|
|
|
|---|---|
| Har ni tips på ekonomisk stadsbil, bor på Kungsholmen och kör enbart stad. Därför tänker jag göra mig av med min 523a. Har spanat lite på Peugot 107 som har en blandad förbrukning på 0.45. Någon som kajkar runt i liknande småbilar och kan tipsa? | |
| Nya Volkswagen Up ska väl vara riktigt snål (och liten). | |
|
Yaris, Polo, Lupo är väl klassiker här. Peugeot 107 är samma bil som Toyota Aygo men jag tycker de bilarna är snäppet för små om man är normallång. Yaris är något större men lika snål (samma drivlina) ------- //Lövet |
|
| Jag såg nu att en 318/320 från 2008 och nyare drar 0.6 så jag kanske inte behöver tönta runt i en småbil för att åka ekonomiskt :) Ungefär samma pris på en 2008 som en VW Up | |
|
Ska du bara harva runt på Kungsholmen kommer den inte hamna på 0,6 direkt. Men å andra sidan kan du inte vänta dig 0,45 på en Pega 107 heller. Räkna 50% upp ungefär. Men om du bara kör stad så kan ju omöjligen förbrukning blir någon större kostnad ändå. Tänker mig snarare då på att försäkringspremien på en E90 kommer bli ett större problem. ------- //Lövet |
|
| Nä men det ger ju en hint att den kommer dra mindre än min 523a iaf. Kollade försäkring på en 320 08a och det var 8500 för hel och 5500 för halv så inte för saftigt(Trygg Hansa) | |
|
Mitt tips är Fiat 500. Har haft en själv och var väldigt positivt överraskad. Rörde sig om 1.2 varianten och den var riktigt snål i stan. Kikade på 107/C1/Aygo, men upplevde dem som skämtbilar. |
|
|
I mina kalkyler om "rolig och billigare" bil, blev 12Xd vinnare. Motorstyrka efter smak. Skatt låg, försäkring låg, och (förhoppningsvis) körglädje och inte störtdykande andrahandsvärde. I samma kalkyl vann B5 - fast inte rent ekonomiskt.... Jag letar vidare.... |
|
| Hämtade ut min A1:a idag, körde senast E38.. Otroligt mkt bil för pengarna, väldigt rymlig kupé! Vi är 2 pers och då är det en perfekt bil! Är så nöjd! =) | |
|
Hade en MB A200 CDi aut 2007:a förut. Körde på 0.5 från söder om stan till Kista i rusningstrafiken Mycket rymlig inuti ! |
|
|
Låter som en Renault Clio Electrique skulle fungera om det är enbart stad och billigare än så går det inte komma! Fosildriven är väl VW Lupo 3L bäst. 8500kr för en 320 var inte billigt, jag betalade bara lite mer när jag var i din ålder för en 540. Mvh Stephan |
|
|
Provkörde en VW UP! igår. Kändes väldigt bra. Otroligt trivsam bil, ljusår före C1/107/mm och mycket roligare plats att vara än allt annat VAG. Smidig, snygg, ofattbar rymlig för en 3,5m bil. Fjädringskomforten var suveränt bra och med en tomvikt på 850kg (tjänstevikter anges med förare) så är den förstår roligt att kasta den runt ett hörn också... Motorn gick bra den med och på motorväg går den mycket tyst jämfört med allt annat småbil jag har kört under åren. Fick en offert fullsmetad (färgpaket, "läder", panoramatak, navi, bluetooth, ac, 16") lite över 130. Väldigt prisvärt för så mycket kvalitet... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.