AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.458

Släpvagns belysning

La
7
Lallalarsson
320d Touring -12
Hämtade ut min nya BMW igår och när jag kopplar in släpen står det att en lampa är trasig sedan slocknar all belysning på släpen. släpen är ett år gammal men har gammla sortens kontakt så jag använder mellan biten. någon som har någon idé vad som är fel?

Det kan bero på hur bakljuset på släpet är kopplat. Om bakbelysningen inte är separerad mellan höger och vänster sida, utan allt är kopplat på en och samma pinne i stickkontakten, fås eventuellt detta problem.
Vad är det för fabrikat på din släpvagn?
La
7
Lallalarsson
320d Touring -12
Jaha då får jag undersöka de.
Det är en 3S

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Chris87 är inne på rätt spår. Grannens släp som har all belysning från vänster sida fungerar inte på vår E90. Våra egna släp som tar belysningen från både vänster och höger fungerar utan problem.

Märkligt nog fungerar grannens släp på vår E60, men den har å andra sidan ett eftermonterat drag med eftermarknads elsats.
Om jag förstått det rätt, så ska väl egentligen koppling utav drag dras enda fram till boxen, men är rätt kostsamt c:a 7000:- ville Bmw ha för detta.

Vissa tar snik varianten och drar den till befintliga bakljus osv. Varpå det blir fel diagnos och lampan tänds i instrument panelen när släp kopplas.

Är inte 100% på detta, men om jag minns trådar rätt som jag läst innan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Lallalarsson: Hur har det gått?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
På de nyare behöver man inte dra fram till boxen utan endast till bakre dörrstolpen. Men som jag skrev så fungerar eftermonterade satsen (Jaeger)bättre än original. För släp med all belysning på en sida varnar den för trasig lampa men belysningen fungerar.

På e90 med originalmonterat drag varnar det för trasig belysning och inget lyser.

Så koppla om släpet och passa samtidigt på att montera en trettonpolig kontakt så slipper du adaptern. (Samt få möjlighet till backljus och eluttag i skåpet om behovet finns)
La
7
Lallalarsson
320d Touring -12
Tack för tipsen!
Har dock inte hunnit kolla på släpen men mest troligt är det ihopkopplat.
det är väl bara att börja ändra på bägge släparna och husvagn så det går att använda.
Men det ställer ju till mycke problem om man ska hyra en släp...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.