|
|
|
|---|---|
|
Ja som rubriken lyder, DSC lampan lyser konstant. Felet uppkom i dag när jag kopplade en släpkärra efter bilen, när jag kopplat på släpet och startar bilen så lyser lampan och antispinnen funkar ej. När jag lämnat tillbaka släpet och kommer hem så bröt jag strömmen, hjälpt ej. Någon som har ett tips på vad jag kan göra, måste man åka till verkstad för att kolla felkoder och nolla databox? Fanns inga fel på bilen innan. Mvh Danne | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hej. Detta verkar vara ett nytt fenomen som uppstått, och inget variant som jag hört om tidigare, du bör nog läsa av felminnet och rensa bort felkoden, sedan måste du nog försöka få reda på om släpkärran är boven som ställt till det, eller ett sammanträffande. Fukt och överledning i en släpvagnskontakt eller felaktig el på en släpkärra ska ju skyddas av det interface som ska sitta i mellen bilens elsystem och matningen ut till draget. Använt kärran tidigare utan problem ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det finns en box för just släpets el nån stans i bilen, ett felkopplat släp kan bränna detta och då blir det allehanda konstiga fel. Jag hade en e46:a förut med det problemet, brände 2 boxar innan jag fattade att det var just jobbets släp som sabbade bilen. Dyrt.... |
|
|
Hasso: ja jag har kört med släp förut, men inte just detta släp. Kan man läsa och nolla felkoder själv? Hubbe325: okej får kolla om jag hittar den. Tack för snabba svar! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo det kan man om man har en laptop+ interface+mjukvara. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det känns trots allt som det är slumpen som gjorde att felindikeringen kom just i samband med släpet osv. Systemet måste normalt känna ett fel från givarna vid hjulen för att koppla från DSC/ABS osv. Felkodsavläsning som Hasso skriver är första åtgärden. FP |
|
| hasso & folke: Var och läste av felkoden i dag hos en bmw verkstad och det var pumpen till dsc alternativ kretskortet i boxen. Men de visste inte vilket det var förrens de hade en annan pump att prova med. Ny pump 7000, blir en på skroten att prova med! | |
| dsc lampan började lysa för mig å antispinn funkade ej.Det var nån liten wire som gått av, det var ingen större kostnad att fixa | |
| lilltampen: var satt den, bytte du den själv eller verkstad? | |
| jag lämnade in den så jag vet inte var den satt | |
Stopp och belägg !! Blanda inte ihop äpplen och päron. En 01 har ett helt annat ABS/ASCDSC system än en 97 så vajern kan du glömma bort. Det vanligaset DSC felet som uppstår på en >09/98 är styrvinkelsensorns kalibrering falerar, men det är det knappast frågan om här. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| ok det visste inte jag :) sorry | |
|
Jaha bokat tid på verkstad, pumpen ska bytas så får vi se om problemet är löst eller om boxen har gått åt pipan också. Håller tummarna! Återkommer efter verkstads besök! |
|
|
Hur gick det för dig, har du fått till bilen samt vad var felet? Har också strul med min dsc, har fått felkoderna Rotationsgivare - Kabelbrott samt Accelerationsgivare - kabelbrott men har ännu ej hittat vart felet ligger och rulla in den på BMW känns inte så aktuellt med deras sjuka priser. |
|
| En liten uppdatering, bilen fortfarande kvar hos bmw. Pumpen är bytt men tyvärr så hade boxen gått också, får se om jag får tillbaka bilen i morgon och plånboken blir lite tunnare! | |
|
Sådär ja bilen hemma igen efter 2 boxar och 1 pump senare så rullar det igen. Nu ska den få lite ny olja och nya kräningshämnarstag. Härlig vår på er! "Det kostar att åka fint, men vad gör det, lever ju bara en gång!" |
|
| VAtten i reservhjulsbaljan kan ställa tiill en del problem med bilar som har drag enligt utländska forum.Där finns boxar som kan skadas av fukt. | |
| Okej får kolla om det finns fukt där, men tror inte det med tanke på att bilen i stort sett står in för det mesta. | |
|
Hu har jag varit och nollat mina felkoder innan stod det 5C: Tryckgivare 58: Förpump sen så gjordes en styrvinkelskalibrering och bilen svalde alltihopa men nära mekanikern var ute ur verkstaden så körde han in lika fort dsc lampan lyste igen, ny avläsning av felkoder och då var det 58: Förpump. Som innan nämt mätte jag 12,1v på batteriet men hade det på laddning hela dagen innan jag körde till verkstaden. Min abs jobbade för fullt innan jag nollade felkoderna 5C: Tryckgivare 58: Förpump men har inte hunnit testa absen idag. Dom skulle forska lite i detta så jag väntar med svar ifrån dom. men är det någon här som kan svara eller klura på vad det kan vara. Det värkar ju som om det kan vara boxen på min med?? Ej bra MVH Andreas/Snabbe83 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.