AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.975

Byta O-ring till vakuumpump

em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Hej!
Har problem med min -06 E90 320i som har gått strax över 10 000 mil.
Det är så att det läcker olja från vakuumpumpen (som sitter bak på toppen) som sedan droppar ner på katalysatorn. Detta medför stark oljelukt i kupen när man kör sakta eller står still...
Trodde först det var ventilkåpspackningen så när den byttes såg jag att slangen som går från vakuumpumpen satt löst, så den slangklämman är utbytt. Dock försvann inte problemet så idag plockade jag ner till ventilkåpan och tittade och kände runt pumpen som var ganska rejält kladdig av olja.

Jag slog upp sprängskissen på realoem.com och såg att det satt en O-ring (Länk pumpen är nr. 2 och O-ringen är nr. 3). Jag undrar hur pass svårt det är att byta ut den? Det är väldigt trångt in mot torpedväggen men det kanske hjälper om man plockar ner värmeskydden? Någon som vet?

Om det inte går att göra själv (att man t ex måste lyfta ur motorn), vad kan det tänkas kosta hos en verkstad? Jag ordnar fram material själv. Tänkte ringa och höra med BMW imorgon men jag antar att de inte vill lämna några som helst prisuppgifter.

Sen har jag märkt att bilen vibrerar och låter konstigt, liksom mullrar när man gasar iväg upp till 1500 rpm. Misstänker att det är avgassystemet det är fel på. Hur gör man för att undersöka?

Tacksam för svar!
em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Jag sträckte mig in under bilen med min iphone och lyckades fånga det på bild.
Länk
Det som är inringat i rött är pumpen.
Hej!!

Jag har samma problem på min bil med sedan 2 mån tillbaka.

Kunde du byta det själv?? Tacksam för tips! :)
em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Hej,
Jag fick hjälp av en kompis som brukar skruva endel. Det gick att byta den själv men det är trångt så in i h-vete. Bytte den uppifrån utan att göra något jättestort ingrepp.
Hej,

Bytte ni bara o-ringen som sitter mellan blocket och pumpen nr3 på sprängskissen? Det finns även en packningssats nr 21 för själva pumpen, har ni bytt den också?
CB
2
CBM
520D Touring -11
320i Touring -06
Hej

Jag gjorde det på det här sättet för ca 2 mdr sen:

Det skal gå att dra ut pumpen utan att ta bort så pass mycket men jag hittar inte länken just nu.

Packningen i pumpen var det som var felet, och där passar O ringen från ojle filtren perfekt.
Jag funderar om det räcker att bara byta packningarna i pumpen, om man tittar på realoem så har den gamla pumpen blivit ersatt av en ny, antagligen pga av dessa problem etc, så frågan om man ska byta till den nya pumpen eller bara byta packningarna och hoppas att packningarna håller längre denna gång.

Under den gamla pumpen står det "Observera PuMA-åtgärd 12812851 ", vad betyder det? Kan BMW ta det som goodwill etc?

Håller det tätt för er som endast bytt packningar?
CB
2
CBM
520D Touring -11
320i Touring -06
Hej

Du behöver inte byta hela pumpen, enbart O ringen och ge den lite hög temp sillicone. Min har funkat hur bra som ny sedan. Här finns en annan som har fixat det: Länk
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Följde denna instruktionen när jag bytte O-ringar i våras:
Länk
Trångt som f.n. Ta rådet om att trycka ner en gammal handduk mellan motor och torpedväg för att fånga det som tappas. Skippa silikon, det räcker att göra rent.
Klart värt att göra för att slippa oljestanken i kupén. Knogarna läker på en vecka...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.