|
|
|
|---|---|
|
som rubriken säger så har en polare till mig sagt att det känns som min bil är slö o jag känner detta fenomen oxå känns otroligt orkeslös men går fint på tomgång när den e varm men idag när jag starta upp kärran så låter det som den misständer tycker jag men ändå så visar den inge symdrom på tomgångs svaj.Har bytt:vevaxelgivare,övre kylarslang,kylarlock,tändstift,olja,oljefilter.Verkar ha en spricka vid kupefilter gummibälg kan detta ha med den konstiga gången o orkeslösheten att göra? bilen är en 523i-97 touring sedan tycker jag fortfarande att det är blött av kylarvatten trotts bytt av övre kylarslang och noga inspektion av kylaren vart kan vattnet komma ifrån?ser inget som tyder på topp packningen heller.Lyssnar man vid avgassytemet så låter den inte rent på tomgång. | |
|
Om bälgen som är sprucken är den som leder luft till motorn (vid gasspjället) så spelar det roll. Den måste vara tät. Om bälgen är hel, ger en trasig kamaxelgivare en väldigt slö motor. Accelleration tar en evighet och man måste växla ner i lite branare uppförsbackar. Kan även ge lite misständning. E39 har dåliga kyl. Alla bilar som är lika gamla som våra har bytt kylare. Kanske inte att din är bytt ännu? |
|
|
Kolla felkoder och som Bengt skriver är kamaxelsensorn misstänkt. När min var paj så kändes det som att min 530 saknade en hel del effekt. //Magnus |
|
|
Har samma bekymmer med min 523:a, är nu inne på min andra vevaxelsensor på kort tid. Har haft ett litet läck i kylsystemet men inte kunnat lista ut var. Bytte kylarslangar överallt för att utesluta dem, hittade efter några dagar små stänk på de nya slangarna. Det kommer troligtvis från evakueringshålet i vattenpumpen och slängs ut av remskivan, och gissa vem som sitter direkt under vattenpumpen??? Ny sensor, vattenpump samt en XXL dumstrut är nu beställd! Mvh Peter // Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.