AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.940

Älskar E18 Enköping - Stockholm ;-)

Har denna sträcka högst trafiktempo i Sverige? Man får rena Autobahn vibbar ibland, jag älskar det. ;-)
Jag håller med..
Mysigt med hög fart genom tunnlarna :-)

mvh/ Anders
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Tunnlar?
Vid Enköping.

Jaja, de är korta men man får vara glad för det lilla ;-)

mvh/ Anders
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
OK, då är de väster om Enköping och inte mellan Enköping och Sthlm.
Nya sträckan, strax före Enköping Länk

mvh/ Anders
Ja den sträckan kan nog ha högsta tempot! Jag åker i princip den sträckan motsatt håll varje morgon och ser alla avåkningar, påkörningar bakifrån mm.. När jag ska hem så håller man tummarna att det inte är avstängt på grund av olycka:)
ka
14
kanterberg
320D xdrive Touring
Den nya sträckan, väster om Enköping, är ett mycket bra exempel på hur obegripliga de nya hastighetsgränserna har blivit. Den nya sträckan är byggd enligt snålprincipen med smal vägren och smal mittremsa, ändå är det en av de sträckor som fått hastighetsgräns 120km/h. Den äldre sträckan öster om Enköping, med generösa vägrenar (stundtals även till vänster) och ibland hundratals meter mellan körbanorna har dock fortsatt 110.

Det rimliga hade förstås varit att 120 blev ny generell hastighetsgräns på motorväg, med 100 eller 80 på stadsmotorväg.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag kör Bålsta - Stockholm flera dagar i veckan. Till Kungsängen är det höga snittfarter på morgonen. Ofta ligger kön i drygt 130 i vänsterfilen. Och vill någon köra fortare blir de snällt omsläppta trots relativt tät trafik.

I Kungsängen händer det vanliga stortockholmsfenomenet, de som kommer ut vid Brunnapåfarten går direkt ut i vänsterfilen och parkerar där i 100-110 km/h.

Märkligt nog är rytmen långsammare västerut på kvällarna fast det bör vara samma bilar då.
Jag syftade i och för sig inte på rusningstrafik nu utan på tempot övriga tider, tex kvällstid från Enköping då det ofta är ett riktigt högt tempo trots relativt mycket trafik.

Mats: Men ett tempo på dryga 130 i rusningstrafik från Bålsta är inte illa. ;-)
Mer obegriplig är ju hastighetssänkningen till 80 km/h på gamla E18 Rv 263 efter rondellen mot Uppsala, stor och bred väg med rejäl vägren.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
De olyckor som wannabedivers syftar på händer nästan alltid mellan Kungsängen och Stäket när trafiken tätnar, vänsterkörarna lägger sig i vänsterfilen i 100 km/h och köerna blir ett faktum. Det i kombination med att vissa då håller alldeles för korta avstånd och förädiskt väglag på broarna över Mälaren ställer till en del olyckor,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.