|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kan någon hjälpa mig med följande. Vill köpa en 123d coupé och kunna dra min båt efter den. Vad säger följande regbevis för mig som har BE. Är det maxlast som begränsar eller är det maximalatågbruttovikten som är då högre? Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde främre passagerarplats. Skattevikt, kg: 1490 Tjänstevikt, kg: 1495 Totalvikt, kg: 1860 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1200 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 740 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1490 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3135 Max lastvikt, kg: 365 Kopplingsanordning : OKÄNT | |
|
Du får tyvärr inte dra mer än 1200kg, som bilen är typad för. BE gör ingen skillnad, då BMW valt/tvingats sätta så låg släpvikt som 1200kg. :/ /Stefan |
|
|
ah va trist! Där rök den idén. Ska man behöva åka 3-serien då....hmmm. Tack för snabbt svar! Martin |
|
|
throttle: 3-serien får beroende på motorval och kaross inte heller dra så värst mycket. Hur mycket vill du ha möjlighet att dra bakom bilen? |
|
|
Hur är det nu när bilens tjänstevikt tillåter mer vikt än kroken, man får fortf haka på en kärra med totalvikt under 1490kg, men bruttovikten får inte va mer än 1200kg? När bilens tjänstevikt begränsar så är det ju bara räkna på den kontra totalvikten, men när det är som i exemplet ovan är jag osäker? Vad väger en båt och kärra? är inte 1200kg en rätt stor båt? :P |
|
|
:) Tack för svar! Jag har BE-kort alltså är det inte tjänstevikten som begränsar utan tekniskt hur mycket bilen får dra. Men jag undrar vad den där totala tågvikten egentligen betyder? haha har tagit BE och blir ändå inte klok på detta. Jo men en 335 coupe fick väl dra 1700-1800 kg om jag inte minns fel på BE? ha det gott |
|
| båtskrället väger 1100 kr men släpet är totvikt 1500 kg. Så det är så mkt jag får dra. Finns det något annat kul som får dra 1500 kg? Kan vara på BE som sagt. Har tröttnat på Audi, därav varför jag navigerat in här:) | |
|
Jag har själv BE-kort och jag har inte heller greppat allt riktigt :) Mina funderingar skena iväg utan att direkt relatera till din frågeställning. Hum.. Vad väger en båtkärra? 200kg? Det skulle innebära 100kg överlass, <10%. Det är väl nästan så en annan skulle våga chansa, vet inte hur mycket du kör båtkärra? Vill du ha en 123d så.. En slumpvis vald 320d på Blocket får man dra 1600kg med, det räcker ju med råge till ditt ekipage. |
|
|
Ja tyvärr funkar det inte så men man kan ju alltid leka inför polisen att man trodde reglerna var så. Dock blir det svårare när man tagit BE att hävda samma sak.... det är totalvikten de går efter. De skiter i om båten väger 150 kg om släpet är typat för 1500 kg så är det denna vikt man måste räkna med. OM man nu inte kan räkna med denna maximala bruttovikt för då är det ju grönt. 1495 +1500kg= 2995. Vilket i så fall skulle ge möjlighet att lasta 200 kg. Men det får jag väl inte enligt Stefan. |
|
|
Du den ilen får aldrig dra mer än 1200 kg faktisk vikt, oavsett körkort. Utan BE kort får du dra släp med totalvikt lägre än 1495 kg, bara inte faktiska vikten på släpet överskrider 1200 kg. Ett registrerat båtsläp med totalvikt på 1500 kg brukar ha en tjänstevikt på c:a 400 kg. Det innebär med största sannolikehet att du kommer upp mot 1500 kg om båten väger 1100kg. Definitivt med lite tampar, ankare och övrig normal utrustning i båten. Så du bör leta efer en bil med dragvikt på minst 1500 kg. |
|
| Med den bilen... ska det stå inledningsvis! | |
|
throttle: Oavsett körkort får du aldrig "Max släpvagnsvikt, kg:" i registreringsbeviset överskridas. Denna siffra anger vad bilen maximalt får dra. Är det enbart båten som väger 1100kg eller inkluderar det även båttrailern? Beträffande bilval så har du följande 3-serier att välja mellan: 318d och uppåt om du vill ha diesel eller 325i och uppåt om du vill ha bensin. Automat är att föredra då det förenklar själva upptagningen i båtrampen, speciellt om den är brant. För er som har BE-körkort behöver ni inte bry er om "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:" då denna enbart gäller för de som endast har B-körkort. Ni får dra vilken släpvagn som helst oavsett totalvikt så länge som bruttovikten (släpets och lastens vikt) inte överstiger "Max släpvagnsvikt, kg:" i registreringsbeviset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.