika på bilen i samband med eventuell affär, han är dock ej bmw meck, men har förmodligen felkodsläsare osv, ska kolla detta på måndag med honom.

Kan man få nån fingervisning i hur mycket jag bör dra av på säljarens pris om det är så att han inte vill åtgärda det själv, och man ska ge sig på att lämna in den för att få det åtgärdat?. Bilen är ju trots att i princip oduglig om den inte går igenom en kontrollbesiktning.

Rör det sig om 5, 10, 15, 20.000 för att få detta åtgärdat på verkstad? Jag förstår att det är svårt att svara på när jag ännu inte vet vilken felkod som ligger, men jag frågar ändå :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...om sensormattan i t.ex passagerarstolen är defekt får du räkna med en kostnad på verkstad för byte på ca 4-6000kr..Ca.
Ja, det är iaf vad jag hört av en ägare som hade problem med sensormattan på sin E39 och lysande airbaglampa..

Men läs gärna diskussioner här på forumet( i "sök inlägg"), finns vad jag vet en guide/beskrivning på hur man kan lösa detta med lite fingerfärdighet och tålamod själv för en spottstyver i sammanhanget(något byte av kontakt som felar under stolen som verkar vara det vanligaste skälet till lysande airbaglampa).

Men det finns säkert flera orsaker till fenomenet..olika dyrt beroende på felorsak såklart.

Men det är väl som det brukar vara, lämnar man in för detta fel så kan det säkert kosta ca 5-10000kr och blir kan man tycka onödigt dyrt för ett fel som evtl kan kosta lika mycket att fixa som en "packe snus" med egen arbetsinsats och egen kunskap..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det vanligaste felen är glapp i bältesträckarkablaget kostar inga stora pengar att fixa till typ 400 kr i materiel för en repkabalsats per stol.
Andra fel är som ovan, sensormattan, men den kan man fixa för typ 15 kr om man så vill. MEN först och främst en diagnos av system som avgör vad felet ligger ÄR ett måste.
Det kan även vara ännu enklare, ägaren har haft radioläge på och lossat någon kontakt där airbasystemet ingår då tänds också lampan.
Dvs det är ingte fel som du ska välja bort bilen för om den funkar utmärkt för övrigt, största problemen med 99--00 årsmodeller är ABS elektroniken samt kablaget mellan trottelhuset och motorstyrningen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tusen tack för tipsen både Janne T och hasso!

Pratade med verkstan idag, och det finns utrustning för att läsa ut felkoder för srs och övrig data i bilen på verkstan. Han ska kika på det och kolla vad det kostar och laga.

Förhoppningsvis är det bara ett litet fel, men jag vill gärna vara på det klara med vad det innebär innan ett köp, speciellt när det är så nära besiktning.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
På min förra 523 -00 var det en kabel vid ratten som kostade några hundralappar inkl montering (i samband med service).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.