AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.937

Vettig och driftsäker bil?

Sida 1 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Inom snar framtid kommer vi och sälja 525:an och jag kommer att behöva ha en vettig och driftsäker bil, en vuxen som kör och tre barn måste få plats iden.
Ekonomiskt (för att vara bil) måste den vara också! :) Körglädje är väldigt lågt prioriterat då det kommer att handla om bara rent transportbil! BMW är inte ett måste men vore kul! Så, vad har jag att välja mellan? Förslag tas tacksamt då jag nästan uteslutet kört BMW sen jag fick körkort!

Alpina B8 Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Lexus rx400h är skottsäker.
Du kan få bra pris på min:-D
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag hamnade i samma läge och köpte en scenic 1,6 som familjebil... Drar 0,7, lastar massor, urlyftbara säten, behöver aldrig tvättas :) kostar dig under 20k för en okej beggad, pengar över till alpinan!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Skicka pm om du inte har bråttom, man vet aldrig! har tänk på Toyota som ett alternativ!

Alpina B8 Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Ovan var menat till Marin.

Alpina B8 Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Profossen, hur länge har du haft den? Är väldigt skeptiskt till franska bilar....

Alpina B8 Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Marin, hahaha inser nog att du var ironiskt nu! :)

Alpina B8 Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag missade en viktigt detalj ser jag, max 60000:- för den kosta!

Alpina B8 Länk
VW Passat B5 Variant rekommenderas varmt, välj en sen så har du ESP som standard i stället för tillval eller inte alls som på äldre. Säg en 04-05a motorvariant väljer du själv även om jag gillar TDI.

Mvh Stephan
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Får man fråga vad anledningen är till att du ska sälja 525:an för att köpa annan bil? Jag menar om du ska ha en bil med plats för tre barn som är driftsäker låter väl e39 rätt rimlig. Finns väl bilar som är billigare att driva förvisso, men du vet ju skick osv på den du har medan att köpa en annan bil som har några år på nacken för max 60 papp är en chansning i viss mån gällande framtida reparationskostnader.
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Kan direkt tipsa om att INTE köpa en bmw E38 med >20k mil på mätarn
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag har kört den 1500 mil nu på 5 månader och det rullar på. Har i princip bara tankat och kollat lufttrycket. Jag hamnade i en fransk period för några år sedan och har gått igenom flera modeller i Renaults program. Inte haft några större strul, bytt någon lampa, bytt kamrem etc. men inga haverier än så länge. Samtliga bilar har varit äldre, runt 6-10 år och rullat från 15000 mil och uppåt.

Jag var ruskigt skeptisk mot franskt innan, nu är jag lite mer open-minded men det jag menar mest är att du kan titta på en MPV/familjebuss-aktig bil som färdmedel för barn och familj för att kunna unna dig något kul på sidan. Det finns ju många liknande fordon som drar ganska lite soppa och som man åker skönt i med barn..

Det är klar busskänsla, bra överblick och lite "truckerfeeling" över det hela. Den lufsar på bra även i halka, understyr men kan busas med i rondeller och annat när man är ensam och behöver avreagera sig lite :-) Runtomsikten är världsklass och eftersom jag har den äldre karossen utan ankbaken är den även lättparkerad. Kvalitetskänslan invändigt är sådär, men allt funkar i min bil än så länge. Jag noterar att det är lättmekat med olja, filter etc. Gott om plats i motorrummet.

Fördelarna framför en V70 (hade en för två år sedan) är väl främst att den den drar klart mindre, är mycket mer flexibel när det gäller lastning och bättre för barnen att sitta i tack vare lägre rutor. Den lär väl vara rätt säker i vanliga krocksituationer eftersom den är högre än vanliga bilar också.

Ett stort plus är att den är anonym och inte en bil man hela tiden känner att man måste pilla på, tvätta och jävlas med. Jag får extremt dåligt samvete om jag har en sjysst bil och den vanvårdas, men med fransken blir det en snabb avspolning högst en gång i månaden :-)

Jag tror som JensDavid att det är ett bättre ekonomiskt köp än random BMW som gått långt och som man får loss för 60K. Du har ju redan en fin Alpina så du behöver ju inte bevisa något heller så att säga.. ;-)

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Om man går efter praktiska bilar och är beredd att vidga vyerna kommer här några förslag:

Länk

Länk

Länk

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Nu var det egentligen bara modellerna i sig jag syfta på... det finns ju en mängd exemplar ute till försäljning som säkert är finare/mer prisvärda en de jag länka till...

Mvh Martin
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Profossen, tack! Tål att tänka på!
Kahn-d, på grund av vissa omständigheter vill jag inte säga varför jag kommer att sälja 525:an nu, dock har det inget med bilen i sig att göra.

Jag funderar på en liten bil typ Toyota Corolla, vet att vi får plats i en sån, till saken hör att jag kommer för det mesta åka i den framtida bilen själv för det mesta.

Alpina B8 Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Nu ville du ju egentligen inte ha en fransk bil, men en Citroën C5 av förra generationen får du för snudd på kaffepengar! Stor, rymlig, bekväm och relativt driftsäker.

/Masten
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Masten, jag är bara skeptiskt mot franska bilar men kan ändra mig! Det är just relativt driftsäker som jag inte vill ha! Driftsäkerhet är ett måste just nu!

Alpina B8 Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Säger det igen, en Pegga 406.

Lagom stor, större än vad man tror vid första anblicken. Ofta ganska väl utrustade, iaf min 2.2 SPORT hade alla gadgets som mina BMW har.

Bekväm, pinnar på riktigt bra, drar inte mycket soppa, kostar inte skjortan att försäkra. Bara vanlig service och den gick alltid igenom besiktningen. Nu var mitt ex ganska välskött när jag fick den men om man väljer med omsorg så ökar chanserna till ett problemfritt ägande. 100% säkert på den fronten är nog bara (kanske?) ett nybilsköp.

Toyota och andra japanska bilar kanske är driftssäkrare (??) men dom har ingen som helst karaktär vilket en fransyska i princip alltid har :-)

Niklas

Fransosen
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det sura på franska bilar brukar ju vara kamremsbytena. På Citroen C5 i alla fall som jag kollade på ett tag (och fortfarande gör) så kostar de närmast en förmögenhet. Stjälper hela driftskalkylen.

-------
//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nissan har många modeller med kamkedja. Själv har jag en gammal Primera med 2-litersmotorn på dryga 120hk. Känns nästan lika pigg som 525:an och drar runt 0,75 på vintern.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
"Toyota och andra japanska bilar kanske är driftssäkrare (??) men dom har ingen som helst karaktär vilket en fransyska i princip alltid har :-)"

Sånt har absolut ingen betydelse i dagsläget, minimala kostnader och drifsäkerhet som sagt är det viktiga! Allt är inte klart men det ser ut som att jag kan behålla Alpinan tillsvidare, så vill jag ha karaktär och ha roligt när jag kör så får jag ta ett sväng med den! (Om den inte blir såld vill säga då den är ute på annons!)

Alpina B8 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.