AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.935

Vettig och driftsäker bil?

Sida 2 av 4
Jag väljer japanskt eller tyskt före franskt alla dagar i veckan. Fransmännen skall hålla sig till mat och vin vilket de är generellt betydligt bättre på än både tyskar och japaner :-)

En bil jag skulle starkt rekomendera är Corolla Verso, frågan är om de går att hitta en för max 60kkr. Enda kruxet med Toyota (vi har haft en Yaris innan) är att serviceintervallen är låga 1500mil. Iofs är inte servicekostnaderna särskilt alarmerande höga, betydligt billigare än VAG och de franska märkena i alla fall.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
andreas_lofgren: Kamremsbyte inkl. ordinarie service på en C5 med 2-liters bensinare (som jag har) kostar på märkesverkstad ~11k-12k inkl. byte av vattenpump. Jag har inget att jämföra med så jag vet inte om det klassas som billigt eller dyrt. Jag betalade och såg glad ut :)

/Masten
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bytte kamrem efter ett haveri på tjejens gamla Ford i helgen. Nu går ju grejorna fritt i en gammal Pinto-motor så någon större skada blir det inte. Annars anser jag nog att indexerande rörliga maskindelar, med risk för intern kollision vid haveri, skall drivas av en kedja och inte en räfflad kauchuk-snodd.. ;) Och vissa VAG-bilar där hela fronten måste bort för att komma åt bojkottar jag av princip!
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Abbe: Jag har inte så mycket att komma med vad gäller valet av bruksbil. Menjag håller tummarna för att du kommer att ha B8:an kvar!

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
11-12k för byte av kamrem?! Blir nog inte franskt! :)
Corrolla verso går att få tag på för de pengarna om jag kan tänka mig lite högre mil. Sen har jag tänkt att serva blivande bilen själv.

635 csi, tack! Jag bör få klarhet i det nästa vecka, men det ser lovande ut.

Alpina B8 Länk
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag hade en Renault clio från 2003 som jag bytte kamrem+vattenpump, ac-rem och generator rem. Gjorde samtidigt en service med olja+oljefilter+luftfilter+kupéfilter. Detta gjordes inte på aukt Renaultverkstad utan på allbilverkstad. Meken tyckte att det inte var så krångligt med franska bilar utan uttryckte istället viss kritik mot vag och servicevänligheten där. Jag betala runt 8000 papp för detta. Är osäker på exakt summa då även lite annat smått åtgärdades och var med på samma faktura (belägg fram+åtgärd av bakrutespolningen) och fakturan var på 9500:- totalt.
Köp inte Scenic o absolut inte med automat och 1,6 motorn...
Lådan är rena skämtet man kan tro att en liten fransos sitter o växlar upp o ner
för att jävlas!!! Kamremsbytet på aukt verkstad inkl. vattenpump ca: 12:-T

Köpte den till frugan som en billig o praktisk ica/dagis bil...aldrig mer en bil från
viva la France..nu äger de ju även Nissan..sedan -08/09.
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Köpte en Volvo V40 2.0T (160hk) -99 för en billig peng,
Den åker man bra i och så är ägarkostnaderna bra.
Hel försäkring ca 3000:-/år drar ca 0,75-0.85 blandad körning,
går säkert att hitta en bra FAS 2:a för vettig peng.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Ok/q8 tog 3700 inkl. allt för kamremsbyte på en 1.2 twingo förra året. Kan vara den billigadte bilen att äga någonsin, men krockskyddet var...sådär :)

D7F-motorn (1,6 8v.) i scenic kostar inte mer än 4-5000 på rätt verkstad. Automat, vem vill ha det?
Höga mil är inget jag skulle vara rädd för när det gäller Toyota. Det enda man skall se upp med är att vissa av motorerna har kamrem som skall bytas vid ca 20kmil. Å andra sidan är det ingen alarmerande kostnad, betalade ett par tusenlappar hos Toyota för min Carina men det var på 90-talet men jag tror knappast bytet är mycket dyrare idag.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
525:an såld och jag har max 40k att köpa bil för! Vad ska man köpa, inte helt lätt! Vill ha max 17000 mil, klima och drag. Är lite sugen på Saab, är jag galen?

Alpina B8 Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Mazda 6 är driftsäkra och billiga i inköp.
SAAB 9-5 är också mycket prisvärda.
Ro
38
Robert.m
BMW 520d M-sport LCI -07
Saabarna är väldigt prisvärda, med bra prestanda och utr för pengarna.
Skulle rikta in mig på en Aero 2002-2005. Aeron har bättre turbo som brukar hålla längre samtidigt som den inte drar märkbart mer bensin om du kör den lugnt.
Min gamla automatare låg aningen snålare jämfört med min 530ia, runt 1l/milen.
Försök hitta en utan xenon då de ofta kan strula och boxarna är dyra och svåra att hitta.
Andra vanliga fel är vevhusventilationen, bränslepump, bakdämpare, bakvagnsbussningar, tändkassett.

Hittar du som jag gjorde en med mycket delar utbytta så kan du klara dig billigt undan.

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vad tycker ni om följande objekt? Länk
Länk

9-5:an har gått lite längre än jag tänkt mig men jag jobbar med ägaren så det känns lite tryggt, 9-3:an har bra med utrustning och låga mil och det lockar att det är en Aero.

Alpina B8 Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kompisen (Simon_En här på forumet) sålde sin 9-5 Aero kombi -02 för 10' för 2 veckor sen!
25' för en -99 är minst 10' förmycket.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Ok, tack för inputt! Tänkte bjuda 20 om jag går så långt.

Alpina B8 Länk
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Du får mycket bil för pengarna med en 9-5. Typfelen är väl tändkasetterna, oilsludge samt frågetecken för den manuella lådan.. 2,3T vill ha sitt vid pumpen men bjuder på oceaner av knuff från låga varv för 318 E36-pengar. Automaterna har gott rykte, minns inga haverier på japanlådorna i vart fall. Jobbade på ett ställe där det gick 3 aero på avdelningen. Två var klockers och en strulade hela tiden..

Stolarna är j-igt sköna också, lastförmågan helt okej. En av få bilar jag skulle överväga att våga köpa ett taxiex av... Det finns bra forum också för Saab :)
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag skulle välja en 9-5 kombi om det ska vara en Saab.

Jag sålde iväg vår9-5 2.0t Aut kombi -03 för några veckor sedan. Den hade rullat lite drygt 26000 mil, jag fick 27.000 SEK för den.

Mvh/ Niclas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Denna 9-3 Aero -03 är jag lite sugen på: Länk
20k känns mycket för en -99:a då man får en -06:a för dryga 50k Länk
och tror nog det är köparens marknad idag, speciellt på Saab. Så prutmån finns.

Några andra alt:

Länk
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.