AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.162

Ojämn tomgång 325 E90?

Tjena!

Ska eventuellt köpa en 325 E90 nu.
Vad jag dock märkte var att tomgången var lite ryckig, inte alls märkvärt men den gick inte helt jämnt. Det var samma symptom om man låg på hög växel och låga varvtal. Jag vet inte om motorn var helt varm dock. (Då tempmätaren är borta på dessa nyare BMW, vafan?) Men körde ändå ett bra tag. I övrigt gick bilen jämnt och fint vid gaspådrag och lite högre varvtal.

Vad kan det vara tror ni? Simpel programvara som kanske behöver uppdateras? Gasspjäll som lurar?

Tack på förhand :)
h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Hej

Vilken årsmodell ?
2005 är den från.
Uppskattar svar rätt snart då jag sitter och bollar mellan att köpa eller inte. :)
Su
8
Suttaer
325i -05
Har en 05:a jag med, har alltid gått lite ojämt, vandrat upp och ner lite! Men den dör aldrig!

Vet inte om andra har likadant men jag har haft det så 1,5 år nu, utan problem!
Okej tack! Han sade också att den drar en del olja, vilket ska vara normal?

Ibland känns de som BMW går bakåt och utvecklar fel saker. Bilen har all tänkbar teknik och lyx som fungerar grymt fint, men med en motor som går ojämnt och drar olja, plus att man inte kan kolla på någon oljesticka... Aja.
Bör tilläggas att jag haft flera BMW, både E36 och E46 och även en E38, ingen har dragit någon olja att nämna, kanske några deciliter var 500mil..
h0
184
h03admpa
Hej

Har en 325 08, drar ingen olja.

Pappa har haft en 523-05, den drog 1 liter, 240 mil max, alltså väldigt mycket.
Inga fel på motor enligt bmw.

Den bilen som du pratar om har n52 motor beteckning. Några har haft problem med denna typen av motor, sök på n52
Okey, verkar vara olika från bil till bil med oljeförbrukningen. Känns ju sådär.

Sökt runt lite och det verkar mest vara problem med N53 motorerna vad jag kan se.
h0
184
h03admpa
Hej

mm håller med. Verkar vara från bil till bil. Men känt är det att vissa bmw drar olja och det är ok.

Korrekt, mest fel med n53 men n52 har också haft fel som tickande motor osv.
Allt ska vara åtgärdat vad jag vet.
Japp,
N53 har nog en del problem.
N52 har mest handlat om tickande motorer vilket uppkommer vid många korta körsträckor då oljan inte "hinner komma upp". Brukar försvinna har jag hört om man varvar motorn stillastående vid ca 3000varv några gånger, eller tills det tystnar. Jag kör nästan bara längre sträckor då jag pendlar till jobbet ca 6 mil ToR. Min bil har aldrig tickat!!

Angående ojämn tomgång hade jag det med men lämnade in på garanti och dom nollställde "adaptionen" sen dess (1år sedan) helt jämn i tomgången!

Tror det skulle kosta ca 1400:- utan garanti!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.