AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.761

Byte automatlåda 540

Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Fick ju min automatlåda + momentomvandlare utdömt igår !
Nu några frågor !

Passar ALLA 5hp24 lådor ?
Måste man ha med databoxen ?
Finns det olika momentomvandlare ?
Svårt att byta om man är van att skruva ?

Om det är någon som har dessa delar till ett bra pris och vet nån billig bra mek som vill åta sig jobbet så är jag intresserad !
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Tror du får svar på alle spørsmål hvis du ringer til Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Byta en låda rakt av är egentligen inga problem alls för den hyfsat vana skruvaren. man bör tänka på att se till att konvertern, moment omvandlaren sitter ordentligt intryck i sitt rätta läge annars knäcker man oljepumpen när man drar ihop motor växelllåda. en del har tyvärr lyckats med detta kostsamma misstag. Rätt oljenivå och fyllning är ju lite speciell på ZF lådorna också.
Elektronikboxen till lådan används den som sitter i bilen.
Rent mekaniskt i lådan skiljer det nog inget mellan 5HP-24 från olika modeller av BMW av samma årsmodellserie, men hitta en så nära din årsmodell som möjligt är nog en fördel dvs >09/98 , det kan skilja på elanslutningen tex har jag för mig.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Passar med alla lådor från 540/740 dock skiljer momentomvandlare om man ska ta från någon annan motor. Och ssom hasso skriver akta så du inte knäcker nått utan se till att få ihop motor och låda för hand!!
To
43
Tobbe Nukem
Alpina D10 #27
Hej,

Min Alpina D10 har börjat uppvisa lustiga växellådssymptom. Nu sitter det som bekant en 5HP-24 i den och inte den vanliga GM-lådan som sitter i dieslar vanligtvis.

Frågan är väl, vad skiljer sig åt från en x40i 5HP-24 och min? Bensin vs Diesel. Alpina vs BMW. Jag misstänker man kommer att få ont i ändtarmen om man hamnar på byte. :P
To
43
Tobbe Nukem
Alpina D10 #27
Liten follow up.

Turbinremont, alla packningar nya, alla axellager nya, olja, filter, arbete. Springer loss på smaklösa 2500€.

Bara att börja vänta på nästa haveri då, turbona? ;)
(Motorn börjar vara det enda som är orört i min ägo)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.