|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Hur känsligt är det med fälgar på E38 som inte är original utan man måste använda distansringar i plast i centrum på fälgen? Vet att E39 är superkänsliga. Är original att föredra även på E38? |
|
Jag har aldrig hört att varken E38 eller E39 skulle va känsliga för eftermarknadsfälgar? Däremot, om man får tro vad folk på forumet skriver så är E39 känslig för felinställda hjulinställningar och orunda och obalanserade hjul. E38 och E39 har samma bakvagn, framvagn skiljer dock. |
|
|
Jag kör på feta 19 tummare och har centrumplastringar. Den största skillnaden är att bilen drar mer på ojämn väg och tyngre fälgar gör bilen trögare och känns lite mer som en pansarvagn. Men den ser ju 100 gånger bättre ut. Ljudnivån är densamma. ------------ AcHieVeR |
|
|
Jag har 18" och kör på 255x35 fram och 285x40 bak. En viss spårningskänsla fanns i början, men byte av samtliga stag i framvagnen gjorde att spårningen försvann, samt att väghållningen vart farligt bra! Mvh Skalman |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Så vilken däckfirma i Gbg har då balanseringsmaskin som kan simulera bilens belastning på däcken under balanseringen? De flesta i däcksbranschen är ju fullständigt inkompetenta! |
| Just balanseringen behöver inte göras under belastning, ett balanserat hjul är balanserat. Sen så finns det ju eftermarknadsfälgar med rätt centrumhål också, om du söker runt lite. | |
|
Balansering under simulerad belastning görs för att kompensera för orunda däck, så det är absolut ingen dum idé, även att det ofta inte krävs. Att hitta fälgar till BMW som har 72.5 navhål är inte helt lätt då nästan alla är 74 (?) för att passa E39. |
|
| Det där med plastringarna lär ju inte göra ngt för att hålla fälgen på plats, det gör bultarna. Navhålet eller då plastringen, centrerar bara fälgen innan den dragits fast med muttrarna | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.