AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.644

Har BMW elektroniska serviceböcker?

Ringde på en BMW 325 coupé årsmodell 2009 idag. När jag frågade om serviceboken var stämplad fick jag till svar att han inte visste detta då BMW numera inte använder sig av serviceböcker i pappersform. Istället lagras serviceinformation hos BMW efter varje besök. Alltså en slags elektronisk servicebok. Stämmer detta??
Hej

När jag köpte min senaste av auktorieserad säljare så sa han samma sak.

AA
47
AArvidsson
118dM -10
Min 118d -10 har en i pappersform.
Ja
38
Jaccobacco
1-serie 118 -18
E39 525 -01
Var å kollade på en 135i och dom sa också att det bara fanns elektronisk servicebok.
Svårt att se om den är fullstämplad på plats då, dock.
Ngn som gjort service och fått en "elektronisk stämpel"??
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Härligt det är bara för man inte skall kunna göra servicen någon annanstanns än hos Bmw
Klockrent drag från deras sida
Och om tre år när jag ev skall kolla den kostar det också pengar
Grattis BMW !! Smart drag

Ha deT
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Mercedes har använt sig av e-bok i några år. Problemet uppstår då man ska verifiera servicen. MB lämnar inte ut uppgifterna!
På min e91 -10 är det traditionellt pappetshäfte.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om man tvingas in i e-bok så kan man ju trots allt sätta in sina kvitton på betalning från versktaden där det tydligt brukar stå vad som gjorts. Gör man det under nybilsgaranti så vet jag inte vad som dokumenteras på papper vet jag inte då jag inte köpt någon ny bil. Men till mina bilar finns en pärm med alla kvitton på alla bilrelaterade inköp/utlägg. OCh dessutom servicebok på "döda träd" ("papper").

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Mycket bra att bmw lagrar infon tycker jag, mindre bra att dom inte delar ut en "vanlig" service bok... men som sagt, spara kvittona i en egen pärm istället.

En kompis till mig köpte en m5 e90 för drygt ett år sen, när det var dags att serva den vid 9000 mil åkte han till bmw verkstad... det första dom sa efter att ha kopplat in datorn var "jaha, den här har visst inte servats senaste 2 åren... och då hade den gått 11k mil..."

Så har blivit bra mycket lättare att upptäcka fusk med mätarställning nu, om man kontrollerar innan och inte efter som min vän :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Fast vad verkstaden egentligen menade var ju "jaha, den här har visst inte servats hos en auktoriserad BMW-verkstad senaste 2 åren". Den kan ju ha servats nån annanstans eller av en överseriös och pedantisk gör det självare som sparar alla kvitton i en pärm.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Marin: visst har en "gör det självare" varit på bilen, och det har ju isf utöver eventuella oljebyten också justerat mätaren.. Så pedant kan vi nog ta bort från den profilen.. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.