AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.807

Bilen död efter att ha försökt starta med reservnyckel

si
5
simonh
M3 e46 -02
Har en m3 e46 som ja försökte starta med reservnyckeln men det gick inte så jag gick över till ordinare nyckel men då ville inte den fungera heller.

Det klickar till när ja försöker starta bilen och den beter sig väldigt konstigt. Efter upprepade försök så gick det inte att låsa bilen heller och belysningen i bilen blev allt svagare. Batteriet är relativt nytt dock har bilen stått i garaget och bara startats en gång under vinterhalvåret.

Kan det ha med kodningen i nycklarna som har nollställts? Vad kan jag göra?

Tack på förhand!

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Ladda batteriet så ska du se att det löser sig..

Mvh Jimmy

si
5
simonh
M3 e46 -02
Kan ju tillägga att det var knappt 2 veckor sen ja starta bilen utan problem. Känns ju konstigt att batteriet laddas ur på så kort tid

Mvh Simon

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Håller med Jemej. Det är definitivt batteriet som är urladdat. Ladda upp det så ska du se att det löser sig och att din M3:a kickar igång precis som vanligt igen.

Du laddar knappt batteriet alls genom att starta bilen och låta den stå på tomgång i 10 min. För att ladda upp ett urladdat batteri så måste du köra en bra sträcka. Smidigast är alltså att ansluta en laddare. Har du inte möjlighet till ett vägguttag när där din bil står så ta ur batteriet och ladda det hemma.
Kan varmt rekommendera C-tek:s underhållsladdare, den håller ditt batteri i perfekt skick hela vintern under avställningen.

Batteriet, nytt som gammalt, mår inte bra av att stå still utan laddning. Blir ganska snabbt urladdat om graderna kryper ner. Ett urladdat batteri blir ganska snabbt skadat och det fixar ingen laddare att få rätt på.

Lycka till.

Mvh Jimmy
si
5
simonh
M3 e46 -02
Tack för svaren! Ska gå försöka med det.

Med vänlig hälsning, Simon

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Precis som Jimmyboy skriver så räcker det inte med att låta bilen gå på tomgång en stund för då förbrukar du i stort sett den "kräm" som generatorn
ger.. Har man tex stereon, värmesits och fläkten på full fart så hade det kanske varit bättre att inte starta den alls ;-)

Du behöver garanterat inte vara orolig utan ladda bara upp det så löser det sig.

Mvh Jimmy
si
5
simonh
M3 e46 -02
Hej igen! Försökte få igång bilen med startkablar och visst märkte jag direkt att ja fick el i bilen men sen när jag försökte starta så gick det inte. Det klickar till igen men nu något högre. Känns som att det är nått fel med startmotorn.

Som ni kanske har märkt är jag inte så duktig när det gäller o lista ut bil fel.

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Simon

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Dålig jordkontakt när du kablade? Låter som du inte hade tillräckligt med kräm för att startmotorn skulle orka bara... Startkablar är i övrigt något jag försöker undvika så gott det går, nya bilar med mycket elektronik brukar kunna tända både den ena och andra fellampan efteråt samt tappa serviceminnen och liknande.

Jag hade försökt ta ur batteriet och sätta det på laddning över en natt om du inte kan ladda det på plats där du har bilen...
si
5
simonh
M3 e46 -02
Okej, får nog ta och införskaffa mig en underhållsladdare så får jag testa efter.
Tack för hjälpen iaf :)

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det är som sagt till 99% inga bekymmer med startmotorn, E39 540 beter sig likadant när det är dåligt med kräm. Det klickar till bara istället för att dra startmotorn när spänningen sjunker under en viss nivå (någon kanske vet vilken). Med startkablar gäller det att få bra kontakt annars beter den sig likadant med klickande. Den gör inte som en gammal bil (typ min vinter34) att den försöker starta ändå fast spänningen är låg.

Så ladda batteriet ordentligt och prova sedan :)
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Stå med startkablarna påkopplade en stund och håll lite varv på den andra bilen så generatorn får jobba och ladda i lite kräm i ditt batteri först innan du provar.
alternativt stoppa batteriet i en riktig laddare ett dygn och mät med multimeter sen och kolla så att det inte är helt slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.