AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.843

Spolarmunstycken - dåligt tryck

Har ett litet problem. På min 525i har jag två munstycken för spolarvätskan. En till varje torkare.
Den på förarsidan är det väldigt tryck i. När man står stilla så kommer vattnet fram till rutan men inte under färd. Den vänstra är det inget problem med.
Fattar noll varför det blir så. Har provat att ställa in munstycket men utan resultat.

Någon som har någon anning om vad som skall bytas och vad den kostar?

torkarbladet på försidan verkar "hacka" på väg ner men inte på väg upp. Då torkar den OK. Vid höga hastigheter 110km/h så försvinner detta. Är det dålig tryck på torkararmen mot rutan eller? Vad göra?

Tacksam för alla tips...

.sig
Kör fort och må bra.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Låter som det sitter skit i spolarmunstyckena... Prova med en knappnål och stick in och gör rent. Vad felet på torkaren beror på tror jag är att själva bladet är slitet så det ligger snett. Eller så är bara gummit slut. Jag hade samma bekymmer som dig. Då köpte jag nya BMW original torkarblad, kostade 700 spänn. Då vart det bra! Och de torkar snustort på rutan!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
som jag uppfattar det så har du problem med den högr eller??? om den sprutar fram till rutan när den står stilla så måste den spruta högre när du kör eller har jag fel?!!! du kan ställa in dem med att justera dem med en liten nål så att den sprutar neråt lite mera..men det kan vara så att munstycket kan vara igentäppt.. jag hade problem med mina för ett bra tag sedan, jag tog ut dem och la dem i varmt destillerat vatten (kokte vattent först) med avkalknings medel som man har till kaffebryggaren. det hjälpte.

Det med torkarbladet så måste det vara så att torkar armen är nog inte riktig spänd så då måste du dra efter muttren.

Hoppas det hjälper om jag har förståt rätt.

MvH BMW 4-ever

Då var man visst morgontrött... den högra sprutar dåligt.. förarsidan .. sorry ...
Har provat att rengöva med knappnål och ställa in den men trycket blir inte bättre för det. Den vänstra dock sprutar på bra...

Gummit på torkarna är BRA .. men det där med mutter skall jag undersöka vidare.

Hur tar man av/bytar spolarmunstycket? Är det svårt?
Var köpar man nya?

// Shike

.sig
Kör fort och må bra.
pa
11
patrik_c
BMW i4 eDrive40 -24
Kolla om isoleringen på motorhuven inte är fuktig, jag hade dåligt tryck i en av mina munstycken. Munstycket var trasigt och läckte.
Jag köpte 2 nya på BMW, 180kr/st med värme. om du inte har värme var de lite billigare.

Det är bara att ta bort isoleringen på insidan av motorhuven, En massa plast skruv. Sedan sitter det 2 slangar till varje munstycke, bara att ta bort.
Ev. kan du ha några slangklamrar i reserv då det inte är med skruv som sitter orginal.
Munstyckena lossar man med en plastspärr och trycker uppåt ur motorhuven, kan sitta lite!
Inte alls svårt, kan även jag som annars har tummen mitt i handen vad gäller bilmek.
/Patrik
Henrik535
Tryck aldrig in nånting i munstycket, ta bort det och blås med tryckluft bakvägen i stället
jf
22
jfktech
525i -88
Jag var och pillade på mitt högra munstycke på huven, och under isoleriongen så låg det kontakter, är dessa till för uppvärmningen? Är det bara att skaffa nya munstycken och plugga i?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.