|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Fönsterhissen samt centrallåset fungerar ej på högra bakdörren på min E39. Det gick att klicka ner fönstret en gång, men nu åker det ej upp. Nu låter det bara ett högt skrapande ljud när man aktiverar den. Har läst runt lite, och det verkar som att det är regulatorn som är sönder? Läste på lite om problemet, och kan det vara denna lilla mojäng som är trasig? Länk Den lilla bulten som är inringad. Angående låset, där har jag ingen aning. Dörren låser helt enkelt inte med resten av bilen. Kan det vara någon kontakt som har lossnat bakom panelen? | |
|
Du kommer/måste troligtvis öppna upp hela dörrpanelen/väggen för att se hur/vart det gått fel med mekanismen. (Samt se till att de inte finns något "glapp" mellan kontakt/on) Hade själv ett problem med låspinnen & låsmekanismen, men åtgärdadet det dock snabbt. - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
| Hur åtgärdade du låsproblemet då? | |
|
Jag har haft samma problem med min höger bakdörr. Det visade sig vara en mikrobrytare i låsmotorenheten som glappar pga oxid. Brytaren går inte att öppna. Men det finns en liten gummitätning runt brytarens aktiveringspinne som man kan ta bort. Då kan man spruta in lite "CRC electronics cleaner" med det röda tunna röret som hör till sprayburken. Jag fylde mikrobrytaren ett par gånger och lät den sedan torka och återmonterade gummitätningen. Nu funkar låset "nästan alltid". På vintern är det väldigt pålitligt, på sommaren missar den att stänga ibland. Du tar av dörrsidan först. Var försiktig i botten, för skiten är i masonit. Är det lite fukt i den är det risk att clipsen sliter sönder alltihop. Sedan skruvar du bort lås och motorenhet som är skruvade i dörrens bakkant. |
|
|
Naikon > Byte samtliga låspinnar & testade låsmekanismen på samtliga (både med nyckel & utan). Drog låspinnarna 180grader & sedan tog man en combo-tång & ryckte "upp" den och satte dit nya. Det positiva med de nya låspinnarna är att de kan justeras i längd. Precis som "Bengt C" skrev kan/ser du hela låsmekanismen inkl. motor/ fönsterhiss mekanismen när du väl tagit av/bort dörrpanelen. Tror dock det fanns en liknande tråd om detta i forumet (använd sökfunktionen bara). - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.