AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.487

svetsa fast fjäderskål fram. e38

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Skulle sätta på mina 18" idag o upptäckte att fjäderskålen tog i på ena sidan. Efter en de funderingar så åkte hammaren fram och det var som jag trodde. Fjäderkålen höger fram sitter löst och har vridit sig.

Så nu till frågan vågar man ta fram svetsen o punkta dit den i rätt läge igen?? Är det gas eller oljedämpare fram på dessa bilar.

Som läget är nu så vill jag hålla kostnaden nere på denna bil då jag bytt motor o kostat på den snart 15 000 o vill gärna provåka bilen så man får känna på den lite innan plånboken blir helt tom. Kan ju vara trevligt att få testa den nya motorn lite o känna på hur bilen är. Har åkt ca 5km i den sedan köpet..

Hur skulle ni göra??
Oavsett innehåll så skulle jag nog undvika att svetsa i dem. Det finns ju lite roligare saker än en halv dämpare i pannbenet. :)
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Det enda vettiga är att plocka bort själva dämparen ur fjäderbenet och sen svetsa fast fjäderskålen tycker jag.

Mvh

Janne
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Vad Blackluck menar är nog att man inte ska svetsa egenhändigt även om man naturligtvis tar bort fjädern först.
En tallrik som släpper från sin plats när man försöker återmontera fjädern kan vara direkt dödligt.

Mvh
Skalman
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Jag menade ingen kritik mot BlackLuck......han har ju helt rätt.

Är det inte svårt för att inte säga omöjligt att plocka ur dämparen utan att släppa trycket på fjädern ?

Jag kanske missuppfattat nåt här......... =)

Mvh

Janne
Ingen fara, jag har inte tagit illa vid mig på ngt sätt.
Allt som har med fjädrarnas montering och demontering är, precis som skalman säger, förenat med direkt livsfara!

Jag fick en känsla av att TS lutade åt att loppa fast tallriken med fjäderbenet på plats i bilen och det vill jag direkt avråda ifrån. Bortsett från fjäderns kraft riskerar man ju att själva dämparen flyger i luften av värmeutvecklingen.
Skall man ens ge sig på att försöka så måste allt monteras isär. Men även det innebär, som sagts, också ett riskmoment.

Var för guds skull försiktig! Har själv skickat en fjäder genom garageväggen och man har inte en chans att ens hinna uppfatta vad som precis hände...
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
fjäderskålen sitter alltså på plats som den ska. Den måste dock fästas då den kan virda sig. Den sitter ju oftast i 2-3st punkter i fjäderbenet. Har pratat med flera personer som gjort detta på plats, men jag vill inte riskera att dämparen smäller annars så är det ingen fara med säkerheten.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om tallriken är låst axiellt, vilket den borde om inte den glidit iväg ned på benet kan jag inte se någon fara med att bränna dit tallriken med några korta strängar. Hinner inte överföra någon större värmemängd till själva dämparen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.